تاریخ انتشار: ۱۴:۱۱ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۸
گزارشی از روزهای بهاری بورس و نافرمانی دلار؛

بازارهای اقتصادی بعد از اقدام آمریکا علیه سپاه به کدام سمت رفت؟

در حالی روز گذشته آمریکا، سپاه پاسداران ایران را در لیست سازمان‌های تروریستی قرار داد که این اقدام کاخ سفید نوسان‌های مختلفی را در بازارهای مختلف اقتصادی به وجود آورده است.
بازارهای اقتصادی بعد از اقدام آمریکا علیه سپاه به کدام سمت رفت؟
رویداد۲۴ برخی می‌گویند اقتصاد ایران قابل پیش‌بینی نیست. دلیلش هم تاثیرپذیری از حوزه سیاست است، یعنی هر بار یک دستور و یا اتفاقی در حوزه سیاست یا بین‌الملل روی می‌دهد، بازار‌های اقتصادی دچار تلاطم شده و به سمت و سوی متفاوتی می‌رود. حالا اگر پای تحریم یا اقدامات خصمانه در میان باشد، این نوسان‌ها قدری جدی‌تر هم می‌شود.

روز گذشته بود که آمریکا، سپاه پاسداران ایران را در لیست سازمان‌های تروریستی قرار داد؛ مساله‌ای که انتقاد‌های بسیاری را به همراه داشت. اما سوال اینجاست که بازار‌های اقتصادی ایران چقدر تحت تاثیر این اقدام کاخ سفید، دچار نوسان شده‌اند؟

روز‌های بهاری بورس

بررسی شاخص کل بورس و نوسان‌های تالار شیشه‌ای یکی از فاکتور‌هایی است که می‌تواند وضعیت بازار سرمایه را نشان دهد. نگاهی به این بازار نشان می‌دهد که بازار بورس روز‌های ابتدای سال را خوب آغاز کرده است. آنطور که خبر‌ها نشان می‌دهد، در روز‌های گذشته رشد بسیار زیادی را هم تجربه کرده است.

شاخص کل در ۱۹ فروردین ماه با ۵۱۸ واحد افزایش به قله ۱۸۸ هزار و ۵۹۲ واحدی رسید. امروز هم این شاخص باز هم افزایش یافت و روی عدد ۱۹۰ هزار و ۴۷۶ واحد ایستاد، چیزی که به خوبی نشان از بی‌توجهی بازار بورس به اقدام آمریکا علیه سپاه پاسداران دارد.

نافرمانی دلار

بازار ارز، اما واکنش تندی را از خود نشان داد. رقم ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومانی برای دلار در شرایطی امروز به ثبت رسید که مدت‌ها بود چنین رقمی برای دلار در بازار دیده نشده بود. آخرین ارقامی که در حوالی نوروز و بعد از تعطیلات اعلام شد، رقم ۱۷ هزار تومان برای دلار بود، اما به نظر می‌رسد که بیشترین تاثیرات منفی علیه سپاه در این حوزه ایجاد شده چرا که دوباره دلار را وارد قله افزایشی کرد و نظم نسبی این بازار را قدری برهم زد.

هرچند که برخی کارشناسان معتقدند که این نوسانات ممکن است مقطعی و در واکنش آنی به اقدام آمریکا علیه سپاه باشد. یعنی ممکن است در روز‌های آینده قدری تب آن فروکش کند. با این حال، بازار ارز از آن دست بازار‌هایی است که روی تمام زندگی و اقتصاد داخل تاثیر می‌گذارد؛ از این جهت توجه به آن اهمیت بسیاری دارد.

هرچند که در این بازار تنها دلار نبود که با افزایش یکباره روبرو شد. یورو نیز مرز ۱۶ هزار و ۲۳۵ تومانی را پشت سر گذاشت تا بازار ارز بیشترین نوسان‌های افزایشی را بعد از اقدام کاخ سفید علیه سپاه از آن خود کند.

سکه و طلا

در این میان بازار طلا و سکه هم از این افزایش‌ها بی نصیب نمانده است. آنطور که گزارش‌ها نشان می‌دهد، قیمت سکه و طلا هم با شنیدن خبر اقدام آمریکا علیه سپاه به یکباره وارد فاز افزایشی شده است. قیمت سکه طرح قدیم روز گذشته یعنی در ۱۹ فروردین ماه به قیمت ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسید. این رقم یک روز بعد از اعلام خبر اقدام آمریکا علیه سپاه و در بیستم فروردین ماه به ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسیده تا یک افزایش ۲۰۰ هزار تومانی را ثبت کند.

برخی منابع اعلام کرده‌اند که بهای اونس طلا در بازار جهانی به واسطه خبر تعرفه‌های جدید آمریکا روی محصولات وارداتی اروپایی افزایش یافته است. تقویت نگرانی از جنگ جدید تجاری آمریکا این‌بار با اتحادیه اروپا در کنار مسائل مبهم همچون مذاکرات تجاری پکن و واشنگتن و سرنوشت برگزیت تقاضا برای دارایی‌های امن را افزایش داده است.

اما در بازار سکه، نیم سکه نیز به قیمت ۲ میلیون و ۷۱۰ هزار تومان بود که طی یک روز به قیمت ۲ میلیون و ۸۱۰ هزار تومان رسیده؛ یک افزایش ۱۰۰ هزار تومانی.

در همین میان، سکه یک گرمی با هیچ افزایش قیمتی روبرو نشده، اما قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار با یک افزایش چند پله‌ای از ۴۴۳ هزار و ۲۰۰ تومان به ۴۶۵ هزار و ۸۵۵ تومان رسیده است.

نفت

قیمت نفت نیز با توجه به جهانی بودن نرخ آن و تاثیری که از چندین فاکتور می‌گیرد، چندان تغییری را ثبت نکرد. نرخ طلای سیاه در این میان هر چند اندک، اما مانند دلار و سکه روند افزایشی را در پیش گرفت. قیمت نفت با چند صدم درصد افزایش روی پله ۷۱ دلار ایستاد.
منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان