تاریخ انتشار: ۱۱:۳۱ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۲ نظر

واقعا می توانیم آجیل عید را تحریم کنیم؟

تحریم آجیل نه فقط در این روز‌های اسفندماه که در دیماه و شب چله نیز در فضای مجازی دست به دست کاربران شد. کامنت‌های زیادی را می‌گذاشتند که ما آجیل نمی‌خریم یا اگر بخواهیم هم توان آن را نداریم. حالا با فرارسیدن روز‌های پایانی سال و عید نوروز باز بحث نخریدن آجیل مطرح است، اما به راستی همه کسانی که کامنت نه به آجیل را می‌گذارند خودشان هم این را عملی می‌سازند یا فقط در کامنت جرأت گفتن آن را دارند؟
واقعا می توانیم آجیل عید را تحریم کنیم؟
رویداد۲۴ با نزدیک شدن به روز‌های پایانی اسفند جنب و جوش مردم در بازار‌ها برای خرید لباس و عوض کردن کالا‌های منزل، خرید خوراکی‌های عیدانه را بیشتر خواهیم دید. با نرخ تورم ۴۰ درصدی، دلار ۱۴ هزارتومانی، افزایش قیمت‌های لحظه‌ای کالا و اجناس، عده‌ای ترجیح داده‌اند تا خرید‌های نوروزی خود را از ماه‌ها قبل از اسفند شروع کنند. البته برخی هم منتظر گرفتن عیدی خود برای روانه شدن به بازار هستند.

قیمت آجیل و خشکبار نه فقط در این روز‌ها که در این یکی دو سال اخیر روند افزایشی سریعی را تجربه کرده است. اگر تا چندی پیش یک کیلو آجیل مخلوط با چند نوع مغز را کیلویی ۵۰ یا ۶۰ هزار تومان می‌توانستیم بخریم حالا باید برای همان آجیل که چند نوع مغز داشته باشد برای هر کیلو مبلغی بالای ۱۲۰ هزار تومان را پرداخت کنیم. حتی ممکن است با رسیدن به هفته آخر اسفندماه این مبلغ به گفته «ارزانی ممقانی» رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار نیز افزایش یابد. «با نوسانات بازار ارز در کشور نمی‌توان قیمت واحد برای خشبکار در نظرگرفت و امکان افزایش قیمت آن همچنان در روز‌های پایانی سال وجود دارد.»

قیمت آجیل در اسفندماه ۱۳۹۷
 
حضور خبرنگار در بازار و پیگیری‌های ما نشان می‌دهد که قیمت آجیل و خشکبار در بازار تهران در اسفندماه ۱۳۹۷ به طور میانگین به شرح ذیل است:

واقعا می توانیم آجیل عید را تحریم کنیم؟
 
بر اساس قیمت‌های انواع مغز‌ها و آجیل یک خانواده ۴ نفره با حد متوسطی از رفت و آمد با اقوام و خویشاوندان باید بابت ۴ کیلو آجیل جهت پذیرایی از مهمانان نوروزی خود مبلغی معادل ۶۰۰ هزارتومان هزینه کنند. این مبلغ در کنار خرید سایر اقلام خوراکی عید من جمله شیرینی، شکلات و میوه به حداقل ۱ میلیون تومان هم خواهد رسید. با توجه به مبلغ یک میلیون تومان برای کارمندان و حدود دومیلیون تومان برای کارگران باید تنها با عیدی که دریافت می‌کنند اقلام خوراکی جهت پذیرایی مهمانان نوروزی را تهیه کنن و امکان خرید هیچ کالای دیگری را نخواهند داشت.

مبلغ عیدی کارگران و کارمندان دولت آنقدر نیست که خیلی از خانواده‌ها توان تهیه ترکیب همیشگی ظرف آجیل را داشته باشند و همین مساله باعث شده افراد زیادی در فضای مجازی از تحریم آجیل نوروزی صحبت کنند و این کمپین‌ها حسابی در فضای مجازی لایک جمع می‌کند. اما واقعا می‌توانیم در عید آجیل را تحریم کنیم و جلوی مهمان‌ها پسته و بادام هندی و باقی مخلفات همیشگی آجیل عید را نگذاریم؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت، فرهنگ پذیرایی در هر نقطه از ایران سبک و سیاق و آداب خاص خودش را دارد. ممکن است داشتن آجیل در پذیرایی برای شهرنشینان دغدغه باشد، اما در نقاط کوچک کشور که انواع تنقلات و شیرینی و خوراکی‌های دست‌ساز و سنتی را خودشان تهیه می‌کنند، بود یا نبود آجیل در مهمانی‌های تفاوتی ایجاد نکند. اما در مناطقی که پر بودن ظرف آجیل بسیار مهم است و از سوی دیگر به علت هزینه‌های بالا تهیه آن به‌صرفه اقتصادی نیست، می‌توانید با ترکیب‌های جدید از خشکبار سبک پذیرایی خود را از مهمانان تغییر دهید.

پذیرایی جدید از مهمانان نوروز
 
گردو و کشمش/ مویز: برخی از ترکیب‌های تنقلاتی و خوراکی‌ها در شهر‌های ایران مشترک است و نمی‌توان مختص یک شهر یا منطقه دانست. در شهرهایی، چون همدان، اراک، آذربایجان غربی و شرقی، بخش‌های از استان اصفهان، چون خوانسار، گلپایگان و حتی در تهران ترکیب گردو با کشمش یک گزینه مناسب جهت پذیرایی می‌تواند باشد. در کنار آن می‌توانید از یک ظرف تخمه آفتابگردان نیز بهره ببرید.

گردو و توت خشک: مناطق بسیاری از کشور در شمال و جنوب از نعمت داشتن گردو در شهر خود برخوردار هستند؛ در بخش‌هایی از خراسان جنوبی و شمالی علاوه بر گردو، توت خشک نیز جز محصولات تولیدی‌شان است، این محصول به همراه یک ظرف گردو همچنان می‌تواند پیشنهاد خوبی جهت پذیرایی باشد. حتی استفاده از یک ظرف نخودچی و کشمش می‌تواند یک ترکیب جدید آجیل نوروزی باشد.

کنجد: شاید برایتان قابل‌تصور نباشد که بتوانید با کنجد از مهمانان خود پذیرایی کنید. اما کنجد بوداده نیز می‌تواند یک پذیرایی متفاوت از شما را به نمایش بگذارد. ظرف‌های تک نفره از کنجد بود داده تهیه و با آن به استقبال مهمانان خود بروید. در ایلام به‌عنوان مهد کنجد ایران استفاده از این محصول یک امر طبیعی است.

برنجک و گندمک و مغز هسته زردآلو: با این تنقلات سنتی به همراه مقداری شاه دونه می‌توانید یک ظرف آجیل سنتی را برای مهمانان نوروزی خود فراهم کنید. در این مخلوط از مغز هسته زردآلو غافل نشوید. این مغز‌ها باقیمت‌های کیلویی ۴۰ تا ۵۰ هزارتومان در بازار موجود است که می‌توانید با صورت چیبسیک (پوست‌کنده و بوداده شده به‌صورت سفیدرنگ) و یا باپوست و تفت‌داده شده آن را تهیه کنید و با موارد گفته‌شده مخلوط کنید. استفاده از سنجد‌های قرمزرنگ می‌تواند ظرف آجیل شما را رنگارنگ کند.

بادام‌زمینی باپوست‌های ابریشم شکل: در بازار از ۲۰ تا ۴۰ هزارتومان وجود دارد، این خوراکی می‌تواند یک ظرف سرگرم‌کننده برای مهمانان نوروزی شما باشد. برای زیبا شدن ظرف می‌توانید از برگ میوه‌های خشک شده مثل هلو، سیب، کیوی که خودتان تهیه کرده‌اید و یا به صورت آماده خریده‌اید نیز بهره ببرید.
 
منبع: تبیان
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: آجیل شب عید
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
كيومرث
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۵
0
5
از هموطنان عزيز خواهانم امسال آجيل نخرند اينكه غذاي اصلي نيست هيچي نميشه براي يكبار هم شده نشان دهيم كه قدرت مقابله با گراني را داريم
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۲
1
0
خدارو شکر امسال 90درصد جاهایی که رفتیم آجیل نداشتن. خیلی خوشم آمد. ایشالا از امسال آجیل حذف بشه از پذیرایی عید و شب یلدا. واقعا هزینه اضافی بود.
نظرات شما
پیشخوان