تاریخ انتشار: ۱۳:۲۸ - ۲۹ اسفند ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۳ نظر

مهندسی معکوس جنگنده‌های آمریکایی/ کاخ سفید توانمندی‌های نظامی ایران را دست کم گرفته است

مانند ظرفیت‌ چین در ساخت ناو‌های هواپیما بر یا توانایی هند در ساخت سلاح موشکی، آمریکا بار دیگر با کشوری روبه روست که آن را دست کم گرفته است؛ ایران با تکیه بر توان داخلی، جنگنده‌هایی ساخته که آمریکا تصور نمی‌کرد ایران به آن دست یابد.
توانمندی‌های نظامی ایران خنده دار نیست؛ تهدید آمیز است
رویداد۲۴ شاید جنگنده‌های ایرانی مانند F35‌های آمریکا تخریب‌گر و خطرناک نباشد، اما نباید به آن‌ها خندید، چون همچنان کشنده‌اند. ایران چندی پیش از جت جنگنده کوثر رونمایی کرده و اعلام کرده این جت قابلیت مبارزه هوا به هوا را دارد. اما این هواپیمای جدید با سرعت با موجی از انتقادات از سوی ناظران صنایع دفاعی که آن را کپی جنگنده F5 آمریکا خوانده اند مواجه شد.
 
نشریه نشنال اینترست در گزارشی به عصر سلاح‌های جدید اشاره کرده و نوشته جنگنده‌های F5 اگرچه هنوز مورد استفاده ارتش آمریکا قرار می‌گیرند، اما مدل بسیار قدیمی به شمار می‌رود. از این گذشته به رخ کشیدن یک شمشیر کمری در عصر اسلحه خود به تنهایی مایه مضحکه است. به گفته این نشریه بخشی از این صنایع در ایران استفاده می‌شود و تهران با وجود سال‌ها تحریم توانسته این صنعت را سرپا نگه دارد و چشم‌اندازی وجود دارد که آینده صنایع هوایی ایران را نشان می‌دهد.
 
این اولین بار نیست که ایران با اهداف تبلیغاتی از سلاح‌هایش پرده‌برداری می‌کند. جنگنده نابودگر قهار در سال ۲۰۱۳ با این هدف رونمایی شد که به مردم ایران نشان دهد دولت می‌تواند در صورت بروز جنگ از مردمش دفاع کند؛ حتی اگر در واقع چنین توانایی‌ای نداشته باشد. اما ایران از سلاح‌های ساخت داخل ابتدا برای تاثیرگذاری در سوریه و سپس به عنوان نمایش یک برنامه موفق هسته‌ای تا کنون استفاده برده است.
 
به گزارش رویداد۲۴ بعد از سقوط شاه، خرید‌های عمده تسلیحات ایران از آمریکا به جمهوری اسلامی رسد. F14 پیشرفته‌ترین جنگنده‌ای بود که آن روز به ایران فروخته شده بود در حالی که فانتوم‌های F4 و تیگر‌های F5 نیز به نیروی هوایی ایران توانمندی فوق العاده‌ای داده بود. این چیزی بود که عراق در خلال جنگ با ایران متوجه آن شد.
 
در دهه‌های بعد، این هواپیما‌ها بار‌ها تعمیر شدند. قطعات پیشرفته این جنگنده‌ها تنها در بازار سیاه قابل دسترسی بودند و همین مساله ایران را به این نتیجه رساند که یا باید روی سرمایه انسانی و توانمندی‌های صنعتی خودش حساب باز کند یا دوستانی را پیدا کند که چنین توانمندی‌ای داشته باشند.
 
ایران طرف هیچ یک از بلوک‌های شرق و غرب نیست و با وجود اقدامات اخیر تمایل کمی به خرید سلاح از روسیه دارد. به همین دلیل ناچارا به سرمایه‌های انسانی‌اش تکیه کرد.
 
جنگنده F5 که این هفته رونمایی شد اولین جنگنده ایرانی نبود. در سال ۲۰۱۵، جنگنده صادق-۲ به همین شکل رونمایی شد. تحلیلگران بلافاصله اعلام کردند که این هواپیما از روی جنگنده بدون سرنشین F5 ساخته شده است. اما این هم تنها یک قدم به سمت F5 بود که به طور ۱۰۰% توسط ایرانی‌ها تولید شود.
 
F5  شاید یک مدل قدیمی باشد، اما برای اهداف هوایی منطقه ایران و برای آموزش و همچنین برای استفاده دفاعی در سوریه می‌تواند به اندازه کافی خوب عمل کند. اگر ایران سیستم‌های رادار جدید را روی مدل اف-۵ خود سوار کرده باشد، این جنگنده می‌تواند یک تهدید نگران کننده باشد. ایران تولید انبوه این جنگنده را از سر گرفته است.
 
نشنال اینترست در بخشی از گزارش خود نوشته شاید با قاطعیت نتوانیم بگوییم که جنگنده‌های ویرانگر ایران به زودی وارد عمل خواهند شد، اما اگر ایران میتواند موتور جنگنده‌اش را خودش تولید کند پس می‌تواند بدنه و سیستم کامپیوتری مورد نیازش را نیز تولید کند و تنها زمان کافی است تا ما به توانایی‌های این کشور پی ببریم و نگران آن باشیم.

درست مانند توانایی‌های چین در ساخت ناو هواپیما بر و توانایی هند در ساخت سلاح هسته‌ای، زمان برای آمریکا می‌گذرد و آن‌ها زمانی متوجه خواهند شد که رقیبشان را دست کم گرفته‌اند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
0
3
بله ما همه چی میسازیم مشکلی هست؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
3
2
چی تکنولوژی ۵۰ سال پیش آمریکا اونا هرچی باشه سازنده این هواپیما ها بودن نه مثل ما که بعد ۵۰ سال بخواهیم اف ۲۲ رو با اف ۱۴ ایران مقایسه کنیم و بعد بگیم اف ۱۴ برتر درو از جون ما مردم رو الاغ گیر آوردید برید بمیرید صاحب منصبان جمهوری اسلامی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
3
0
ریدیم
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان