تاریخ انتشار: ۰۶:۱۷ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۸
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

پیاز در کنار اقلام لاکچری!/ چرا قیمت پیاز افزایش یافت؟

در ایام نوروز امسال صادرات بیش از حد پیاز و بارندگی‌ها باعث افزایش قیمت پیاز به بیش از ۱۳ هزار تومان در هر کیلوگرم رسید و سبب نارضایتی مردم شد.

هرکیلو پیاز یک دلار

رویداد۲۴ نوروز سال جدید، پیاز هم به خوراکی‌های لاکچری پیوست و هر کیلوی آن در مغازه‌ها تا 13 هزار تومان نیز فروخته شد. در روزهای گذشته با دستور وزارت صنعت صادرات سیب زمینی و پیاز ممنوع شد و قیمت این کالا تا 8 هزار تومان کاهش یافت، با اینهمه این قیمت نیز برای فروش پیاز بسیار زیاد است.

قیمت پایین پیاز در سال گذشته باعث نارضایتی کشاورزان و در نتیجه عدم اشتیاق برای کاشت این محصول شده بود و عنوان می شد هزینه برداشت آن نیز برای تولیدکنندگان تامین نمی­ شود.

اسدالله کارگر رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی دلیل این مساله را ضعف مدیریتی عنوان می‌کند و می‌گوید: قیمت این محصولات باید در حد منطقی بماند که نه کشاورز ضرر کند نه به مصرف کننده اجحاف شود، وزارت جهاد کشاورزی، به عنوان متولی تنظیم بازار باید میزان نیاز بازار و صادرات را مشخص کند و براین اساس الگوی کشت را تنظیم کند و به کشاورزان بگوید چه میزان از هر محصول را کشت کنند.

علی متبحری، عضو هیات مدیره اتحادیه بارفروشان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار رویداد۲۴ می‌گوید: زمانی که صادرات دو محصول پیاز و سیب زمینی آزاد شد خروج این دو محصول از کشور شدت گرفت و همین موضوع باعث افزایش بهای پیاز در ایام نوروز شد.

او ادامه می‌دهد: اغلب این محصول به کشور‌های همسایه افغانستان، پاکستان و عراق صادر شد و با توجه به کاهش ارزش ریال و رشد ارزش پول کشور‌های همسایه شرایط به گونه‌ای شده است که اگر این کشور‌ها پیاز را کشت هم نکنند و از ایران وارد کنند برایشان به صرفه‌تر خواهد بود.

متبحری می‌گوید: هم اکنون قیمت پیاز در تره بار بین ۵ تا ۶ هزار تومان است و قیمت سیب زمینی هم به ۳ تا ۴ هزار تومان رسیده است، اما نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که وزارت جهاد کشاورزی باید به گونه‌ای برنامه ریزی کند که قیمت محصولات کشاورزی در داخل متعادل باشد و همزمان بتوان آنرا صادر کرد.

او می‌گوید: وزارت جهاد کشاورزی در اکثر موارد در دقیقه ۹۰ ذخیره سازی می‌کند این در حالی است که این کار هم مربوط به بخش خصوصی است و نه دولت.

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان