تاریخ انتشار: ۱۹:۳۶ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۷

بازار خودروی 98؛ وابسته به ارز و تولید

سال 97 را می‌توان تلخ‌ترین سال برای صنعت و بازار خودرو تلقی کرد، سالی که در آن قیمت خودروها به بالاترین میزان در تاریخ خود رسید.

بازار خودروی 98؛ وابسته به ارز و تولید

رویداد۲۴ اگرچه کارشناسان نسبت به ادامه روند کاهشی قیمت‌ها در بازار طی سال آینده امیدوارند اما برخی از معضلات حل‌نشده می‌تواند آتش زیر خاکستر را دوباره شعله‌ور کند.

پیش‌بینی می‌شود روند نزولی در سال آینده و طبق وعده خودروسازان مبنی بر تکمیل تمام تعهدات معوق خود تا خرداد ماه، ادامه داشته باشد. با بسته نجات مالی ۱۵ هزار میلیارد تومانی دولت به خودرو‌سازان و قطعه‌سازان روند تولیدات با محوریت داخل قوت گرفته و احتمالا ابعاد بزرگ‌تری هم به خود می‌گیرد.

این در حالی است که ممکن است با کاهش عرضه از سوی خودروسازان قیمت خودرو در سال ۹۸ بین 3 تا 4درصد گران‌تر از سال ۹۷ شود. قیمت خودرو در سال ۹۸ علاوه بر عرضه و تقاضا به قیمت دلار نیز بستگی دارد. دولت چنانچه بتواند برای سال ۹۸ نرخ ارز را ثابت نگه دارد، قیمت خودرو نیز تثبیت خواهد شد.

ممکن است با تصویب افزایش قیمت خودرو یعنی 5درصد کمتر از حاشیه بازار، تقاضا برای خرید خودرو کاهش یابد. در حقیقت کاهش تقاضا مهم‌ترین اتفاقی است که در بازار خودرو سال ۹۸ به جریان خواهد افتاد. امیرحسین قربانی، کارشناس خودرو با اشاره به این مطلب که، آرامش نسبی بر بازار خودرو حاکم شده است، گفت: از این دلایل کاهش قیمت، افزایش تیراژ خودروسازان است.

فروش فوری‌های خودروها و بیم سرمایه‌گذاران و دلالان از آینده قیمتی بازار از دیگر دلایل هستند. وی در ادامه تاکید کرد: فعالان بازار می‌گویند، ظاهرا پول‌های سرگردان در حال خروج هستند در حال حاضر فروشنده در بازار خودرو زیاد شده، اما خریدارها که تا دیروز به هر ترفندی به خرید خودرو روی آورده‌اند، کم شده‌اند.

بسیاری از مشتریان ترجیح می‌دهند برای خرید خودرو صبر کنند تا شاید با قیمت کمتری موفق به خرید وسیله نقلیه شوند و گمان می‌برند قیمت‌ها پایین‌تر خواهد آمد. این کارشناس اقتصاد خودرو به این نکته نیز اشاره کرد که، قیمت‌ها در بازار خودرو در مقطع فعلی به پیروی از این دو بازار سکه و ارز، رو به افول گذاشته‌اند. باتوجه به اینکه در عمده قراردادهای پسابرجامی، قیمت خودروهای تولید شده بالای ۵۰ میلیون تومان است، به نظر می‌رسد با حذف خودروهای ۲۰ تا ۳۰میلیونی از چرخه تولید، در طول سال آینده و نبود برنامه‌ای شفاف برای جایگزین کردن خودروهای با قیمت ارزان، از سال ۹۸ خودرویی با قیمت زیر ۳۵میلیون تومان به فروش نخواهد رسید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان