تاریخ انتشار: ۱۰:۵۲ - ۱۲ فروردين ۱۳۹۸
رییس اتحادیه صنف دارندگان قنادی تهران:

در تهیه مواد اولیه شیرینی با مشکل مواجهیم/ این روز‌ها همه آجیل‌فروش شده‌اند

علی بهره‌مند گفت: مطمئناً تحریم‌ها در صنف قنادی بی‌تاثیر نبوده، زیرا بالغ بر ۱۸۰ نوع قلم جنسی که استفاده می‌کنیم حدوداً ۷۰ درصد آن واردات و یا وابسته به مواد وارداتی است.
 رویداد۲۴ شیرینی و کیک جز خوراکی‌هایی هستند که اکثر ایرانی‌ها سالی چندین بار مصرف می‌کنند. بازار این صنف در ایام عید نوروز و شب یلدا پررونق می‌شود و عید دیدنی بدون شیرینی امکان‌پذیر نیست.

این صنف با تمام زیبایی و رنگ و لعابش با مشکلات عدیده‌ای نیز روبروست. امسال با بالا رفتن قیمت کاغذ و مقوا، شکر و سایر اقلام انتظار می‌رفت که در این صنف نیز شاهد افزایش قیمت سرسام‌آور باشیم، ولی قیمت انواع شیرینی متناسب با افزایش سایر اقلام گران نشد.

بازار قنادان این روز‌ها پررونق لست، ولی مشکلی به اسم فروش‌های اینترنتی وجود دارد و افرادی هستند که بدون دریافت مجوز و طی کردن مراحل قانونی در خانه اقدام به پخت و فروش کیک و دسر و… می‌کنند که این خود سبب افت بازار قنادان می‌شود.

علی بهره‌مند، رییس اتحادیه صنف دارندگان قنادی تهران در گفت‌وگوی تفصیلی با اقتصاد۲۴ در خصوص مشکلات موجود در صنف قنادان، فروش اینترنتی کیک، شیرینی و دسر و نحوه نظارت بر این صنف در ایام عید سخن گفت.

* سال ۹۷ برای صنف قنادان چگونه سالی بود؟

– سال ۹۷ با توجه به فراز و نشیب‌هایی که داشت سال سختی برای قنادان بود. با توجه به نوسانات ارز که باعث شد معادلات به هم بریزد و قیمت مواد اولیه هم به شدت افزایش یابد ما در ابتدای سال نرخ مصوب را اعلام کردیم، ولی پس از آن قیمت مواد اولیه حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ درصد افزایش یافت. با توجه به اینکه برخی از اقلام مورد مصرفی این حوزه از جمله جعبه، پودر هل و… افزایش داشت و اغلب وارداتی بودند باعث شد که قیمت‌ها بالا برود و واحد‌های صنفی ما نیز تصمیم گرفتند از سود خود چشم پوشی کنند، زیرا نمی‌توانستند افزایش قیمت دهند، از این‌رو ما اعلام کردیم که در شب عید نیز هیچ قنادی حق افزایش قیمت ندارد. از طرفی دولت هم اخیراً به ما سهمیه شکر تخصیص داده است.

* سال ۹۷ نسبت به سال گذشته چقدر افزایش قیمت داشتید؟

– سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶، ۲۰ درصد افزایش قیمت داده بودیم، ولی مواد اولیه در سال ۹۷ نسبت به سال گذشته به مراتب بیشتر گران شده بود.

* تحریم‌ها چه تاثیری در این صنف داشته است.

– مطمئناً تحریم‌ها بی‌تاثیر نبوده، زیرا بالغ بر ۱۸۰ نوع قلم جنسی که استفاده می‌کنیم حدوداً ۷۰ درصد آن واردات و یا وابسته به مواد وارداتی است مثل کاکائو، پودر نارگیل، ژلاتین، شکر و…، ولی ما همچنان سعی در پشت سر گذاشتن تحریم‌ها داریم. پودر کاکائو از هلند، اسپانیا، برزیل، مالزی و آفریقا، روغن CBS از مالزی، وانیل و هل بیشتر از هند و پاکستان وارد می‌شود و اغلب مواد اولیه وارداتی است و به نحوی وابسته به واردات است.

* اخیراً مشکل شکر داشتید، چگونه مدیریت کردید تا در این شرایط واحد‌های قنادی با مشکل مواجه نشوند؟

– طی هفته‌های اخیر قیمت شکر دو برابر شده است. طبق درخواستی که از دولت برای تامین شکر داشتیم سهمیه‌ای برای ما تخصیص داده شد که بین همکارانمان تقسیم کردیم که بسیار تاثیرگذار بود به طوری که تا یک ماه پیش قیمت شکر به ۷ هزار و ۵۰۰ هزار تومان رسیده بود، اما در حال حاضر به ۵ هزار تومان کاهش یافته است.

* مشکلات اتحادیه قنادان را در چه می‌بینید؟

– در رابطه با تهیه مواد اولیه با مشکل مواجه هستیم و دوست نداریم در ایام عید مطالب ناامیدکننده‌ای را به مردم منتقل کنیم. در این وضعیت اگر همکارانمان بتوانند هزینه‌ها را سر به سر کنند هنر کرده‌اند، زیرا در شرایط فعلی با توجه به افزایش قیمت‌ها خیلی به دنبال سود نیستیم. از دیگر مشکلات ما این است که هر روز یک قنادی باز می‌شود و بدون بررسی و تحقیق در مورد این شغل در کنار یک قنادی دیگر مغازه باز می‌کنند که مانع کسب واحد صنفی قبلی نیز می‌شود. طبق آمار در سال ۹۷ راکدی در صنف قنادی بیشتر از صدور پروانه و درخواست مجوز بود.

* در سال ۹۷ چند واحد قنادی تعطیل شدند؟

– به طور دقیق آمار ندارم، ولی بسیاری از واحد‌ها تعطیل کردند؛ به دلیل اینکه یا تخصص این کار را نداشتند و وارد این کار شده بودند و یا فوت و فن کار را نمی‌دانستند و به همین دلیل نمی‌توانستند ادامه دهند و در بین کار با کلی ضرر مجبور به تعطیلی شدند.

* فروش اینترنتی کیک، دسر و شیرینی چه تاثیری در بازار قنادان گذاشته است؟

– ما نمی‌توانیم مانع پیشرفت تکنولوژی شویم و باید خود را با آن وفق دهیم. بنده بار‌ها در سخنرانی‌ها به همکارانم اعلام کرده‌ام که باید فعالیت خود را به نحوی گسترش دهید که فروش‌های اینترنتی که معلوم نیست جنس را چگونه و در کجا تهیه می‌کنند کم شوند. متاسفانه نظارتی بر فضای مجازی وجود ندارد؛ کیک شیرینی با اسم خانگی فروخته می‌شود، ولی مردم نمی‌دانند که در چه مکانی تهیه می‌شود. البته لازم به ذکر است که برخی از کیک و دسر‌های خانگی شاید خوب باشد، ولی بنده طبق مشاهدات خود از برخی از اماکن شیرینی خانگی دیده‌ام که در شرایط بد پخته و توصیه می‌شود کسانی که در فضای مجازی با عناوینی، چون شیرینی خانگی فعالیت می‌کنند به صورت قانونی درآیند و مجوز رسمی برای ادامه کار دریافت کنند، ولی متاسفانه کسی اقدام نمی‌کند، زیرا باید هزینه‌های دولتی مثل مالیات و بهداشت پرداخت کنند. در برخی از این اماکن حتی از رنگ‌های شیمیایی هم استفاده می‌شود، ولی چون مردم اطلاعی از محل پخت آن‌ها ندارند به راحتی استفاده می‌کنند. خریداری از فضای مجازی این امکان را دارد که، چون بدون مجوز کار می‌کنند به سادگی می‌توانند با بستن پیج‌شان از دسترس خارج شوند و اگر خدای نکرده اتفاقی بیفتد نمی‌توان پیدایشان کرد. ما در نامه‌ای که به پلیس فتا ارسال کردیم درخواست برخورد با این پیج‌ها را داشتیم، ولی متاسفانه پلیس فتا هم نمی‌داند چگونه با این افراد برخورد کند.

در ایام عید همه آجیل فروش و شیرینی فروش می‌شوند. در این زمان، کسانی هستند که با اجاره یک ماهه و با زدن بنر حراجی، آجیل درجه ۴ یا ۵ توزیع می‌کنند؛ کسانی که جنس ارزان عرضه می‌کنند، جنس بی‌کیفیت می‌فروشند. هر ساله تاکید بر اینکه نباید از این اماکن خریداری کنیم به توصیه‌های کلیشه‌ای تبدیل شده است.

* نمایشگاه‌های بهاره را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

– بنده به عنوان رییس اتحادیه با نمایشگاه‌های بهاره موافق نیستم و تایید‌شان نمی‌کنم، زیرا اصولی نیستند. نمایشگاه جای تولیدکننده‌ای است که با تخفیف کالای خود را عرضه کند، در حالی که نمایشگاه به دست دلالان افتاده و کالا‌هایی که عرضه می‌شود با قیمت بالاتر از تولیدکننده و بعد از عوض کردن چند دست به دست مشتری می‌رسد. به نظر من، این نمایشگاه‌ها هیچ خدمتی به مردم نمی‌کنند.

* نحوه بازرسی اتحادیه در ایام عادی و عید چگونه است؟

– ما بازرسی‌های خود را به صورت روتین انجام می‌دهیم، ولی در مواقع شلوغی کار مثل ایام عید یا شب یلدا ساختار خود را تقویت کرده و بازرسی‌های خود را افزایش می‌دهیم و در این راستا از همکارانمان در سایر ارگان‌ها و سازمان‌ها نیز کمک می‌خواهیم. اخیراً با کمک سازمان بهداشت اصناف نظارت‌های مشترک داشتیم و این نظارت تا ۱۵ فروردین ماه ادامه خواهد داشت و مردم می‌توانند در صورت مشاهده تخلف گزارش دهند تا در اسرع وقت رسیدگی شود.
منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان