تاریخ انتشار: ۱۷:۵۱ - ۱۷ فروردين ۱۳۹۸
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

آخرین اخبار از بحران سیل در لرستان، خوزستان و گلستان/ جنوب در آماده‌باش، شمال در حال بازسازی

از ابتدای امسال، با افزایش چشمگیر بارش باران، بعضی شهر‌های ایران شاهد سیل شدید بود. در این گزارش آخرین اخبار سیل در سه استانی که بیشترین درگیری با سیل‌های ۹۸ را داشتند، بررسی شده است.

آخرین اخبار از بحران سیل در لرستان، خوزستان و گلستان/ جنوب در آماده‌باش، شمال در حال بازسازی

رویداد۲۴ شمار قربانیان سیل در کشور تا این لحظه به ۷۰ نفر رسیده است. گفته شده وضعیت استان خوزستان به خاطر موج سوم بارش‌هایی که در راه است، همچنان بحرانی است. وضعیت لرستان و شهرستان‌های آن به گفته ساکنان در بدترین شرایط است. در استان گلستان و فارس و مازندران عملیات بازسازی آغاز شده است.

از سیل خوزستان چه خبر؟

با رهاسازی آب از سد کرخه دستور تخلیه ۶ شهر سوسنگرد، بستان، حمیدیه، کوت سید نعیم، رفیع و ابوحمیظه در استان خوزستان صادر شد. دستور تخلیه صد‌ها هزار نفر از مردم شهر‌ها و روستا‌های خوزستان در حالی صادر شده که برخی منابع محلی گفته‌اند اماکن اسکان اضطراری تاکنون مشخص نیست.

وزیر کشور که به خوزستان سفر کرده بود، خبر داده پنج استان به عنوان استان‌های معین برای کمک به استان خوزستان تعیین شوند. به گفته رحمانی فضلی استان‌های معین باید تحت مدیریت و فرماندهی استاندار خوزستان به جریان امدادرسانی به سیل زدگان خوزستان کمک کنند. 

در استان خوزستان همچنین سیلاب رودخانه‌های کرخه، دز و کارون در استان خوزستان تاکنون باعث زیرآب رفتن چند منطقه از جمله شهر گوریه و روستا‌های بخش شعیبیه شوشتر، روستا‌های منطقه بامدژ و دهستان عنافچه اهواز، تعداد زیادی از روستا‌های بخش شاوور و بخش فتح المبین شهرستان شوش، مناطق روستایی شهرستان‌های کارون، دشت آزادگان، هویزه و مناطقی از شهر حمیدیه شده است.

استاندار خوزستان جمعه شب خبر داده که خروجی سد کرخه با توجه به ورودی آن تنظیم می‌شود و هم‌اکنون به طور متوسط خروجی آب به ۲۴۰۰ مترمکعب بر ثانیه رسیده است.

غلامرضا شریعتی همچنین خبر داده که مدارس شهرستان‌های اهواز، باوی، کارون، حمیدیه، دشت آزادگان، هویزه، شعیبیه شوشتر، روستا‌های زاویه‌های دزفول، شهرک بهروزی دزفول، بخش دارخوین، روستا‌های غرب کارون، خرمشهر، در روز‌های شنبه، یکشنبه، و دوشنبه هفته آینده تعطیل هستند.  شروع فعالیت‌های دانشگاه‌های استان هم با یک هفته تاخیر از ۲۴ فروردین آغاز خواهد شد، اما فعالیت تمامی ادارات و دستگاه‌های دولتی استان بر اساس روال عادی از روز شنبه هفدهم فروردین ماه آغاز می‌شود.

آخرین اخبار از بحران سیل در لرستان، خوزستان و گلستان/ جنوب در آماده‌باش، شمال در حال بازسازی

لرستان، عملیات بازگشایی مسیر‌های مسدود

به گزارش رویداد۲۴ در استان لرستان و شهرستان پلدختر، بزرگترین مشکل، مشکل عدم دسترسی به راه‌های مواصلاتی است. فرمانده گروه ۴۱۱ مهندسی نیروی زمینی ارتش در بروجرد صبح امروز از احداث پل ۵۰ متری بر روی پل قدیمی پلدختر که بر اثر سیلاب تخریب شده است خبر داده و گفته تا ۴۸ ساعت آینده کار احداث این پل به اتمام می‌رسد.

عبدالهاشم حسن نیا رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نیز از استقرار پل‌های شناور در جاده‌های تخریب شده در سیل اخیر استان لرستان خبر داد و گفت: ۳۰۰ دستگاه انواع ادوات و ماشین آلات از ادارات کل راهداری ۱۹ استان کشور، هم اکنون مشغول فعالیت شبانه روزی در ۱۱ شهرستان استان لرستان است و از روز گذشته نیز، عملیات بازگشایی مسیر‌های مسدود از طریق ماشین آلاتی که وارد منطقه شده آغاز شده است.

در لرستان اعلام شده امروز مدارس خرم آباد تعطیل است. از طرفی دیگر معاون سازمان میراث فرهنگی کشور گفته: بسیاری از خانه‌های تاریخی در سیل اخیر آسیب دیده است؛ به ویژه آثار موجود در بروجرد. پیش از این هم بعضی مقامات از تخریب آثار تاریخی در بعضی شهر‌های کشور خبر داده بودند.

آخرین اخبار از بحران سیل در لرستان، خوزستان و گلستان/ جنوب در آماده‌باش، شمال در حال بازسازی

گلستان در حال بازسازی

به گزارش رویداد۲۴ از هفته گذشته تا کنون مردم گمیشان و آق قلا همچنان در حال پاک کردن گل و لای باقی مانده از سیل هستند. سطح اب در مناطق فروکش کرده و برخی مناطق همچنان با مشکل مواجه هستند و برای رفت و آمد از قایق استفاده می‌کنند.

علاوه بر خانه‌های ساکنان، بسیاری از مغازه‌های شهر آسیب دیده است؛ روابط عمومی اتاق اصناف شهرستان گمیشان در اطلاعیه‌ای اعلام کرده اصناف و بازاریان شهرستان گمیشان که در سیل اخیر دچار خسارت مالی شده‌اند جهت ارزیابی میزان خسارت خود به اتاق اصناف شهرستان مراجعه کنند.

از طرفی روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی گلستان خبر داده رجب محمد کوچکی ۶۰ ساله در کانال گمیشان بدلیل غرق شدن جان خود را از دست داده است.

فرماندار آق قلا هم هشداد داده که افراد در محله‌های حکیم آباد، کل آباد و عیدگاه در خانه‌های خود ساکن نشوند. با توجه به این که خانه‌ها در این محله‌ها ۱۸ روز زیر آب است احتمال نشست در آن‌ها وجود دارد.

از این شهر خبر می‌رسد با اضافه شدن فاضلاب‌ها و استمرار سیلاب، بوی بسیار نامطبوعی شهر آق قلا را فرا گرفته که به سختی می‌توان نفس کشید. همچنین  برای پیشگیری از حوادث احتمالی  تمام  مدارس این شهرستان این هفته تعطیل است. البته تعداد قابل توجهی از آسیب دیدگان سیل نیز در مدارس اسکان یافته‌اند.

آخرین اخبار از بحران سیل در لرستان، خوزستان و گلستان/ جنوب در آماده‌باش، شمال در حال بازسازی

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار سیل امروز
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان