تاریخ انتشار: ۱۴:۴۳ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۸

آخرین وضعیت سیل در خوزستان/ سیل همچنان ادامه دارد/ آب کرخه و دشت آزادگان کم نشده است

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان گفت: از آنجا که هنوز در استان خوزستان سیل جاری است و میزان آب در کرخه و دشت آزادگان کاهش چشمگیری نداشته است، ارزیابی خسارات آغاز نشده است.

رویداد۲۴قاسم ساعدی در حاشیه جلسه امروز مجلس شورای اسلامی در نشست خبری ضمن ارائه آخرین گزارش در خصوص وضعیت استان سیل زده خوزستان بیان کرد: استان خوزستان دارای دو رودخانه پرآب کارون و کرخه است که از بزرگترین رودخانه‌های کشور به حساب می‌رود. بعد از سال‌ها خشکسالی با توجه به بارش‌ها و رحمت الهی پست سد‌ها از آب پر شد و به دنبال رهاسازی آب دو رودخانه کارون و کرخه سیلابی شده و آب وارد روستا‌های منطقه شد.

وی در ادامه اظهار کرد: با توجه به حضور پرشور مردم در جهت تقویت سیل بند‌ها و همچنین حضور ماشین آلات دستگاه‌ها و نهاد‌های دولتی مردم در برابر سیل مقاومت کردند. سیل در خوزستان از رودخانه‌ی کرخه شروع شد و تاکنون نیز جاری است. علی رغم حضور مردم و کمک نیرو‌های جهادی و ستاد مدیریت بحران خیلی از روستا‌ها و زمین‌های کشاورزی به زیر آب رفتند. با توجه به این که سه هفته دیگر فصل برداشت است، اکنون با جاری شدن سیل خوشه‌های طلایی گندم در زیر آب رفته است.

ساعدی ادامه داد: با جاری شدن سیل در شوش، حمیدیه، دشت آزادگان و هویزه کشاورزان و دامداران خسارت چشم‌گیری دیده‌اند. اکنون نیز در بخش دشت آزادگان و هویزه برخی از روستا‌ها در محاصره سیل قرار دارند و مردم در حال مقاومت هستند. با وجود کمبود خاک و گونی در این مناطق امکان رساندن آن‌ها نیز وجود ندارد.

رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس تصریح کرد: اکنون همبستگی و تعامل و همکاری در بین صناف و همه قومیت‌ها در سراسر خوزستان باعث شده تا مقاومت خوبی در برابر سیل شکل بگیرد. همگی برادرانه در کنار یکدیگر در حال کمک هستند و همبستگی ملی شکل گرفته است. از حضور همه مردم در جهت کمک به سیل زدگان تشکر می‌کنیم. امیدواریم دولت هر چه سریع‌تر نسبت به جبران خسارت کشاورزان و دامداران اقدام کند.

وی همچنین تاکید کرد: منازل مسکونی در حاشیه رودخانه‌ها و شبکه‌های فاضلاب شهری و زیرساخت‌ها آسیب جدی دیده است. امیدواریم دولت بعد از پایان سیل در استان با تشکیل ستاد ویژه به بررسی میزان خسارات وارده و جبران آن اقدام کند. سرعت عمل در جبران خسارات باعث امیدوار شدن مردم می‌شود. وزارت نیرو باید در زمینه‌ی مدیریت آب تجدید نظر کند و مدیریت آب باید در چارچوب مدل‌های علمی انجام شود.

ساعدی در ادامه با اشاره به تأثیر تحریم‌های آمریکا در رسیدن کمک‌های مالی به مردم سیل زده بیان کرد: امریکا اوج خباثت خود را نشان داده است. از نظر اخلاق بشر دوستانه در هر جایی که حادثه‌ای غیر مترقبه رخ دهد وظیفه انسانی حکم می‌کند تا به یکدیگر کمک کنیم. اما اکنون این تحریم‌ها باعث شده کمک نقدی به دست مردم سیل زده نرسد. البته مردم ما نیز به این کمک‌ها نیازی ندارند و خود در کنار یکدیگر ایستاده و هر چه که دارند را در سبد اخلاص می‌گذارند.

«در ابتدا بعضی از مسئولین محلی شرکت‌های نفتی در برابر جاری شدن آب مقاومت کردند، اما پس از دستور وزیر اقدامات لازم انجام شده است. می‌توان از مخازن در این تالاب به عنوان منبعی برای ذخیره‌ی آب و احیای این تالاب استفاده کرد. بنده روز گذشته با وزیر نفت جلسه‌ای داشتم و ایشان دستورات ویژه‌ای را ابلاغ کرد. از سوی دیگر مجمع نمایندگان استان به دنبال تهیه‌ای نامه‌ای به رئیس جمهور برای احیا و آبگیری تالاب‌های هورالعظیم و شادگان با توجه به ظرفیتی که سیل ایجاد کرده است هستیم.»

وی ادامه داد: از آنجا که هنوز در استان خوزستان سیل جاری است و میزان آب در کرخه و دشت آزادگان کاهش چشمگیری نداشته است ارزیابی خسارات آغاز نشده است. پس از پایان سیل حجم آسیب‌ها و تخریب‌ها ارزیابی خواهد شد.

ساعدی در ادامه با اشاره به مطالب منتشر شده در خصوص ممانعت وزارت نیرو برای جاری شدن آب در تالار هورالعظیم بیان کرد: تالار هورالعظیم یکی از تالاب‌های بین‌المللی کشور است؛ با توجه به این که چند سال طولانی این تالار خشک بود شرکت‌های نفتی در آن فعالیت کرده و ۵ مخزن ایجاد کرده بود. از سوی دیگر به دنبال خشک بودن، این تالاب به یک منبع برای ریزگرد‌های استان تبدیل شده بود. اما اکنون با توجه به ورود آب سعی داریم تا این تالاب را احیا کنیم تا کانون ریزگرد‌ها از بین برود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار سیل امروز
نظرات شما
پیشخوان