تاریخ انتشار: ۰۹:۵۳ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
نماینده لنگرود:

مجلس اجازه اجرای طرح انتقال آب خزر را نمی‌دهد/ تشریح تبعات اقتصادی و گردشگری طرح

لاهوتی گفت: طرح انتقال آب خزر به استان‌های مرکزی علاوه بر بار مالی سنگین، وضعیت اقتصادی و معیشتی اهالی استان‌های شمالی را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد، چراکه با برهم خوردن سیستم اکولوژیکی منطقه، به احتمال زیاد با کاهش مراجعه گردشگر مواجه خواهیم بود.
مجلس اجازه اجرای طرح انتقال آب خزر را نمی‌دهد/ تشریح تبعات اقتصادی و گردشگری طرح
رویداد۲۴ به عقیده کارشناسان، انتقال آب خزر به استان‌های مرکزی، علاوه بر آثار مخرب زیست محیطی، اوضاع اقتصادی شهر‌های حاشیه این دریاچه را نیز با چالش روبرو خواهد کرد.

طرح انتقال آب دریای خزر به سمنان یکی از طرح‌های بحث برانگیزی است که در سال ۸۸ به تصویب رسید و مطالعات آن در دولت‌های نهم و دهم انجام گرفت. برآورد هزینه این طرح به نقل از وزیر نیرو در دولت دهم تا ۷ میلیارد دلار بود. طرحی که با مخالفت‌ها در دولت نهم و دهم مسکوت ماند، بار دیگر در دولت یازدهم بر سر زبان‌ها افتاد و کار به جایی رسید که مجلس با این طرح مخالفت کرد. اما به رغم این مخالفت‌ها شاهد آن بودیم که استاندار سمنان و نماینده مردم دامغان دوباره این موضوع را مطرح و رئیس جمهور هم دستور پیگیری داده است.

اما کارشناسان اقتصادی همچون کارشناسان محیط زیستی که انتقال آب را باعث برهم خوردن سیستم اکولوژیکی منطقه عنوان می‌کنند، این انتقال را سبب فروپاشی اقتصاد حاشیه دریای خزر می‌دانند. به گفته این کارشناسان، انتقال آب می‌تواند تا حد زیادی بر صنعت توریسم شهر‌های شمالی کشور اثرگذار باشد، حال آنکه این روز‌ها میزبانی از گردشگران در شمال کشور، یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی ساکنین این منطقه است.

در این بین مهرداد لاهوتی، نماینده لنگرود در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت که اگر بخواهیم بدون در نظر گرفتن مباحث منطقی زیست محیطی و اقتصادی کارشناسی‌شده بر انتقال آب از خزر به سمنان پافشاری کنیم، نه تنها فاجعه دریاچه ارومیه مجدداً تکرار می‌شود بلکه شاهد افزایش مهاجرت افراد از مناطق شمالی به دلیل برهم خوردن اوضاع اقتصادی و معیشتی خواهیم بود.

وی همچنین افزود: رییس جمهور دقت داشته باشد که نمی‌تواند به یک حرف و موضوع غیرکارشناسی دامن بزند. لاهوتی تاکید کرد که در این حوزه تنها مصالح مردم استان‌های درگیر مدنظر است و هموطنان استان‌های شمالی و همچنین سمنان راضی به این انتقال آب نیستند.

این نماینده مجلس همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص اقدام احتمالی مجلس برای جلوگیری از اجرای این پروژه، گفت: قطعاً طرح و پروژه‌ای که غیرکارشناسی و با رویکرد غیرمنطقی دنبال شود از سوی مجلس مورد قبول نیست و ما اجازه اجرایی شدن این پروژه را نمی‌دهیم. این طرح علاوه بر بار مالی سنگینی که بر دوش دولت می‌گذارد، وضعیت اقتصادی و معیشتی اهالی استان‌های شمالی را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد، چراکه با برهم خوردن سیستم اکولوژیکی منطقه، به احتمال زیاد با کاهش مراجعه گردشگر و مسافر به مناطق شمالی مواجه خواهیم بود.

لاهوتی در پایان با اشاره بحث حقوقی این انتقال آب نیز گفت:، اما موضوع حقوقی که ممکن است با این انتقال آب گریبان کشورمان را بگیرد، ادعای کشور‌های مشترک‌المنافع در دریای خزر است، چراکه این کشور‌ها می‌توانند ادعا کنند از آنجا که دریاچه خزر محدود بوده و به دریای آزاد متصل نیست، این عمل ایران به حیات این دریاچه ضربه وارد می‌کند و همچنین سایر کشور‌ها نیز اجازه برداشت‌های مشابهی را خواهند داشت که در این صورت با سرعت دریاچه خزر به کویر خزر تبدیل خواهد شد.
منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان