وزیر راه و شهرسازی خبر داد؛
حلقه مفقوده کریدور شمال-جنوب چهارشنبه افتتاح خواهد شد
محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در اجلاس هفتم شورای هماهنگی کریدور شمال- جنوب در جمع نمایندگان ۱۴ کشور عضو از تقارن این نشست با افتتاح راه آهن قزوین-رشت به عنوان حلقه مفقوده کوریدور شمال جنوب گفت.

رویداد۲۴ محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه وطیفه اش توسعه عملکرد کوریدور ترانزیتی شمال-جنوب است گفت: مطمئن هستم با رهنمودهای سیاسی رهبران دولتهای عضو و کشورهای مسیر کوریدور شمال-جنوب، حتما موانع روان سازی ترانزیت در این مسیر برداشته شده و توسعه اقتصادی و فعالیتهای تجاری در منطقه با هدف رسیدن به رفاه و گشایش اقتصادی برای ملتها را به دنبال خواهد داشت.
او از سفر خود به گیلان برای افتتاح راه آهن قزوین رشت توسط رئیس جمهور در روز چهارشنبه خبر داد و گفت: از شما میخواهم مسائل را با دقت و در جهت رفع موانع و قابلیت افزایی و فعالیت کوریدور دنبال کنید و به نهادسازی و ایجاد شرکتهای چند وجهی بین کشورها توجه کنید تا پتانسیل ترانزیت را عملیاتی کنیم.
محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه هفتمین اجلاس شورای هماهنگی کریدور بینالمللی حمل ونقل شمال-جنوب در جمع خبرنگاران با اشاره به این که این اجلاس بعد از ۵ سال وقفه مجددا برگزار شده است گفت: این اجلاس امروز با حضور ۱۲ کشور عضو تشکیل شد و در این اجلاس درباره مسایل فیمابین و مواردی که میتوانند تسهیل کننده فعالیت در حوزه ترانزیت باشد گفتگو و توافق خواهد شد.
وی ادامه داد: یکی از مواردی که برای ما بسیار اهمیت دارد این است که کریدور شمال-جنوب به میزان ظرفیت سازی انجام شده بهرهبرداری ندارد به همین علت باید موانعی که وجود دارد را احصا و شناسایی کنیم.
اسلامی با اشاره به علاقهمندی کشورهای عضو و حضور موثر آنها در این کریدور گفت: این کشورها در سطح معاون وزیر، مدیرکل و یا کارشناس ارشد به این اجلاس نماینده اعزام کردهاند.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تقارن برگزاری این اجلاس با افتتاح راهآهن قزوین-رشت گفت: این یکی از بخشهای باقیمانده کریدور شمال-جنوب بود که در جمهوری اسلامی ایران تکمیل شده است، تقارن این ۲ رویداد و حضور وزرایی که برای این مسیر به ما ملحق خواهند شد این جلسه شورای هماهنگی را به نقطه عطف کریدور شمال-جنوب تبدیل میکند.
این مقام مسئول در ادامه سخنان خود به راهآهن رشت-آستارا اشاره کرد و افزود: برای این راهآهن پیمانکار تعیین شده و به زودی با حضور رییس جمهوری افتتاح این پروژه و آغاز عملیات اجرایی آن را خواهیم داشت. منابع این پروژه نیز پیشبینی شده است.
وی افزود: کریدور شمال-جنوب ۳ بخش دارد، یک بخش زیرساختهایی است که برای عبور ظرفیت بیشتر باید فراهم شود. از گذشته از این مسیر استفاده شده و بارهای منطقه قفقاز و آسیای میانه از طریق ایران به سایر کشورها منتقل میشده است.
اسلامی با اشاره به گسترش زیرساختها در کریدور شمال-جنوب گفت: احداث راهآهن بافق-بندرعباس-سرخس، توسعه بندر چابهار، توسعه بنادر شمالی، ایجاد خط آهن از قزوین به آستارا، احداث جادهها از جمله اقداماتی است که در جمهوری اسلامی ایران برای توسعه کریدور شمال-جنوب انجام شده است.
وزیر راه وشهرسازی افزود: جمهوری اسلامی ایران در حال تکمیل راهآهن چابهار به زاهدان است. اتصال این راهآهن به نقاط شمالی و همچنین راهآهن شرقی – غربی به مرزهای کشورهای همسایه از مهمترین اقدامات در کریدور شمال-جنوب به شمار میرود.
عضو کابینه دولت دوازدهم ایجاد قابلیت برای مدیریت جابهجایی بار را دومین اقدام اساسی برای توسعه کریدور شمال-جنوب دانست و گفت: در شرایط کنونی کشورها به صورت مستقل بارهای خود را مدیریت میکند.
وی ادامه داد: نکته سوم این است که ما باید پتانسیل لجستیک ایجاد کنیم و با ایجاد نظام لجستیک، قابلیت حمل ونقل مشترک و ایجاد شرکتهای حمل ونقل ترکیبی بتوانیم کریدور شمال-جنوب را به معنای واقعی کلمه گسترش دهیم.
اسلامی افزود: لازم است که به صورت سختافزاری و نرمافزاری قابلیتها را برای افزایش توان لجستیک مدیریت کنیم و این مهمترین برنامه پیش روی ما است.
هفتمین اجلاس دو روزه شورای هماهنگی کریدور شمال - جنوب با حضور نمایندگان ۱۴ کشور همزمان با هشتمین نشست کارشناسی کشورهای عضو با حضور محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی ایران در تهران آغاز شد.
در این اجلاس راههای افزایش همکاریها و حجم کالاهای عبوری از طریق افزایش جذابیت اقتصادی کریدور و استانداردسازی تعرفههای ریلی مورد بررسی قرار میگیرد.
کریدور ترانزیتی شمال - جنوب در سال ۲۰۰۰ با همکاری ایران، روسیه و هند تشکیل شد. در حال حاضر با پیوستن کشورهای ترکیه، آذربایجان، ارمنستان، بلغارستان، عمان، تاجیکستان، قزاقستان، قرقیزستان، اوکراین، بلاروس، سوریه این اجلاس ۱۴ عضو دارد.
دور قبل این اجلاس سال ۲۰۱۵ در هند برگزار شد.
او از سفر خود به گیلان برای افتتاح راه آهن قزوین رشت توسط رئیس جمهور در روز چهارشنبه خبر داد و گفت: از شما میخواهم مسائل را با دقت و در جهت رفع موانع و قابلیت افزایی و فعالیت کوریدور دنبال کنید و به نهادسازی و ایجاد شرکتهای چند وجهی بین کشورها توجه کنید تا پتانسیل ترانزیت را عملیاتی کنیم.
محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه هفتمین اجلاس شورای هماهنگی کریدور بینالمللی حمل ونقل شمال-جنوب در جمع خبرنگاران با اشاره به این که این اجلاس بعد از ۵ سال وقفه مجددا برگزار شده است گفت: این اجلاس امروز با حضور ۱۲ کشور عضو تشکیل شد و در این اجلاس درباره مسایل فیمابین و مواردی که میتوانند تسهیل کننده فعالیت در حوزه ترانزیت باشد گفتگو و توافق خواهد شد.
وی ادامه داد: یکی از مواردی که برای ما بسیار اهمیت دارد این است که کریدور شمال-جنوب به میزان ظرفیت سازی انجام شده بهرهبرداری ندارد به همین علت باید موانعی که وجود دارد را احصا و شناسایی کنیم.
اسلامی با اشاره به علاقهمندی کشورهای عضو و حضور موثر آنها در این کریدور گفت: این کشورها در سطح معاون وزیر، مدیرکل و یا کارشناس ارشد به این اجلاس نماینده اعزام کردهاند.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تقارن برگزاری این اجلاس با افتتاح راهآهن قزوین-رشت گفت: این یکی از بخشهای باقیمانده کریدور شمال-جنوب بود که در جمهوری اسلامی ایران تکمیل شده است، تقارن این ۲ رویداد و حضور وزرایی که برای این مسیر به ما ملحق خواهند شد این جلسه شورای هماهنگی را به نقطه عطف کریدور شمال-جنوب تبدیل میکند.
این مقام مسئول در ادامه سخنان خود به راهآهن رشت-آستارا اشاره کرد و افزود: برای این راهآهن پیمانکار تعیین شده و به زودی با حضور رییس جمهوری افتتاح این پروژه و آغاز عملیات اجرایی آن را خواهیم داشت. منابع این پروژه نیز پیشبینی شده است.
وی افزود: کریدور شمال-جنوب ۳ بخش دارد، یک بخش زیرساختهایی است که برای عبور ظرفیت بیشتر باید فراهم شود. از گذشته از این مسیر استفاده شده و بارهای منطقه قفقاز و آسیای میانه از طریق ایران به سایر کشورها منتقل میشده است.
اسلامی با اشاره به گسترش زیرساختها در کریدور شمال-جنوب گفت: احداث راهآهن بافق-بندرعباس-سرخس، توسعه بندر چابهار، توسعه بنادر شمالی، ایجاد خط آهن از قزوین به آستارا، احداث جادهها از جمله اقداماتی است که در جمهوری اسلامی ایران برای توسعه کریدور شمال-جنوب انجام شده است.
وزیر راه وشهرسازی افزود: جمهوری اسلامی ایران در حال تکمیل راهآهن چابهار به زاهدان است. اتصال این راهآهن به نقاط شمالی و همچنین راهآهن شرقی – غربی به مرزهای کشورهای همسایه از مهمترین اقدامات در کریدور شمال-جنوب به شمار میرود.
عضو کابینه دولت دوازدهم ایجاد قابلیت برای مدیریت جابهجایی بار را دومین اقدام اساسی برای توسعه کریدور شمال-جنوب دانست و گفت: در شرایط کنونی کشورها به صورت مستقل بارهای خود را مدیریت میکند.
وی ادامه داد: نکته سوم این است که ما باید پتانسیل لجستیک ایجاد کنیم و با ایجاد نظام لجستیک، قابلیت حمل ونقل مشترک و ایجاد شرکتهای حمل ونقل ترکیبی بتوانیم کریدور شمال-جنوب را به معنای واقعی کلمه گسترش دهیم.
اسلامی افزود: لازم است که به صورت سختافزاری و نرمافزاری قابلیتها را برای افزایش توان لجستیک مدیریت کنیم و این مهمترین برنامه پیش روی ما است.
هفتمین اجلاس دو روزه شورای هماهنگی کریدور شمال - جنوب با حضور نمایندگان ۱۴ کشور همزمان با هشتمین نشست کارشناسی کشورهای عضو با حضور محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی ایران در تهران آغاز شد.
در این اجلاس راههای افزایش همکاریها و حجم کالاهای عبوری از طریق افزایش جذابیت اقتصادی کریدور و استانداردسازی تعرفههای ریلی مورد بررسی قرار میگیرد.
کریدور ترانزیتی شمال - جنوب در سال ۲۰۰۰ با همکاری ایران، روسیه و هند تشکیل شد. در حال حاضر با پیوستن کشورهای ترکیه، آذربایجان، ارمنستان، بلغارستان، عمان، تاجیکستان، قزاقستان، قرقیزستان، اوکراین، بلاروس، سوریه این اجلاس ۱۴ عضو دارد.
دور قبل این اجلاس سال ۲۰۱۵ در هند برگزار شد.


