تاریخ انتشار: ۲۱:۰۱ - ۲۵ تير ۱۳۹۸
نايب رييس كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي:

توليدكنندگان و مصرف‌كنندگان بايد در سامانه‌اي به هم مرتبط شوند

نايب رييس كميسيون انرژي مجلس گفت: برگزاري نمايشگاه «فرصت‌هاي ساخت داخل» براي رونق گرفتن توليد داخلي حياتي است.
 رویداد۲۴ حسين اميري خامكاني ـ نماينده زرند و كوهبنان (استان كرمان) ـ در گفت‌وگو با ستاد خبري نخستين نمايشگاه «فرصت‌هاي ساخت داخل و رونق توليد» اظهار كرد: يكي از حلقه‌هاي مفقودشده در زمينه رونق توليد در داخل كشور، ضعيف بودن پل ارتباطي بين توليدكنندگان و صنايع است؛ در بسياري از موارد، وقتي اعتراض مي‌شود كه چرا كالايي به كشور وارد شده است، پاسخ مي‌دهند كه نمونه داخلي آن توليد نمي‌شود، در حالي كه ما بعد متوجه مي‌شويم كه همان كالا در ايران توليد مي‌شده است. البته در بسياري از موارد، عنادي در كنار نيست و اين اتفاق به‌دليل بي‌اطلاعي رخ مي‌دهد.

او ادامه داد: من در يكي از شهرستان‌ها شاهد بودم كه واحدي توليدي به خدماتي نياز داشت كه در واحد توليدي ديگري در همان شهر در دسترس بود؛ اما آن‌ها كالا را با هزينه بيشتر، از يك استان ديگري مي‌آوردند و مدت‌ها بعد، متوجه اين موضوع شدند.

وي با بيان اين‌كه نمايشگاه‌هايي مانند «فرصت‌هاي ساخت داخل و رونق توليد» يكي از ابزارها و راهكارهاي تقويت و رونق توليد هستند، گفت: اگر بخواهيم توليد رونق يابد، بايد مصرف شدن توليدات داخلي را تضمين كنيم؛ اين كار نيز وقتي انجام مي‌شود كه ارتباطي تنگاتنگ بين توليدكنندگان و مصرف‌كنندگان به‌وجود آيد و صنايع از ظرفيت‌هاي توليد داخل مطلع باشند. در اين نمايشگاه، چنين ارتباط‌هايي برقرار مي‌شود و صنايع مي‌توانند كالاي مورد نياز خود را سفارش دهند.

اميري در ادامه بيان كرد: اگر استانداردهاي مورد نظر مصرف‌كنندگان داخلي تبيين شود، توليدكنندگان به همان استانداردها مي‌پردازند و در صورت نياز، روي واحدهاي پژوهشي‌شان كار مي‌كنند تا به نيازهاي داخلي پاسخ مناسب دهند.

اين نماينده مجلس همچنين توضيح داد: توليدكنندگان و مصرف‌كنندگان بايد با هم ارتباط داشته باشند و بدانند چه كالايي در داخل كشور توليد مي‌شود. قطعا دولت، بخش خصوصي يا اتاق‌هاي بازرگاني مي‌توانند سامانه‌هايي را تعريف كنند كه نيازهاي هر بخش در آنجا مشخص و ارتباط لازم برقرار شود. اگر دولت چنين سامانه‌اي را تعريف كند و ارتباط‌ها برقرار شوند، اين كار دو حُسن دارد؛ يكي اطلاع يافتن از ظرفيت‌هاي داخلي، ديگري اين‌كه توليدكنندگان از نياز مصرف‌كنندگان آگاه مي‌شوند تا بتوانند خط توليد خود را توسعه دهند يا خط توليد جديدي براي رفع نيازها ايجاد كنند.

او با اشاره به اين‌كه هيچ كشوري از روز نخست، توانايي توليد كالاي داخلي را نداشته است، گفت: كشورهاي ديگر با توليد و مصرف كالاهاي توليد خودشان، ايرادهاي كار شناختند و آن‌ها را برطرف كردند. با مصرف كالاهاي داخلي، گردش مالي در واحدهاي توليدي ايجاد و در نتيجه، رونق توليد بيشتر مي‌شود و مي‌توان در بخش پژوهش، بيشتر هزينه كرد كه باعث ارتقاي كيفيت و توسعه فن‌آوري مي‌شود. بهبود توانايي‌هاي داخلي در زمينه توليد به اين بستگي دارد كه زنجيره مصرف و توليد در كشور شكل بگيرد.

اميري همچنين اضافه كرد: نمايشگاه «فرصت‌هاي توليد داخل و رونق توليد» به هر اندازه كه در مصرف توليدات داخل موثر باشد، به همان اندازه از خروج ارز جلوگيري خواهد شد. از سوي ديگر، يك قلم كالا كه بيشتر در داخل توليد شود، به همان نسبت ميزان اشتغال بيشتر مي‌شود.

نخستين نمايشگاه «فرصت‌هاي ساخت داخل و رونق توليد» از 27 تا 30 تيرماه در محل نمايشگاه‌هاي بين‌المللي تهران توسط «ايدرو» برگزار مي‌شود و ميزبان نخبگان، كارآفرينان و صاحبان صنايع خواهد بود.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: صادرکننده
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان