تاریخ انتشار: ۱۳:۵۳ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۷
رییس اتحادیه گل و گیاه استان تهران:

افزایش قیمت گل ما را از بازار‌های دنیا دور می‌کند/ تولید گل در تهران مقرون به صرفه نیست

سلطان محمدی گفت: مشکل ما زمانی حل می‌شود که با همراهی دولت در راستای تولید گلخانه‌های مدرن و تولید انبوه گل کار کنیم تا قیمت تمام شده گل ایران از بازار‌های جهانی پایین‌تر بیاید و ما را به بازار دنیا نزدیک‌تر کند. گل
افزایش قیمت گل ما را از بازار‌های دنیا دور می‌کند/ تولید گل در تهران مقرون به صرفه نیست
رویداد۲۴ غلامحسین سلطان محمدی رییس اتحادیه گل و گیاه استان تهران با اشاره به افتتاح پایانه گل و گیاه در استان تهران گفت: قرار بر این است که گل‌های تولید شده در کشور که قابلیت صادرات دارند در این پایانه جمع آوری شوند تا به کشور‌های متقاضی گل و گیاه صادر شوند.

وی افزود: برای ساخت این پایانه سرمایه گذاری شده و با اتفاقاتی که در آینده خواهد افتاد قرار بر صادرات بیشتر گل است، اما با توجه به اینکه میزان تولید گل در زمستان کم شده است و با توجه افزایش تقاضای گل در روز مادر قیمت این محصول بالا رفت و این افزایش قیمت ما را از بازار‌های دنیا دور می‌کند.

سلطان محمدی اظهار کرد: پیش از ساخت پایانه و مسائل دیگر باید در تولید گل با هدف صادرات فعالیت کنیم و تا زمانی که تولید انبوه و با کیفیت صادراتی نداشته باشیم پایانه مشکل چندانی را برطرف نمی‌کند بلکه مشکل ما زمانی حل می‌شود که با همراهی دولت در راستای تولید گلخانه‌های مدرن و تولید انبوه گل کار کنیم تا قیمت تمام شده گل ایران از بازار‌های جهانی پایین‌تر بیاید و ما را به بازار دنیا نزدیک‌تر کند.

رییس اتحادیه گل و گیاه استان تهران همچنین بیان کرد: کشور‌هایی که در حال حاضر صادرات گل و گیاه دارند تولید انبوه گل دارند و قیمت تمام شده آن‌ها همیشه زیر قیمت بازار‌های جهانی است، اما با قیمت‌هایی که در کشور ما وجود دارد رقابت با کشور‌های دیگر سخت‌تر می‌شود.

سلطان محمدی ادامه داد: باید در سال ۹۸ باهدف تولید انبوه و با کیفیت برای صادرات گام برداریم و سعی کنیم با ساخت و سازی که برای پایانه صادراتی گل صورت گرفته هزینه‌های جانبی را پر کنیم.

عضو هیات مدیره اتحادیه سراسری تولیدکنندگان گل و گیاه ایران در پاسخ به این پرسش که آیا ایران ظرفیت تولید انبوه گل را دارد گفت که اگر گلخانه‌ها مدرن شوند نیاز به آبیاری کاهش می‌یابد، اما مشکلی که در تولید گل و گیاه وجود دارد سنتی بودن گلخانه‌ها و آبیاری غرقابی است چرا که اگر گلخانه به صورت غرقابی آبیاری شود مضاف بر هدررفت آب، مواد غذایی گیاه نیز از بین می‌رود و علف هرز پدید می‌آید.

سلطان محمدی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه گلخانه‌های کشور در حال مدرن شدن هستند مصرف آب برای تولید گل به یک پنجم خواهد رسید، اما باید توجه داشته باشیم که در استان‌هایی که بحران آب وجود ندارد به تاسیس گلخانه‌های مدرن اقدام کنیم.

وی با بیان اینکه ۵۰ درصد از گل و گیاه کشور در استان تهران تولید می‌شود گفت: استان تهران بارندگی زیادی ندارد و تولید گل در کشور را باید به استان‌هایی سوق داد که از میزان آب بیشتری بهره‌مند هستند؛ در حال حاضر مسئله اساسی در تولید گل، آب و زمین است و با توجه به اینکه تولید گل در استان تهران توسعه یافته است و با قیمتی که گل پیدا کرده است تولید این محصول در تهران برای کشاورزان مقرون به صرفه نیست.

سلطان محمدی افزود: استان‌هایی که شرایط مساعدتری برای تولید گل دارند را رصد کرده ایم و در حال رایزنی با سازمان منابع طبیعی هستیم. ضمن اینکه باید این نکته را یادآور شد که قیمت تمام شده گل در مکان‌هایی که از آب و زمین بیشتری برخوردار هستند پایین‌تر است.

عضو هیات مدیره اتحادیه سراسری تولیدکنندگان گل و گیاه ایران همچنین تاکید کرد: شرایط برای صادرات گل مهیاست و اگر در دراز مدت فعالیت کنیم به جرأت می‌گویم که می‌توانیم به یکی از صادرکنندگان بزرگ گل و گیاه در دنیا تبدیل شویم.

وی همچنین اظهار کرد: حال که پایانه مجهزی ساخته شده است باید بابت هزینه‌ای که کرده ایم خروجی داشته باشیم و بدانیم که با توجه به نوسان‌های قیمت ارز صادرات گل می‌تواند ارزآوری بالایی داشته باشد، به شرط آنکه دولتمردان از تولید گل حمایت کنند و آن را به چشم یک صنعت ببینند و همچنین تولید کنندگان گل نیز از ابتدای تولید در جهت صادرات به تولید گل و گیاه بپردازند.
منبع: اقتصاد24
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان