تاریخ انتشار: ۱۳:۴۵ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۴۴ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

حشد الشعبی در ایران چه می‌کند؟/ ورود نیروهای نظامی خارجی به کشور؛ آری یا خیر؟

منتقدان حضور حشد الشعبی و جنبش النجبا عراق در ایران به دعوت سپاه پاسداران و برای کمک به سیل زدگان ایران، طیف گسترده‌ای را تشکیل داده‌اند که در میان این طیف‌ها، انتقادات یکی از گروه‌ها جای تامل بیشتری دارد.
حشد شعبی در ایران چه می‌کند؟/ ورود نیروهای نظامی خارجی به کشور یا اعلام حضور پر سر و صدای دولت در سایه
رویداد۲۴ سیل اخیر در ایران به دلیل حجم خرابی و فقدان پیش‌بینی‌های لازم برای جلوگیری از این تبعات آن، ساز و کار مدیریت بحران در کشور را زیر سوال برده و پیکان انتقادها به سمت نهاد اجرایی حاکمیت یعنی دولت روانه شده است.

منتقدان گفته‌اند تمامی کشور‌های جهان، قوانینی دال بر بسیج نیرو‌های نظامی برای مقابله با فجایع طبیعی دارند و در زمان بروز حوادث غیر مترقبه‌ای نظیر سیل و زلزله به طور اتوماتیک، نیرو‌های نظامی و ارتش تحت مدیریت نیرو‌های اجرایی دولت موظف به انجام وظیفه‌اند.
 
برای مثال در قانون اساسی هندوستان ماده‌ای درباره وظایف ارتش در بلایای طبیعی وجود دارد که به طور نظری ارتش را موظف می‌کند آخرین گروهی باشد که برای عادی سازی اوضاع وارد عمل شده و در عین حال اولین گروهی باشد که وارد می‌شود.
 
در سیل اخیر آمریکا، ایالات این کشور از کمک‌های بشردوستانه ارتش در مناطق سیل زده استفاده کردند. در گزارشی که سال ۲۰۰۹ توسط صلیب سرخ بریتانیا منتشر شده به موارد متعدد کمک نیرو‌های نظامی در بلایای طبیعی اشاره شده است. در سیل سال ۲۰۰۷ ارتش بریتانیا نقش مهمی ایفا کرد و تعداد قابل توجهی از نیرو‌های ارتش چین بعد از زلزله سیشوآن در سال ۲۰۰۸ در این استان مستقر شدند.
 
با وجود عامیت حضور نیرو‌های نظامی برای کمک به نیرو‌های اجرایی در بهبود اوضاع بعد از حوادث طبیعی، عملکرد هماهنگ رسانه‌های نزدیک به سپاه تا جایی پیش رفت که اعتراض شدید دولت را به همراه داشت. به گزارش رویداد۲۴ انتشار محتوای تماس تلفنی فرمانده نیروی زمینی سپاه با فرمانده سپاه قدس درباره بی تدبیری نیرو‌های دولتی در پلدختر، نگرانی دولتی‌ها را برانگیخت، با اینهمه عرصه برای برجسته کردن توان مدیریتی و اجرایی این نهاد نظامی تنگ نشد.
 
آخرین حلقه این زنجیره، ورود نیرو‌های حشد الشعبی و جنبش النجبا عراق برای کمک به سیل زدگان است که با واکنش‌هایی همراه بوده است. عده‌ای منتقد ورود نیروی نظامی خارجی به ایران بودند و عده‌ای آن را موضوعی معمولی توصیف کرده‌اند.
 
حشد شعبی در ایران چه می‌کند؟/ ورود نیروهای نظامی خارجی به کشور یا اعلام حضور پر سر و صدای دولت در سایه
 
روزنامه کیهان درباره ورود حشد الشعبی و جنبش النجبا به ایران نوشت: مدافعان حرم به دعوت قاسم سلیمانی از عراق، افغانستان و پاکستان به یاری سیل‌زدگان آمده‌اند.
 
حشد الشعبی در بیانیه‌ای اعلام کرد که یگان مهندسی و برخی ماشین‌آلات سنگین این سازمان برای منحرف کردن جریان آب سیل و جلوگیری از ورود آن به عراق وارد خاک ایران شده است. در این بیانیه آمده است: ورود نیرو‌های حشد الشعبی به خاک ایران به منظور حفاظت از مناطق عراق به خصوص شهر عماره مرکز استان میسان از ورود سیل است.

ساخت و ترمیم مساجد و مدارس، تأمین کالا‌های اساسی و اعزام تیم‌های جهادی برای رفع انسداد معابر از جمله برنامه‌های شبه‌نظامیان عراقی اعلام شده است.
 
به موازات «حشد الشعبی»، «جنبش النجباء» نیز وارد خاک ایران شد تا از سرایت سیل به شهر عماره جلوگیری کند. خبرگزاری فارس در خبری نوشت کاروان جنبش النجباء عراق با بیش از ۱۰۰ خودروی سبک و سنگین، از مرز مهران وارد خاک ایران شده است.
 
فارس به نقل از کانال اطلاع‌رسانی این جنبش نوشت: «تمامی مدیران دفاتر نمایندگی نُجَباء در عراق و در رأس آنان حاج نصر الشمری رئیس شورای اجرایی جنبش، این کاروان را همراهی می‌کنند.»
 
روزنامه کیهان، علت حضور گروه‌های عراقی در مناطق سیل‌زده را دعوت فرمانده سپاه قدس خوانده و نوشت: «در پی دعوت فرمانده محبوب مدافعان حرم، سردار سرلشگر قاسم سلیمانی برای کمک به سیل زد گان، رزمندگان مدافع حرم از حشد شعبی عراق تا لشگر فاطمیون افغانستان در قالب موکب‌های خدمت رسانی و اردو‌های جهادی به مناق سیل زده کشورمان شتافته‌اند.»
 
این روزنامه همچنین نوشته: مدافعان حرم، بسیجیان و رزمندگان فاطمیون در پی سخنان قاسم سلیمانی یک اردوی جهادی برپا کرده و عازم لرستان شدند: «بیش از ۲۰ موکب عراقی با محوریت حشدالشعبی عراق از مرز‌های ایلام و خوزستان وارد کشور شده‌اند. این موکب‌ها با ۴۰ دستگاه کامیون حامل کمک‌های مردمی و کالا‌های اساسی وارد شده و مهم‌ترین ماموریت آن‌ها خدمات‌دهی است.»
 
سرلشگر قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران پس از حضور در برخی مناطق سیل‌زده خوزستان گفته بود که کمک به حادثه‌دیدگان اخیر، دفاع از حرم است.
 
حشد الشعبی یا بسیج مردمی عراق شبه نظامیانی هستند که در ۴۰ گروه مختلف متشکل شده‌اند. به گزارش رویداد۲۴ ساختار و بدنه اصلی حشد الشعبی را شیعیان عراقی تشکیل می‌دهند. ارتباط این نیرو با ایران آنقدر تنگاتنگ است که در اعتراضات مردم بصره، فقط کنسولگرى ایران به آتش کشیده نشد بلکه مقر «جنبش النُجَباء» و مقر «حشد الشعبى» نیز تخریب شد و به گفته خبرگزاری فاری «در آتش فتنه‌انگیزى باقی‌ماندگان بعثى - تکفیرى سوخت.»

واکنش‌ها به حضور گروه‌های عراقی برای کمک به سیل زدگان ایرانی را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد: واکنش‌های عوامانه و نژادپرستانه؛ و واکنش‌ها به تبعات حضور یک نهاد نظامی خارجی در کشور.
 
منتقدان حضور حشدالشعبی در ایران چه می‌گویند؟

ویدئوی جوان خوزستانی که از کمک عراق به سیل زدگان ایرانی ناراحت است در شبکه‌های اجتماعی بازتاب گسترده‌ای پیدا کرد. جوان خوزستانی در این ویدئو از اینکه عراق به ایرانی‌های سیل زده کمک کرده ابراز نارضایتی کرده و مدعی است این کمک‌ها از سوی یک «غریبه» یعنی «ما عرضه نداریم» و «برای ما ایرانی‌ها بد است»

مهناز افشار بازیگر و همسر آقازاده محمدعلی رامین به عنوان یکی از افردی بود که شبکه‌های اجتماعی همین نگرش نژادپرستانه را دنبال می‌کرد و «غیرت» جوان را تحسین کرده و در توئیتی نوشته بود «هر وقت یادت نرفت جوانان ما در جنگ با کدوم کشور از دست رفتن اونوقت رگ غیرت این مرد رد میفهمی!» این اظهار نظر البته اعتراض بسیاری از کاربران توییتر را به دنبال داشت. هشتگ «نژادپرست» نباشیم در جواب این دسته از منتقدان در شبکه‌های اجتماعی با استقبال مواجه شده، اما این استقبال گروه دوم منتقدان را فعال‌تر کرده است.
 
حضور نیروی نظامی خارجی؛ آری یا خیر؟
 
دسته دوم افرادی که به ورود یک نیروی نظامی خارجی در کشور به بهانه کمک به سیل زدگان انتقاد می‌کنند، این حضور را زمینه‌ساز استقرار این گروه عراقی در ایران می‌دانند. به گزارش رویداد۲۴ کسانی که در دسته دوم منتقدان جای می‌گرفتند، معتقد بودند حضور «حشد الشعبی» می‌تواند در آینده برای ایران خطرناک باشد و این نیرو بعدها از ابزار قدرت خودش برای سرکوب مردم ایران استفاده کند.
 
نگرانی دسته دوم منتقدان چیز جدیدی نیست. در گزارش صلیب سرخ بریتانیا در سال ۲۰۰۹ که توسط چارلز آنتونی و لارا هادسون نوشته و در مجله «اچ پی ان» منتشر شده درباره جهان شمولی این نگرانی مثال‌های متعددی بیان شده و گفته شده فعالان حقوق بشر عمدتا به تحولاتی از این دست با نگرانی نگاه می‌کنند.
 
در آمریکا، سمن (NGO) کنسرسیوم اینتر اکشن گزارشی را درباره نگرانی‌هایش از استقرار نیرو‌های ارتش آمریکا در آفریقا برای کمک‌های بشردوستانه ابراز کرده است. از طرفی تمایل اتحادیه اروپا به اسقرار نیرو‌های نظامی خارج از سرزمین اروپا نیز نگرانی‌هایی را به دنبال داشته است. منتقدان دخالت نظامی‌ها را نامناسب، غیر ضروری و پرهزینه می‌دانند و معتقدند این کمک‌ها با اصول بشردوستانه در تناقض است و بیشتر محرک‌های سیاسی دارد تا بشری.
 
دستور العمل استفاده از نیرو‌های نظامی خارجی در بلایای طبیعی موسوم به دستورالعمل اسلو می‌گوید: اگر دخالت نیرو‌های نظامی داخلی در بلایای طبیعی به دلیل فقدان ظرفیت در سایر نهادها، اولین گزینه باشد، قطعا استفاده از نیرو‌های نظامی خارجی آخرین گزینه است.
 
این دستورالعمل به روشنی دولت متاثر از بلای طبیعی را مسئول تامین کمک‌های بشر دوستانه در سرزمینش می‌کند و اعلام می‌کند که نیرو‌های نظامی خارجی باید مکمل مکانیزم‌های کمکی موجود باشند. این قانون تاکید می‌کند کمک‌های بشردوستانه نیرو‌های نظامی خارجی باید در چارچوب اصول و قوانین بین المللی و حقوق بشری باشد. برای مثال دولت اندونزی حمایت‌های دولت خارجی در یکی از بلایای طبیعی را در یک مدت زمان محدود ۹۰ روزه قبول کرد.
 
به گزارش رویداد۲۴ صلیب سرخ و هلال احمر، اما دستورالعمل‌های خود را در ارتباط با ارتش دارند. اصول کلیدی دستورالعمل این دو سازمان می‌گوید: استفاده از دارایی‌های نظامی باید در مواردی باشد که کشور‌ها درگیر مبارزات مسلحانه یا نزاع داخلی‌اند و در این موارد نیز باید استفاده از ابزار نظامی آخرین گزینه باشد و تنها زمانی قابل توجیه است که نیاز جدی و اورژانسی به کمک‌های بشردوستانه وجود داشته باشد یا آلترناتیوی وجود نداشته باشد.
 
اصل «گرینه آخر» یکی از اصول کلیدی صلیب سرخ است، اما در عمل سیاستگذاران در مرحله آخر به دنبال این گزینه نمی‌روند.
 
مهرداد فرهمند خبرنگار بی بی سی فارسی درباره گروه دوم منتقدان در فیس بوک خود نوشته بود «واکنش برخی کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی به حضور شماری از نیرو‌های حشد الشعبی در مناطق سیل زده برایم عجیب و «منطق» ایشان برایم درک ناشدنی است. یکی از دوستان عبارتی با این مضمون نوشته که اگر مقاومت در برابر نیروی اشغالگر خارجی مشروع است، پس می‌توان در برابر نیرو‌های حشد الشعبی نیز جنبش مقاومت به راه انداخت. واکنش یکی از «سلبریتی»‌های وطنی هم به گونه‌ای است که انگار ارتش صدام دوباره خرمشهر را گرفته است. تا جایی که بنده می‌دانم، حشد الشعبی را ایران در عراق به راه انداخت. فرماندهان حشد الشعبی در مصاحبه به خودم می‌گفتند که پیرو آیت الله خامنه‌ای‌اند یعنی مانند شهروندان ایرانی خود را تابع حاکمیت رهبری ایران می‌دانند. کشوری هم که نیروی نظامی مسلح به عراق فرستاد، ایران بود و حشد الشعبی زیر چتر این نیرو‌ها فعالیت می‌کرد. از لحاظ سیاسی هم این نیرو‌ها به نوعی حافظ منافع ایران در عراقند ... به گمانم این واکنش‌ها به حشد الشعبی محدود به فضای مجازی و از سوی کسانی است که دور ایستاده‌اند وگرنه در عالم واقع و به ویژه میان سیل زدگان، تصور نمی‌کنم واکنشی منفی به حشد الشعبی نمود پیدا کرده باشد.»
 
اما طیف سومی نیز در میان منتقدان به حضور گروه‌های عراقی در ایران وجود دارد که حرف دیگری می‌زنند. آن‌ها این حضور را استمرار تقویت بازوی دولت در سایه می‌دانند. آنها گفته‌اند نهادی نظامی که بر اساس قانون اساسی به بازوی اجرایی حاکمیت یعنی دولت پاسخگو نیست، پرچم‌دار اجرای سیاست‌های سازندگی بعد از سیل شده است. به گفته آنها «دعوت از دو گروه شبه نظامی عراقی در ظاهر با حضور یک نیروی خارجی برابری می‌کند» اما در عرصه واقعیت، این گروه‌ها چه از بعد ایدئولوژیک و چه از نظر مالی به جمهوری اسلامی وابسته‌اند. هادی العامری و ابومهدی مهندس فرماندهان ارشد حشد الشعبی عراق در زمان جنگ دوشادوش رزمندگان ایرانی علیه صدام می‌جنگیدند.
حشد شعبی در ایران چه می‌کند؟/ ورود نیروهای نظامی خارجی به کشور یا اعلام حضور پر سر و صدای دولت در سایه
 
چندی پیش گروه جنبش النجبا سرودی منتشر کرد که در آن از قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران، تمجید می‌کرد.
 
حشد شعبی در ایران چه می‌کند؟/ ورود نیروهای نظامی خارجی به کشور یا اعلام حضور پر سر و صدای دولت در سایه
 
قرار دادن این گروه‌ها در زمره گروه‌های نظامی خارجی کم لطفی به سیاست‌های قدرت نرم ایران در منطقه است؛ نتیجه حضور این گروه‌ها استمرار حضور پررنگ نهاد‌های نظامی کشور در همه عرصه‌ها اعم از سیاست و اقتصاد است که این به شکل دولتی در سایه خودنمایی می‌کند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴۴
ابوالفضل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
14
21
خوب میجنیگیدن چیکار کنیم اونها هم میخواستن صدام سقوط کنه این چیزیرو حل نمیکنه ما مدیون اونها نیستیم اونها مدیون ماهستن اما تو ایران چیکار دارن مگر قحطی رجاله تو هرشهری 20 نفر را به سیل زده بفرستن یک لشگر میشه چرا از گشوربیکانه نفر بیاد تو ایران ایا ما اینقدر زمین گیرشده ایم باید توضیح داده بشه کیسا اینارو اوردن باید جوابکوباشن هر پای اجنبی حتی دوستم باشه نباید خاک ایران رو لمس کنه اگه میخوان کمک کنن یک قواننین بینلمللی وجود داره
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
برادرگرامی تاشماحاضربشیدمردم عزیزخوزستان سیل برده بودناراحت نباشیدآستین هارابالابزنیدبابیست نفربیاییدخوزستان مردم به کمک نیازدارندباحرف نه بلکه بابیل بیایید
ح
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
14
18
این کار اصلا زیبنده کشور ما نیست ...کشوری که با ی فراخ ان هزاران نیرو برای کمک بسیج میشن ...اصلا درست نیست....از شاخه نظامی برون مرزی استفاده بشه ....دقیقن این کار تضعیف کردن دولت هستش
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
8
16
معلوم نیست دولت در کشور چه کاره است .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۵
هیچ کاره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
سپاه همه کاره س
شهرام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
7
18
ما تا کی باید تاوان بس درایتی و بی فکری
مسئولین رو بدیم!؟!در کشوری که یک نهآد
نظامی انقدر قدرت داره که سرخود از این
اشتباهات بکنه باید هم اوضاع اینطور بشه
عراقیها باید هرچه زودتر کشور مارو ترک
کنن مطمئنا ضرر این اشتباه واشغالگری قابل جبران نیست!!!!
پاسخ ها
مسلم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
امثال شماها به جای افاضات جاهلانه، چه کار کردی؟ اگر از کشورهای اروپایی می آمدند، به به و چه چه شما بلند بود ولی حالا که عربند و طرفدار سپاه خوب نیستند؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
3
12
مگه نظر مردم برای مسئولی مهمه؟ اری یا خیر رو قبل از ورود نظر سنجی میکردند هر چند الانشم اری یا خیر مردم بی ارزشه
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
یک عده قلیلی می خواهندامریکایی باشه امااکثریت مردم ایران بابصیرت هستندنظرشماهارامیفهمندمردم خیلی باارزش هستند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
2
9
فقط می شود گفت ایران در ظاهر دولت داره توی کشورمان هرج ومرج موج می زنه وکسی به کسی نیست نمی دونم این دولت چطورتا حالا دوام اورده؟؟؟؟
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
15
8
آری برادران اتحاداتحاد.آری دراسلام همه باشیم.آنهایی که میخواهندبرادران غراقی نباشدلابدمنتظرترامپ هستندتفرقه کارفتنه گران هست مرگبرفتنه گر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۸
چی بگم با این طرز فکر و صحبت کردنت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۸
آره دیدم مرگ بر آمریکا گفتنتون رو، واقعاً که اثر کرده!!!!!!!
الهه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۹
همین شماها هستید که بقول خودتون فتنه گری میکنید،مملکتو دو دسته کردید،خودی و نخودی!انقلابی و غیر انقلابی!هر کی مخالف شماست پس منتظر ترامپه!هیچ توجیهی برای ورود شبه نظامیان به خاک ایران وجود نداره،این همه نیروی انسانی هست که راهی مناطق سیل زده شدن و فقط مدیریت درست میخوان.همینم مونده ایرانو شکل عراق و لبنان و سوریه کنید!
ز_م
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
آدم احمق که میگه منتظر ترامپ هستید ،احتمالا در زمان جنگ ایران و عراق خودش آمریکا بوده و چشمهای کورش پرپر شدن جوانان ایرانی را به دست عراقی ها ندیده ،یا الان جیره خوار یکی از همین گروهها است
میرسلام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۸
19
6
سپاه کاملا با درایت این کار را انجام داده و با این کار میخواهد این فکر را به مردم القا نماید که دراین وضعیت بحرانی هرگونه اعتراض از طرف نیروهای قسم خورده و مزدور خارجی سرکوب وخاموش میشود . این نمایش قدرت بود وگرنه ارتش و سپاه واحدی بنام لجستیک داشته که میتواند کلی نیرو و ماشین آلات را برای امداد رسانی به هرنقطه از کشور بفرستد .
جالبتر اینکه عراق وافغانستان وهردو گروه حشدالشعبی و النجباء از پول و ماشین آلات و هزینه ایران سرپا هستند فقط نیروی انسانی آنها متعلق به کشورهای عراق وافغانستان می باشد چطور میخواهند به ایران کمک کنند . با کدوم پول و کدوم اقلام .
مردم عراقی که با بالا رفتن دلار به چپاول بازارهای مرزی پرداختند میخواهند به ایرانیها کمک کنند این دروغ ها دیگر برای جامعه رنگ وبویی ندارد ، این موضوع صرفا نمایش قدرت برای اعتراض وخفه نمودن نطفه اشوب بود.
پاسخ ها
آدرینا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۶
ای بی عقل سبک مغز رسانه زده ی پوچ
سر سوزنی فهم در امثال شما عقده ایهای بیسواد نیست...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۸
4
5
ایا ما اینقدر زمین گیرشده ایم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۸
10
9
مملکت بی صاحب ،قاسم سلیمانی چه کاره که دعوت میکند؟
پاسخ ها
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۹
اصلا اون هیچ کاره اصلا عربه اصلا دشمن ایرانه تو چیکار کردی فرزند ایران تو چیکار کردی نژاد پاک اریایی تو برای هموطنت چیکار کردی اگر کاری نکردی خفه شو بزار دشمن ایران به ایرانیا کمک کنن اگر میگی کمک میکنم اینجا چیکار میکنی من نه ادعا دارم نه کمک کردم همینو بس
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۸
11
10
خدا خیرشون بده حداقل غیرت دارن ما مردم ایران که همش لب و دهنیم فقط ژست وطن پرست داریم همین هایی که که میگن اجنبی اومده و هی جو میدن خودشون یک ریال هم نفرستادن چه برسه به کمک فیزیکی اون ها به ما کمک میکنن ما فحش میدیم وای بر ما لعنت بر قوم ظالمین
پاسخ ها
شهرام
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۹
معلومه ایرانی نیستی واز
تاریخ هیچی نمیدونی وقدرت
تجزیه تحلیل نداری!!!
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۱
خوزستان احتیاجی به کمک ماها نداره .خوزستان خرج کشور رو داره میده .فقیر نیستن .
کوروش
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۵
تو شرف نداری
شهرام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۹
7
8
وطن پرستی با نژادپرستی فرق داره
این حرکت خیلی حرکت زشتی بود
یه مشت شبه نظامیه خارجی که ب
پول ما تجهیز میشن سرتاپا مسلح
اومدن کشورمون رو اشغال کردند!!!
حق دآریم اعتراض کنیم بهتره تا اعتراضات
مسالمت‌آمیزه کشورمون رو ترک کنن!
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۹
از نظر من ایرانی کسی هست به ایران و ایرانی کمک کنه نه هر کسی که ایران به دنیا اومده اگر عراقی یا عربستانی یا افغانی یا حتی اینگلیسی به ایران کمک کرد یک ایرانی حساب میشه ولی کسانی داریم مثل خانواده پهلوی مثل ال قاجار افرادی مثل علی فروغی و هویدا همه زاده ایرانن ولی از هر دشمنی به ایران بیشتر ضربه زدن پس این اا دشمن ایرانن پس من در باره تو نظر نمیدم که هیچ کار نمیکنی و ادعا ایرانی بودن داری ولی من اون عربه رو که به ما کمک کرده بیشتر از اون ایرانی دوست دارم که فقط به ایرا ضربه میزنه اگرم جنگی در بگیره طرف اون عربو میگیرم این هم بگم من ترکم حالا ببین ایرانیم اقای وطن پرست یا فقط فارسا ایرانینننن؟
آدرینا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۶
نفرین بر اینهمه تعصبات کور احمقانه ت
تو و امثال تو بی فکر که فرق ساده ترین مفاهیم سیاسی رو با هم نمیفهمین، بهتره دهنت رو ببیندی و توی چیزی که سر سوزنی درک ازش نداری، اظهار فضل(= اظهار حماقت و جهالت) نکنی...
هرجای دنیا بود، این عزیزان رو روی سرشون میذاشتن و گرامی میداشتند و نشون میدادند چه شخصیت و فرهنگ بالایی دارند...
تو لیاقت خاک پای اونها رو هم نداری بیچاره

ما مردم ایران قدردان هر خارجی از هر کشوری هستیم که به هر شکلی به کشورمون کمک کرده... از غرب جهان تا شرق جهان و از هلال احمر تا سازمان ملل
از همه ممنونیم، خصوصا خصوصا از برادران همسایه مون اعم از ترکهای غیور و عراقی های نازنین و افغانی های عزیز و بقیه...
ما فرهنگ غنی و شعور و محبت داریم
ممنونیم از همه کسانی که کمک کردند، خصوصا از حشد الشعبی و النجباء
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۹
4
10
من یک سوال از مسئولین دارم .آیا این مملکت آنقدرسرمایه ندارد آیا درحال حاضر قشرجوان بیکارما درجامعه وجود ندارد چراباید کسی که تادیروز گلوله را به سینه جوان ایرانی نشانه گرفته بود امروز به آسانی پرچم کشورش را درایران برافراشته نماید .آیا حرف صدام حسین عملی نشد .اگرنیروهای عراقی قصدکمک به ایران را داشتند می توانستند از طریق مرز ایران وتهیه اتوبوسها ووسایل حمل ونقل هوائی به مکان های سیل زده بیایند ولطف خودرا انجام دهند ،اما اما اینجا کارلنگ می زند ،چقدراختلاس درکشوررخ داده ،دولت می توانست هزینه یکی از همین اختلاسها را به عنوان دستمزد افراد بیکارکه اکثراً جوان هستند بپردازد تا جوانان بتوانند به کمک سیل زده گان بشتابند وبهتر خدمات رسانی نمایند .دولت ما که فعلاً لال گردیده وهیچگونه حمایتی از قشرجوان نکرده .ما ایرانیها درهمه جا کمک رسان کافر ومسلمانها بوده ایم . همیشه باید ناراحتی هایی بوجود بیاید تا مسئولین این مسائل را بفهمند .من هم بعنوان یک ایرانی وبعنوان یک شیعه مخالف ورود نیروهای عراقی درخاک عزیزمان ایران هستم .
آیا همین مسئولین بیاد برده اند چه صدمات وویرانی هائی را نیروهای عراقی ونیروی بعث عراق برایران وارد کرده اند
آیا همانطورکه ایران اسیران عراقی را فربه نمودودرناز ونعمت پرورش میداد آنها هم از اسیران ما پذیرائی کرده اند .
چرا ما اینقدر ساده ایم ،بخودبیائید وتعصب واقعی نسبت به کشور خود داشته باشید .
وقتی خانواده معظم شهدا ابراز نارضایتی می کنند واز ورود آنها به خاک ایران می هراسند حق دارند چون سینه جوان و فرزندان خودرا سپر گلوله این مزدوران عراقی کرده اند.وکینه 8ساله را همیشه دردل خود ودرذهن خود زمزمه می کنند.تورا بخدا نگذارید مردم ایران که این همه آسیب دیده اند بدتر از این را تجربه نمایند.با تشکر
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۱
واقعا حرف حساب جواب ندارد ممنونم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۹
4
8
مگه ما تو کشور قحطی نیرو داریم عراقی ها اومدن نه خیر حالا ببین موقع رفتن از کشور چقدر ر دلار و ارز ما را در قالب دستمزد چپاول کرده ومیرن خوب اون پولو بدن به جوانانی بیکار از کشور خودمون تازه از جون و دل و با دلسوزی هم کار میکنن چون کشور خودشه
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۹
اونا کمک غذایی اوردن بیل مکانیکی فرستادن همراه چادر و... همراه خودشون سلاح نیوردن حتی کلاش پس نیرو نظامی نیستن برای کمک اومدن پس ما نمیتونیم بگیم برای چپاول اومدن یکم فکر کن هیچ جای دنیا و هیچ کس به کسی که کمکش کرده فحش نمیده به جز ۲ گروه یکیش گروه احمق ها و خیال باف ها گروه ۲ گروه متکبرین و خود بزرگ بین ها و شما هم تمام خط گرفته از منوتو و اون ربع پهلوی هستید و اون ها دشمن ایران هستن چون ملت ایران دستشون رو از منابع ایران کوتاه کرده و الان عصبانین ولی مشکل اونا نیستن اونا دنبال منافع خودشونن من از اونایی که حرف اون ها رو نوشخوار میکنن سوزم میگیره شدن نوکر بی جیره و مواجب
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۹
2
8
چطور ممکنه این همه تعریف می کنید از ارتشتون، از سپاهتون. اونور آب گربه بعضیاعطسه کنه می فهمید
حالا چی شده با این همه اقتدار که میگین چرا حشد الشعبی اومده کمک؟؟!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۰
2
9
بهتر بود تحت پرچم هلال احمر بیان مثلا هلال احمر عراق . دیدن پرچم عراق برای ماها ناخوشاینده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۰
2
9
یکی نیست بگه کدوم تجهیزات ... همونی که سپاه با بودجه مردمی ایران برای عراقی ها خریده ... با کدوم بودجه تو ایران اوقات سپری میکنند ... برای نجات شهرهای خوشون با بودجه ایران !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۰
3
10
جایگاه قاسم سلیمانی چیست که با دعوت ایشان نیروی خارجی وارد کشور شود این حرکت نشان داد که سپاه بر تمام ارکان مملکت دخالت نابجا دارد
ساسان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۱
9
3
خاک توسرت بااین مقاله ات وطن فروش خائن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۱
5
2
با سلام " نیروهایی حد الشعبی " همان سپاه بدر مجاهدین عراق زمان دفاع مقدس که در حور العظیم خط پدافند ما را تا چند کیلومتری اتوبان بصره العماره وصل نمودن در روی حور ؟؟ و جانفشانی ها نمودن و ثابت نمودن شیعه مرز ندارد اما آگه برا ی کمک به سیل زدگان نیامده بودن با توجه به کمک ما در عراق بر ایمان مان سخت بود ؟! ولی برای داستانک سازی بهتر بودن تجهیزات نیمه سنگین که درست اطلاع ندارم همراه نداشته باشند " پس خدا قوت خسته نباشید و شکر شکر میگیم
پاسخ ها
کوروش
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۵
وطن فروش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۶
الان آقای کوروش چرا میگی وطن فروش ؟ چرا واقعیت رو نمیخواین قبول کنید بعله واقعیت اینه یه عده از مردم عراق حتی در دوران دیکتاتوری صدام در طول جنگ به ما کمک کردن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
2
1
ما اصفهانیها توجنگ که میدونستیم آتش وگلوله است باجون ودل رفتیم اگراعلام نیروکرده ببودندبراسیل زدها هم میرفتیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۵
0
1
مهناز افشار هم که خود را خیلی مهم میداند میخواد از اب گل الود ماهی بگیره. مهناز این قضیه مردانه است و ربطی به تو ندارد چرا خوت نخود هر اشی میکنی ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۶
1
1
اقای قاسم سلیمانی این جا عراق وسوریه نیست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۶
0
0
مردم خودمون هستن دیگه خود خوزستانیها هم ماشالا هرکدوم جای ۱۰ نفر غیرت و همت دارن حالا این عراقیها هم اومدن خدا خیرشون بده ولی کاش سنجیده تر عمل میشد
نظرات شما
پیشخوان