تاریخ انتشار: ۱۸:۰۳ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۷
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

موافقان و مخالفان طرح منع نمایندگی بیش از سه دوره متوالی چه می‌گویند؟

طرح منع نمایندگی مجلس بیش از سه دوره متوالی با با ۱۳۴ رای موافق، ۹۵ رای مخالف و هفت رای ممتنع راهی شورای نگهبان شده است، معلوم نیست این طرح توسط شورای نگهبان تایید می‌شود یا خلاف قانون اساسی خوانده می‌شود. این طرح مخالفان و البته موافقان بسیاری دارد.

موافقان و مخالفان طرح منع نمایندگی بیش از سه دوره متوالی چه می‌گویند؟

رویداد۲۴ یکشنبه هفته گذشته نمایندگان مجلس در جریان اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس مصوبه‌ای را بررسی کردند که طبق آن مصوبه، نمایندگی مجلس بیش از سه دوره متوالی ممنوع می‌شود و نمایندگان بعد از سه دوره پیاپی نمایندگی مجلس باید یک دوره کناره‌گیری کنند تا پس از آن بتواند مجددا در انتخابات شرکت کند.

این طرح اما به سادگی به تصویب بهارستانی‌ها نرسید و حواشی‌های بسیار زیادی را به همراه داشت. زیرا بر اساس این طرح، بسیاری از نمایندگانی که سال‌هاست سابقه حضور در پارلمان را دارند، اکنون باید کنار بروند و فضا را به جوان‌ترها بدهند.

این مصوبه نیز همانند سایر مصوبه‌هایی که به مجلس می‌آید موافقان و مخالفان بسیار زیادی را داشت. البته شاید عدم حضور نمایندگان با وزن بالای سیاسی و با تجربه بتواند تا حدی خلع آن‌ها را در مجلس نمایان کند اما از سوی دیگر همین موضوع می‌تواند باعث شود تا نمایندگان حاضر در مجلس، اطلاعات و توان خود را برای جبران کمبود نیروهای باتجربه، بالا ببرند.

کدام نمایندگان دیگر نمی‌توانند در مجلس حضور داشته باشند؟

بر اساس قانون، نمایندگانی که سال آینده در انتخابات مجلس به دلیل حضور چند دوره‌ای، نمی‌توانند حضور داشته باشند، به شرح زیر است: «محمد آشوری تازیانی، اسفندیار اختیاری کسنویه یزد، حسین امیری خامکانی، عزیز اکبریان، مهرداد بائوج لاهوتی، یوناتن بت کلیا، علاءالدین بروجردی، مسعود پزشکیان، محمدرضا تابش، کاظم جلالی، شهباز حسن پور بیگلری، حسن خسته بند، محمد دهقانی نقندر، محمدرضا رضایی کوچی، علیرضا سلیمی، حسینعلی شهریاری، هادی شوشتری، محمدقسیم عثمانی، محمدحسین فرهنگی، حمیدرضا فولادگر، سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی، نادر قاضی پور، هادی قوامی، حسن کامران دستجردی، جبار کوچکی نژاد، جواد کریمی قدوسی، محمدمهدی مفتح، علیرضا محجوب، علی مطهری، سیامک مره صدق، سیدناصر موسوی لارگانی، علی لاریجانی، سیدحسین نقوی حسینی و عزت الله یوسفیان ملا» هستند.

موافقان طرح چه می‌گویند؟

موافقان بر این عقیده هستند که این طرح می‌تواند به چالاک‌سازی، جلوگیری از رانت و فساد، گردش نخبگان و به نوعی از پارتی بازی جلوگیری کند. بهرام پارسایی سخنگوی فراکسیون اصلاح طلبان با بیان اینکه این طرح هیچ مغایرتی با قانون اساسی کشور ندارد و در موافقت با این طرح گفته «یک دوره چهار ساله تجربه خوبی است برای کسی که در دروه‌های بعدی می‌خواهد کار انجام دهد هرچه داشته باشد در هشت سال بعدی نمود پیدا می‌کند.»

داریوش قنبری نماینده سابق مجلس و فعال سیاسی نیزگفته «نه تنها طول دوره نمایندگی در مجلس باید محدود باشد، بلکه مناصب سیاسی نیز اگر این‌گونه شود، بهتر است، چون هرچه افراد کمتر در مناصب سیاسی بمانند، فضا برای چرخش نخبگان بیشتر خواهد شد. باید فرصت گردش نخبگان در جامعه فراهم شود.»

مخالفان اما این طرح را، طرحی ناپخته، سیاسی و مغایر با قانون اساسی می‌دانند و معتقدند که این کار باعث می‌شود تا نمایندگانی که توانایی لازم را برای قانون گذاری دارند، از حضور در مجلس منع و مجلس را برای حتی 4 سال! دچار زیان‌های جبران ناپذیری کنند.

سید ناصر موسوی‌لارگانی نماینده فلاورجان که سه دوره متوالی نمایندگی مردم فلاورجان را به عهده دارد و سال آتی نمی‌تواند به مجلس راه پیدا کند، در همین رابطه به رویداد۲۴ گفته موافق تصویب این طرح نبودم، اما نه به خاطر مسائل شخصی. فردی که سه دوره متوالی رای می‌آورد و در مجلس حضور پیدا می‌کند، تجربیات بزرگی را به دست می‌آورد. 

موسوی‌لارگانی همچنان با انتقاد از این طرح ادامه می‌دهد: عده‌ای در این رابطه، شعار جوانگرایی دادند در حالی که این مصوبه اصلاً با جوانگرایی تناسبی ندارد، چون نماینده مجلس شدن انتصابی است و نه انتخابی. به طور مثال من الان ۵۵ سال دارم و سال دیگر که انتخابات است ۵۶ ساله می‌شوم و حال اگر در انتخابات سال دیگر و در حوزه‌ای که من کاندیدا بودم یک جوان ۳۰ ساله و یک فرد ۷۳ ساله کاندیدا شوند آنگاه تضمینی برای رای آوردن فرد جوان وجود ندارد، زیرا مردم تعیین می‌کنند چه کسی لایق نمایندگی آن‌ها در مجلس است.

مجلس از نخبگان خالی می‌شود؟

نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه که یکی از نمایندگان پر سر و صدای همیشگی مجلس است، در مخالفت و انتقاد از این طرح می‌گوید: «درقانون اساسی به هیچ عنوان محدودیت نیست و این محدودیت یعنی حقی  را از حقوق مردم کسر کردن!»

پژمانفر نیز گفته «در صورت تصویب این مصوبه، مجلس از فضای کارشناسانه خالی می‌شود و با توجه به اسامی اعلام شده ۳۱ نفر از نمایندگان باتجربه، قادر به حضور در انتخابات دوره بعد نخواهند بود، این موضوع نشان می‌دهد که مجلس در تصمیم‌گیری عجولانه و بی منطق رفتار کرده است.»

هرچند که این طرح با با ۱۳۴ رای موافق، ۹۵ رای مخالف و هفت رای ممتنع راهی شورای نگهبان شده است، اما به عقیده برخی سیاسیون، درست است که این طرح باعث خروج چهره‌های شناخته‌ شده‌ای همچون لاریجانی، مطهری، تابش، کریمی قدوسی و پزشکیان و ... از مجلس می‌شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان