تاریخ انتشار: ۱۰:۰۱ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا:

مشکلی در تامین کاغذ در ۶ ماهه اول امسال نداریم/ سه تولیدکننده بزرگ کاغذ داخلی عملا خوابیده‌اند

روغنی گلپایگانی گفت: سه تولیدکننده بزرگ در زمینه کاغذ تحریر وجود دارد؛ کاغذسازی پارس، صنایع چوب و کاغذ مازندران و کاغذسازی تبریز، ولی به دلیل عدم حمایت جدی دولت در سال‌های گذشته، این کارخانجات تولید اساسی ندارند.
مشکلی در تامین کاغذ در ۶ ماهه اول امسال نداریم/ سه تولیدکننده بزرگ کاغذ داخلی عملا خوابیده‌اند
رویداد۲۴ صنعت کاغذ در سال ۹۷ به دلایلی از قبیل: تحریم‌ها و عدم حمایت از تولید داخلی دچار نوسان بود و همانند دیگر حوزه‌ها با افزایش قیمت مواجه شد.

ابوالفضل روغنی گلپایگانی، رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا در این خصوص بیان کرد: در مجموع تحریم‌ها و عدم حمایت از تولید داخلی باعث شده است کاغذ وضعیت مناسبی در کشور نداشته باشد و بحث انتقال پول و تحریم‌ها کار را برای ناشران و روزنامه‌نگاران سخت کرده است، ولی با این وجود دولت در حمایت از مطبوعات و ناشران برای واردات کاغذ ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص داده است و در نتیجه فکر می‌کنم در ۶ ماه اول سال جاری با وجود بالا کشیدن قیمت‌ها، مشکل خاصی در زمینه کاغذ تحریر در کشور وجود نخواهد داشت و به زودی نگرانی‌ها در این زمینه کاهش می‌یابد؛ یعنی اقدام به تامین، تخصیص و واردات انجام شده است، البته در نهایت بستگی به وجود مجموعه‌ای از قبیل: تقاضای موجود در بازار، تامین تخصیص اعتبار دولت و ثبت سفارش‌ها و اینکه از اردیبهشت وارد تحریم سخت‌تری نشویم نیز دارد.

عمده واردات کاغذ کشور از طریق کره و اندونزی است

روغنی در خصوص قیمت‌های مربوط به کاغذ اظهار کرد: طیف وسیع و قیمت‌ها، متفاوت است؛ هر کدام از کاغذ‌های وارداتی قیمت‌ها و متغیرات خاص خود را دارد، اما آنچه به مقدار بیشتری در کشور وجود دارد کاغذ کره‌ای و اندونزیایی است و تقریبا شکل متعادل‌تری نسبت به گذشته یافته و برای قیمت‌ها تقریبا ثبات به وجود آمده است، اما اگر بخواهیم قیمت‌ها را با دو سال پیش مقایسه کنیم حداقل دو یا سه برابر افزایش داشته است.

وی در رابطه با وضعیت واردات کاغذ نیز گفت: وزارت ارشاد و وزارت صنعت در حدود اسفند و بهمن سال گذشته با دو واردکننده بزرگ وارد مذاکره شدند و دلار ۴۲۰۰ تومانی نیز به این منظور اختصاص داده و ثبت سفارش نیز انجام شد و احتمالا روند واردات کشور در اردیبهشت و خرداد شروع می‌شود.
 
مشکلی در تامین کاغذ در ۶ ماهه اول امسال نداریم/ سه تولیدکننده بزرگ کاغذ داخلی عملا خوابیده‌اند
به دلیل عدم حمایت دولت از تولیدکنندگان داخلی، کاغذ تولید اساسی ندارد

روغنی درباره تولید کاغذ در کشور هم گفت: سه تولیدکننده بزرگ در زمینه کاغذ تحریر وجود دارد؛ کاغذسازی پارس، صنایع چوب و کاغذ مازندران و کاغذسازی تبریز، ولی به دلیل عدم حمایت جدی دولت در سال‌های گذشته، این کارخانجات تولید اساسی ندارند. ما ظرفیت ۱۵۰ هزار تن برای تولید داریم، اما به کالا و محصولاتی که ارزش افزوده بیشتری دارد رو آورده شده است.

ممنوعیت صادرات کاغذ بسته‌بندی تصمیم درستی نیست

رئیس اتحادیه کاغذ در پایان درخصوص ممنوعیت صادرات کاغذ بسته‌بندی گفت: ممنوعیت صادرات کاغذ تحریر نیاز است در کشور وجود داشته باشد، اما جلوگیری از صادرات کاغذبسته‌بندی به دلیل مازاد در تولید مقوله مفیدی نیست و باید آزادسازی شود تا هم چرخ‌های کشور به گردش دربیاید و هم منبع ارزی به داخل وارد شود.
منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان