تاریخ انتشار: ۱۳:۲۸ - ۲۶ اسفند ۱۳۹۷

فعالان اقتصادی از مشکلات خود می‌گویند؛ از تحریم‌های داخلی تا آمار اشتباه صادرات

تازه‌ترین گزارش منتشر شده از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس دغدغه‌های فعالان اقتصادی را نشان داده است؛ دغدغه‌هایی که تحریم‌های داخلی و آمار اشتباه صادرات را هم شامل می‌شود.
فعالان اقتصادی از مشکلات خود می‌گویند؛ از تحریم‌های داخلی تا آمار اشتباه صادرات
رویداد۲۴ مرکز پژوهش‌های مجلس به تازگی اقدام به انتشار گزارشی کرده که به سادگی دغدغه اصلی فعالان اقتصادی را نشان می‌دهد. در این گزارش که به اعتقاد مرکز پژوهش‌ها موضع رسمی این نهاد نیست و تنها بازتابی از آن چیز‌هایی است که فعالان اقتصادی بیان کرده‌اند، مسائل مختلفی به چشم می‌خورد.

در برخی از این اظهارنظر‌ها ادعا‌هایی نیز دیده می‌شود که در حد خود قابل بررسی است. از جمله صحبتی که یکی از فعالان اقتصادی داشته و در آن عنوان کرده که میزان آمار واقعی صادرات از رقمی که اعلام می‌شود بسیار کمتر است.

مرکز پژوهش‌ها در این گزارش عنوان کرده است: «در این نشست، نمایندگان تشکل‌های تولیدی، صادراتی و وارداتی و فعالان کسب‌وکار‌های مختلف اعلام کردند مشکل تأمین ارز برای واردات، مقررات در حال تغییر و زمانبر شدن ترخیص مواد اولیه، بنگاه‌ها را در معرض خطر تعطیلی قرار داده به طوری که پیش‌بینی می‌شود در چند ماه آینده در صورت تغییر نکردن شرایط با موجی از تعطیلی و بیکاری گسترده و به تبع آن کمبود برخی کالا‌ها مواجه خواهیم بود.»

این مرکز در ابتدای گزارش خود عنوان کرده است: «گروه مطالعات محیط کسب‌وکار در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تصمیم گرفت تا با دعوت از نمایندگان بزرگترین تشکل‌های تولیدی و صنفی کشور و نیز تولیدکنندگان و صادرکنندگان عمده، از شرایط روز تولید و تجارت به خصوص بعد از افزایش نرخ ارز در ماه‌های ۱۳۹۷ آبان ۱۳ مرداد و اجرای تحریم‌ها در دو مقطع اخیر با محوریت دو سؤال از آخرین وضعیت بازار‌ها مطلع شود. این جلسات در سه روز ۱۱، ۱۲ و ۲۷ آذر ماه ۱۳۹۷ در مرکز پژوهش‌ها برگزار شد.

اقتصاد۲۴ قصد دارد در این گزارش و جدولی که در ادامه می‌آید به مهم‌ترین مسائلی بپردازد که عصاره سه جلسه نشست میان فعالان اقتصادی است و دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش‌ها اقدام به انتشار آن کرده است.

نکته مهم، اما نحوه نتیجه‌گیری مرکز پژوهش‌هاست. این مرکز در انتهای گزارش خود آورده است: «در تحلیل نظرات کارآفرینان، تجار و دیگر فعالان و تشکل‌های اقتصادی باید در درجه اول توجه داشت که مأموریت این اشخاص، بیشینه کردن سود بنگاه یا اعضای تشکل خودشان است و به همین دلیل هرچه بیان و پیشنهاد می‌کنند و انتظار دارند را باید با توجه به این نکته کلیدی بررسی و ارزیابی کرد.»

جدول فوق، مهم‌ترین صحبت‌های مطرح شده از سوی فعالان اقتصادی در این نشست است که اقتصاد۲۴ آن را به صورت مدون درآورده است.
 

نام

 

   سمت

اظهارنظر

 مراد محمدزاده

 

 

 نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه وضعیت به گونه‌ای شده که باید گفت چه کنیم که زنده بمانیم؟ بنده در چند روز گذشته در چند کشور اروپایی تردد داشتم و هر کار کردم که بتوانم مبالغی برای خریدهای مرتبط با کارم جابه‌جا کنم اصلاً نتوانستم.

 

 

 محمد جعفری فشارکی مدیر عامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی کشور تحریم هیچ کاری به تولید ما ندارد. این دولت است که با قیمت تضمینی نامناسب و اعلام زودتر آن مشکلات عظیمی برای ما به وجود آورده است. چرا کاری نمی‌کنند که کشاورز برود به سمت برداشت بیشتر از هر هکتار؟
 سیدرضا نورانی

 

 

 

 رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران مشکل ما این است که هنوز در فکر واردات هستیم و اینکه از کجا و چگونه می‌توانیم بیشتر واردات کنیم و به پتانسیل داخلی اهمیت نمی‌دهیم.  
 محمدعلی وحدتی

 

 

 

 نماینده سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق  الان بالغ بر ۶۰ درصد برق مصرفی کشور توسط شرکت‌های غیردولتی تأمین می‌شود و ۴۰ درصد مابقی توسط بخش دولتی اعم از نیروگاههای برق آبی و حرارتی و اتمی است. به دلیل اعمال قیمتهای تکلیفی برق و عدم پرداخت مطالبات بخش خصوصی عملاً انگیزهای برای ورود بخش غیردولتی به صنعت برق وجود ندارد.

 

 

 اسماعیل بازارچی

 

 

 نماینده انجمن صنفی لوازم خانگی ایران بالغ بر یک هزار واحد تولیدکننده لوازم خانگی داریم که در حال حاضر فقط ۸۰۰ واحد در حال فعالیت هستند و با همین روند اگر حمایتی از آنها نشود، سال آینده شاید ۳۰۰ واحد بیشتر باقی نماند و بقیه جمع می‌کنند.
 امیرحسین وصالی

 

 

 نماینده انجمن صادرکنندگان کالاهای صنعتی  ما با دو سری از مشکلات سروکار داریم: یکسری از مشکلات بر اثر تحریمهاست که سالهاست با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنیم و سری دیگر تحریم‌های داخلی است که در وضعیت فعلی ظاهرا این مشکلات داخلی خود را تحت لوای تحریم‌های خارجی پوشش داده‌اند درصورتی که تحریم‌های داخلی و مشکلات ناشی از ناهماهنگی‌های داخلی بیشتر به ما آسیب می‌زنند.
 علی مهاجری

 

 

 دبیر انجمن صادرکنندگان صنعتی، معدنی  آماری که از صادرات بیان می‌شود با آماری که گمرک ارائه می‌دهد بسیار تفاوت دارد. با آمارهای واقعی یعنی نرخ‌های ارزی جدید، میزان پیمان‌سپاری بسیار بالاتر از میزان واقعی صادرات ماست.  
 محمد بازیان  

 

 نماینده اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران

 

من صادرکننده واقعی همه اسنادم موجود و مشخص است. باید این بساط ارز ۴۲۰۰ تومانی را در اسرع وقت جمع کنید و رانت بیشتر ندهید.
منبع: اقتصاد24
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان