تاریخ انتشار: ۱۳:۴۷ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۷
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

آغاز دوباره جنگ سرد!/ رد پای هکر ایرانی سریال بازی تاج و تخت در حملات سایبری علیه آمریکا

با افشای جزئیات پرونده مونیکا ویت که به جرم جاسوسی برای ایران متهم شده است، نام برخی چهره‌های دیگر به میان آمده است. این در حالی است که امروز وزیر خارجه ایران، آمریکا را متهم به خرابکاری در پرتاب ماهواره کرده است.
رویداد۲۴ انتشار کیفرخواست «مونیکا ویت» افسر سابق اطلاعات نیروی هوایی ارتش آمریکا که به جرم جاسوسی و درز اطلاعات محرمانه برای ایران متهم شده بود، واشنگتن را در شوک فرو برد. او تنها کسی نیست که نامش در پرونده جاسوسی برای ایران مطرح است؛ دیلی بیست در گزارشی مدعی شده بازداشت مرضیه هاشمی به خاطر رابطه با این پرونده بوده است.
 
به جز نام مرضیه هاشمی، نام بهزاد مصری، مجتبی معصوم‌پور، حسین پرور و محمد پریار نیز در این پرونده ذکر شده است.
 
رد پای ماموران اطلاعاتی ایران در پرونده سریال «تاج و تخت» / جزییات عملیات‌های سایبری و ضدجاسوسی ایران در جهان
مونیکا ویت تنها کسی نبوده که بر صندلی بازجویان نشست. این کیفرخواست برای هکر معروف ایرانی که افسران اطلاعاتی آمریکا را با هدف جاسوسی مورد حمله سایبری قرار داده بود، نیز صادر شده است. فارین پالسی در گزارشی در این‌باره مدعی شده کیفرخواست بهزاد مصری دریچه‌ای را به سمت اقدامات اطلاعاتی ایران باز می‌کند.
 
به گفته بازپرسان این پرونده، بهزاد مصری و سه هکر ایرانی دیگر از اطلاعاتی که مونیکا ویت به آنها داده برای زیر نظر داشتن مقامات اطلاعاتی آمریکایی استفاده کرده‌اند.
 
فارین پالیسی نوشته با اعلام خبر جاسوسی مونیکا ویت، همه توجه‌ها به او جلب شد و کسی به نام بهزاد مصری توجه نکرده بود. اما برای مقامات ارشد آمریکایی، فعالیت‌های هکری ایرانی با نام بهزاد مصری به معنای به صدا در آمدن زنگ خطر است.
 
در نوامبر ۲۰۱۷، جون کیم دادستان وقت آمریکا در جنوب نیویورک فردی ایرانی به نام بهزاد مصری را به حمله‌ هک به سرور‌های شبکه اچ‌بی‌اُ (HBO) و لو دادن فیلمنامه‌ سریال GOT (گیم اف ترونز یا بازی تاج و تخت) متهم کرد.
 
رد پای ماموران اطلاعاتی ایران در پرونده سریال «تاج و تخت» / جزییات عملیات‌های سایبری و ضدجاسوسی ایران در جهان
جون کیم دادستان وقت آمریکا در کیفرخواست مصری نوشته بود: زمستان برای بهزاد مصری از راه رسیده است. اشاره دادستان به جمله مشهور سریال تاج و تخت بود که می‌گوید زمستان در راه است. (Winter Is Coming)
 
در آن سال اپیزود‌های سریال تاج و تخت پیش از پخش تلویزیونی روی خروجی‌های اینترنتی قرار گرفت و به درآمد‌های شبکه اچ بی او به عنوان مسئول پخش این سریال ضربه سنگینی وارد کرده بود. در کیفرخواست مصری همچنین گفته شده او علاوه بر این خسارت، از اچ بی او درخواست ۶ میلیون دلار باج کرده بود تا خرابکاری‌های بیشتری علیه آن‌ها انجام ندهد.
 
روزنامه واشنگتن پست در گزارشی در این باره در همان زمان نوشته بود کامپیوتر‌های شبکه اچ بی او در بهار سال جاری هک شدند و مدیر این شبکه تلویزیونی در نامه‌ای به کارمندان خود در مرداد ماه گفته بود، برآورد‌ها در مورد حمله سایبری گسترده‌ای به این کانال در جریان است.
 
این گزارش اضافه کرده بود، برآورد‌ها در آن زمان حاکی از آن بود که ابعاد حمله به شبکه اچ‌بی‌او، به مراتب بزرگ‌تر از حمله به استودیو فیلمسازی سونی و کلمیبا پیکچرز در سال ۲۰۱۴ بوده‌است.
 
طبق این گزارش، در حمله سایبری به اچ‌بی‌او قسمت‌های پخش نشده از سریال‌های مشهوری مانند «بازی تاج و تخت» و نیز ده‌ها فیلم و سریال دیگر به سرقت رفته بود.
 
به گزارش رویداد۲۴ آن زمان رسانه‌های آمریکایی خبر داده بودند که در میان اطلاعات و داده‌های به‌ سرقت‌رفته، مسائل پشت‌پرده در مورد قرارد‌های مسابقات حرفه‌ای، ایمیل‌های مقام‌های اجرایی یا رمز عبور معاون حقوقی شرکت اچ‌بی‌او نیز به چشم می‌خورد.
 
جون کیم دادستان وقت فدرال منطقه منهتن نیویورک در یک نشست خبری گفته «بهزاد مصری در ایران به سر می‌برد بنابراین دستگاه قضایی آمریکا نمی‌تواند بهزاد مصری را بازداشت کند.» این خبر البته توسط هیچ مقام ایرانی تایید نشده بود و ادعایی بود که از سوی دادگاه آمریکا طرح شده بود.
 
فارین پالسی در یادداشتی مدعی شده بود که «بهزاد مصری پس از آن ماجرا به یک مامور اطلاعاتی آزاد تبدیل شد که روابط مبهمی با سرویس‌های اطلاعاتی ایران پیدا کرده است.» این در حالی است که کیفرخواست بهزاد مصری نشان می‌دهد در هیچ کجای متن قرائت شده حرفی از انجام عملیات‌های او از طرف ایران نبوده است.
 
جان هولتکویست رییس شرکت امنیت سایبری فایر آی به فارین پالسی گفته این افراد احتمالا به صورت پیمانکاری کار می‌کنند و الزاما افسران مخفی نیستند.

بازپرسان آمریکایی مدعی‌‌اند که مونیکا ویت برای ایران بسته‌ای از اطلاعات درباره همکاران سابق فراهم آورده که به هکر‌های ایرانی اجازه می‌دهد با خیال راحت علیه آن‌ها جاسوسی کنند.
 
بهزاد مصری در سال ۲۰۱۵ به همراه همکاران خود یک شخصیت آنلاین تحت عنوان «بلا وود» ساخته بود که از این عنوان برای تحت نظر داشتن جاسوسان آمریکایی استفاده می‌شود.
 
مونیکا ویت در یک ایمیل که به یکی از همکاران سابقش که افسر اطلاعات آمریکا در کابل بوده ارسال کرده، تحت عنوان «بلا وود» نوشته که قرار است فایل عکسی را برای او بفرستد، اما به او گفته باید آنتی ویروسش را برای باز کردن این فایل عکس خاموش کند.
 
فارین پالیسی نوشته چندین سال قبل از اینکه اتهامات مونیکا ویت علنی شود، داستان او در رسانه‌های ایران به موضوعی جذاب تبدیل شده بود. تصویری که ایران در طول سال‌ها از ویت در تلویزیون ایران ارائه شده، دائما در حال تغییر بوده است. ابتدا ویت به عنوان یک معترض چپ حامی جریان اشغال وال استریت معرفی شده اما بعدا این تصویر تغییر یافته است.
 
نشریه ایر فورس تایمز نوشته ایران غالبا به مشکلات اجتماعی درون آمریکا و هرگونه اعتراضی که در این کشور رخ دهد، علاقه ویژه‌ای دارد. ویت که در سال ۲۰۰۸ نیروی هوایی ارتش را ترک کرده بود بعد‌ها در سال ۲۰۱۲ برای شرکت در یک کنفرانس با عنوان هالیوودیزه شدن که توسط سازمان غیر انتفاعی «افق نو» برگزار شده بود، به ایران سفر کرد.
 
سازمان افق نو در وبسایت رسمی خود نوشته «موسسه بین المللی اندیشمندان و هنرمندان مستقل (افق نو) تحت مدیریتِ نادر طالب زاده، سازمانی مردم نهاد و غیردولتی هست که ‏برای اولین بار پای چهره‌های شاخص و منتقد غربی را طی کنفرانس‌های بین المللی و نشست‌های علمی‌-تخصصی در تهران... به ایران باز کرد. ‏ از جمله این کنفرانس‌های بین المللی می‌توان به هالییوددیسم (۳ دوره)، افق نو (۵ دوره) و سینما، پیامبر و ادبیات جهانی (یک دوره) اشاره کرد.»

وزارت خزانه‌داری آمریکا در پی انتشار خبر جاسوسی مونیکا ویت برای ایران، این سازمان غیر انتفاعی را نیز تحت تحریم قرار داد و نام نادر طالب زاده نیز میان افرادی قرار گرفت که توسط آمریکا تحریم شده‌اند.
 
به جز نام نادر طالب زاده، این نام‌ها نیز در میان تحریم‌شدگان به چشم می‌خورد: زینب مهنا طالب‌زاده، حسین عباسی، مجتبی معصوم‌پور، میلاد میرزا بیگی، حسین پرور، حامد قشقاوی و محمد باقر شیرین‌کار.
 
بازپرسان آمریکایی درباره اینکه چگونه مونیکا ویت تشویق شده به ایران سفر کند تحقیقات جامعی انجام داده‌اند و در این تحقیقات از فردی تحت عنوان «فرد A» نام برده‌اند که یک ایرانی-آمریکایی دو تابعیتی است که از طرف سرویس‌های امنیتی آمریکا مسئول استخدام مونیکا ویت به عنوان دستیار کارگردان در فیلم‌هایی بوده که قرار بوده بعد‌ها در ایران منتشر شوند.

ایر فورس تایمز، روزنامه‌ای که اخبار مربوط به نیروی هوایی آمریکا را منتشر می‌کند در گزارشی مدعی شده این ویژگی‌ها با مرضیه هاشمی که اخیرا توسط قاضی‌ای که به پرونده ویت نیز رسیدگی میکرده بازداشت شده، همخوانی دارد. این ادعا از سوی دیلی بیست نیز مطرح شده بود. با اینهمه مرضیه هاشمی مجری و خبرنگار آمریکایی‌الاصل شبکه پرس تی وی، روز ۱۳ ژانویه (۲۳ دی ماه) در آمریکا بازداشت و بعد از یازده روز آزاد شد.
 
برخی مقام‌های امنیتی آمریکا همچنان معتقدند احضار مرضیه هاشمی توسط قاضی پرونده «مونیکا ویت» به خاطر ارتباط او با ویت و همچنین ارتباط هاشمی با سازمان افق نو بوده است.
 
به گزارش رویداد۲۴ پس از انتشار کیفرخواست این پرونده، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران از خرابکاری عمدی ایالات متحده آمریکا در پرتاب ماهواره ایرانی که با شکست مواجه شده بود، خبر داد.
 
در روزهای اخیر پرونده فعالان محیط زیستی به جرم جاسوسی برای آمریکا علیه ایران در جریان است. قوه قضائیه ایران در حال رسیدگی به پرونده تعدادی از فعالان محیط زیست است که گفته شده از پایگاه‌های نظامی ایران جاسوسی کرده‌اند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان