تاریخ انتشار: ۱۳:۵۸ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

مجوز حضور حشد الشعبی در ایران را چه نهادی صادر کرده است؟/ حضور نیروی نظامی خارجی چه تبعاتی برای کشور دارد؟

حضور نیروهای شبه نظامی حشد الشعبی به موضوع اختلاف میان کارشناسان تبدیل شده است؛ عده‌ای معتقدند موضوع بزرگ شده و اتفاق مهمی نیفتاده است. عده‌ای نیز معتقدند در شرایط کنونی دولت نباید تضعیف می‌شد.

ناصری: اقدام قاسم سلیمانی برای آوردن حشدالشعبی به کشور دهن کجی به آیت‌الله سیستانی بود/ سپاه نشان داد همه کار کشور است/ قاسم سلیمانی خودش را در حد رئیس‌جمهور می‌داند

رویداد۲۴ با وقوع سیل ویرانگر در شهرهای غربی کشور و بحرانی شدن شرایط، در خبری اعلام شد که شبه نظامیان حشد الشعبی برای کمک‌رسانی به خوزستان وارد شده‌اند. ورود این شبه نظامیان اما مخالفان و منتقدان بسیاری را به همراه داشت.

روزنامه کیهان حضور نیروهای حشد الشعبی را به دعوت قاسم سلیمانی اعلام کرد و گفت: «مدافعان حرم به دعوت قاسم سلیمانی از عراق، افغانستان و پاکستان به یاری سیل‌زدگان آمده‌اند.» در پی خبر کیهان، این سوال مطرح شد که اولا مقام سردار قاسم سلیمانی برای دعوت حضور یک نیروی شبه نظامی در ایران چیست؟ دوم اینکه آیا توان ایران برای مقابله با بحران به حدی بوده که حتما باید از یک نیروی شبه نظامی خارجی استفاده می‌شد؟

برخی منتقدان روی مسائل قومیتی انگشت گذاشته بودند و صرف حضور نیروی عراقی در خوزستان را کاری نادرست خواندند. فارغ از این نگاه که چندان پشتوانه منطقی نداشت، سوال مهم پاسخ نداده همان موضوع انتقاد از سرلشگر قاسم سلیمانی و البته سپاه بود که با کدام مجوز نیروی نظامی خارجی به ایران دعوت کرده‌اند.

بهشتی پور: باید مشخص شود کدام مراجع ذی صلاح با حضور حشدالشعبی در ایران موافقت داشته است

حسن بهشتی پور کارشناس مسائل خاورمیانه معتقد است این نیروها، فقط نیروهای مردمی هستند که برای کمک رسانی به سیل زدگان وارد کشور شده‌اند. او به رویداد۲۴ می‌گوید: اگر نیروهای کمکی از آمریکا یا فرانسه آمده بودند آیا از آن‌ها استقبال نمی‌شد؟

به نظر می‌رسد با حضور نیروهای نظامی فرانسه یا آمریکا هم همین سوال مطرح می‌شد که آنها چگونه به ایران دعوت شده‌اند. بهشتی پور در توضیح این موضوع می‌گوید: در شرایطی که کشور تحت فشار قرار می‌گیرد، از لحاظ انسانی بسیاری از کشورها سعی می‌کنند به صورت نمادین هرکاری که از دستشان بر می‌آید انجام دهند. اکنون هم عده‌ای از عراق وارد کشور شده‌اند تا وظیفه کمک رسانی خود را انجام دهند و به نظرم اشکالی هم ندارد. زمانی که این موضوع با دولت‌ها هماهنگ شده باشد، دیگر نقض حاکمیت ملی نیست. بنابراین ما باید ببینیم که کدام از مراجع ذی صلاح در این باره اطلاع و موافقت داشتند تا بعد از آن بتوانیم به درستی نظر بدهیم چراکه آن‌ها که نیامده‌اند کشور را اشغال کنند یا برای همیشه در ایران بمانند.

ناصری: حضور نیرو‌های حشدالشعبی در ایران، بی توجهی به نظر مرجع شیعیان عراق بود

عبدالله ناصری فعال سیاسی اصلاح طلب اما نظر دیگری دارد. او که به شدت منتقد حضور حشد الشعبی در ایران است، به رویداد۲۴ می‌گوید: مردم  ایران ۸ سال جنگ را خودشان مدیریت کردند، بنابراین اینکه برای مهار سیل نیرو‌های نظامی کشور خارجی وارد ایران شوند، اصلا مناسب نیست.

ناصری می‌گوید: این اتفاق به ضرر دو کشور خواهد شد چراکه ابتدا برای ورود این نیروها موضع گیری رسمی از سوی دولت نشده و هیچگاه گفته نشد نیرو‌های شبه نظامی با هماهنگی دولت وارد کشور شدند.

این کارشناس مسائل سیاسی می‌گوید: نکته بسیار مهم دیگر این بود که سپاه قدس یا هر نهاد دیگری که نیرو‌های حشد الشعبی را وارد ایران کردند، توجه نداشتند که در سفر آقای روحانی به عراق، مرجع بزرگ شیعیان یعنی آیت الله سیستانی رسما اعلام کرده بود که حشد الشعبی باید درون ارتش عراق ادغام شود و چیزی به نام نیروی مردمی نداشته باشیم، این موضعی است که هم دولت عراق دارد و هم آیت الله سیستانی.

او گفته در عراق شرایط به گونه‌ای که وقتی صحبتی از سوی مراجع می‌شود، تمامی هیات حاکمه درصدد عملی کردن آن سخنان برمی‌آیند؛ بنابراین معتقدم در این شرایط بدون توجه و هماهنگی با دولت عراق، نیرو‌های حشدالشعبی را وارد کشور کردن نوعی بی توجهی به نظر مرجع شیعیان و رهبر دینی عراق بود.

این فعال سیاسی ادامه داد: با عملکرد کنونی، این تحلیل خارجی‌ها مبنی بر اینکه دولت فعلی به نسبت سپاه قدرت کمتری دارد، بیش از پیش تقویت خواهد شد. سردار قاسم سلیمانی همانطور که بشار اسد را بدون هماهنگی با وزارت خارجه به کشور دعوت کرد، اکنون هم نیرو‌های حشدالشعبی را وارد کشور کرده و به نظرم این کار یک اشتباه استراتژیک بود.

ناصری می‌گوید: حتما برای ایشان جایگاهی قائل شده‌اند که بدون هماهنگی با وزارت خارجه، رئیس یک کشور دیگر را به کشور می‌آورد. ایشان خودش را در حد یک رئیس جمهور می‌داند و با توجه عدم موضع‌گیری رسمی دولت، این تلقی را در پی داشت که سپاه همه کاره کشور است بنابراین حتما تبعات منفی این کار بسیار بیشتر از تبعات مثبت آن است. این رفتار کاملا رفتار نپخته‌ای بود و باعث جریحه دار کردن احساسات مردمی شد که خودشان مشکلات بزرگ‌تر از سیل را مدیریت کرده بودند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۸
5
3
اگر عناد امثال شماها بروز نميكرد ميشد صميميت مردم عراق در اربعين را مجدد مشاهده كرد. در روزگاري كه اين نيروها خار چشم و استخوان در گلوي استكبار و آمريكاست، اظهار همراهي و همدردي اين حضرات كه بيش از توانشان مي باشد بدينگونه تعبير نميشد. آقاي ناصري بعنوان كسي كه هميشه سنگ اصلاحات و خاتمي عزيز را به سينه زده ايم از اين كوته نظري ها و بغض و كينه ها دلگيريم. اگر اين نيروها از يك كشور اروپايي بودند به جان شريفتان قسم با انواع و اقسام توجيهات حضورشان را بوق و كرنا و نوشابه باز ميكردين. موج سواران حرفه اي بس است سياه بازي
نظرات شما
پیشخوان