تاریخ انتشار: ۱۰:۵۵ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸

چگونه از ماه عکاسی کنیم؟

بهترین لنز برای عکاسی از ماه می‌تواند یک لنز ۳۰۰-۷۰ میلی‌متری با قدرت زوم مناسب باشد. هرچند اگر قصد گرفتن عکسی جذاب از ماه را داشته باشید، خرید یک دوربین یا لنز سوپر زوم را به شما پیشنهاد می‌کنیم.
چگونه از ماه عکاسی کنیم؟
رویداد۲۴  به‌عنوان دومین عنصر مشخص و نورانی در آسمان زمین، ماه می‌تواند یکی از جذاب‌ترین سوژه‌ها و موضوعات عکاسی برای عکاسان حرفه‌ای و تازه‌کار باشد. ماه آن‌قدر بزرگ است که حتی با استفاده از یک لنز Telephoto ساده هم می‌توانید از آن عکاسی کنید.

میزان نور ماه با سرعت شاتر بسیاری از دوربین‌های عکاسی خانگی هماهنگ است. همین موضوعات به‌ظاهر ساده باعث می‌شود که ماه به جذاب‌ترین سوژه عکاسی در شب تبدیل شود. البته مثل همیشه تنها داشتن یک دوربین خوب برای عکاسی کافی نیست و عکاس باید از دانشی مناسب از تجهیزات عکاسی خود و خصوصیات سوژه برخوردار باشد.

چگونه از ماه عکاسی کنیم؟
بهترین لنز برای عکاسی از ماه می‌تواند یک لنز ۳۰۰-۷۰ میلی‌متری با قدرت زوم مناسب باشد. هرچند اگر قصد گرفتن عکسی جذاب از ماه را داشته باشید، خرید یک دوربین یا لنز سوپر زوم را به شما پیشنهاد می‌کنیم. حتی اگر هنوز یک دوربین حرفه‌ای عکاسی تهیه نکرده‌اید، نگران ثبت تصویر از ماه نباشید. بسیاری از دوربین‌های عکاسی دیجیتال از قدرت زوم مناسب برای عکاسی از ماه برخوردار هستند.

یک سه‌پایه تهیه کنید

با توجه به لرزش دست و خطای انسانی، داشتن یک سه‌پایه عکاسی را به شما پیشنهاد می‌کنید. بررسی هواشناسی منطقه موردنظر عکاسی نیز می‌تواند به جلوگیری از مشکلات احتمالی کمک کند. برای عکاسی از ماه به یک آسمان صاف و بدون ابر نیازمندید.

آلودگی هوا در شهر‌های بزرگ نیز می‌تواند مشکلاتی را برای عکاسی از این سوژه جذاب به وجود بیاورد. اگر در یک کلان‌شهر زندگی می‌کنید بهتر است برای عکاسی از ماه به خارج از شهر بروید. مکانی با هوایی پاک و صاف‌تر و فاصله‌ای نزدیک‌تر به ماه می‌تواند بهترین انتخاب باشد.

چگونه از ماه عکاسی کنیم؟
پیش از انتخاب روز و ساعت عکاسی، به جدول حرکتی ماه دقت کنید. بهترین زمان برای عکاسی از ماه نیمه‌شب است که آسمان در تاریک‌ترین حالت ممکن قرار دارد. در این ساعات ماه با نورانی‌ترین شکل در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

فرمت‌های عکاسی را بشناسید

نیم ساعت پیش از نیمه‌شب از آماده بودن همه تجهیزات عکاسی مطمئن شوید تا با یک اشتباه ساده، شانس عکاسی از ماه را از دست ندهید. در نظر داشته باشید که برای تجربه بهترین نتیجه، دوربین باید در حالت عکاسی با فرمت raw قرار داشته باشد.

اگر چنین تنظیماتی در دوربین شما وجود ندارد می‌توانید این پیشنهاد را فراموش کنید. تصاویر JPG هرچند کیفیت پایین‌تری دارند، اما هنوز هم می‌توانند اطلاعات زیادی از سطح ماه را در خود ذخیره کنند. به‌هرحال عکاسی با فرمت raw، کیفیت بالاتری را در زمان ویرایش عکس، در اختیار شما قرار خواهد داد.

دقت کنید که تصویر دور از ماه می‌تواند زیبایی‌های خاص خود را داشته باشد، اما عکاسی حرفه‌ای از این سوژه نیازمند یک تصویر بسیار نزدیک و بزرگ از ماه است تا بتوانید بعد از عکاسی و با استفاده از برنامه‌های ویرایشگر، این ماه کامل و جذاب را به دیگر تصاویر ثبت‌شده خود اضافه کنید. درواقع زیباترین تصاویری که در اینترنت از ماه و آسمان شب وجود دارد، تصاویری هستند که در دو موقعیت مختلف عکس‌برداری شده‌اند.

ماه کامل و سوپر ماه

با استفاده از تقویم‌های قمری و اطلاعات اینترنتی می‌توانید زمان کامل شدن ماه را پیش‌بینی کنید. موقعیت مکانی شما در انتخاب بهترین زمان برای عکاسی از ماه تأثیرگذار است. ماه کامل در طول سال تکرار خواهد شد، اما نزدیک‌ترین ماه کامل به زمین را تنها یک بار در سال تجربه خواهید کرد. سوپر ماه بهترین زمان عکاسی از نورانی‌ترین سوژه در آسمان شب است.

وب‌سایت https://www.timeanddate.com/moon می‌تواند ساده‌ترین راه برای محاسبه خودکار زمان عکاسی از ماه باشد. با مراجعه به این وب‌سایت و واردکردن شهر و جایگاه مکانی خود می‌توانید به اطلاعاتی کامل از زمان وقوع سوپر ماه دست بیابید.

سرما دشمن عکاسی از ماه

با پایین آمدن درجه هوا و رخ دادن وارونگی، بسیاری از ریزگرد‌ها و درشتگرد‌ها به سطح زمین نزدیک می‌شوند و عکاسی از ماه را مشکل‌تر خواهند کرد. البته دوربین‌های سوپر زوم، بیشترین لطمه را از آلودگی هوا خواهند خورد. این دوربین‌ها با توجه به توانایی بسیار بالا در بزرگنمایی، حتی کوچک‌ترین آلودگی هوا را به‌صورت اجسامی تار و بزرگ نمایش می‌دهند. درصورتی‌که دوربین شما یک دوربین عکاسی معمولی است، نگرانی کمتری از تأثیر آلودگی بر عکس نهایی وجود دارد. هرچند یک آسمان صاف و هوایی پاک در هر موقعیتی برای عکاسی از ماه مناسب‌تر است.

علاوه بر وارونگی هوا، سرما عمر مفید بسیاری از تجهیزات عکاسی را نیز پایین میاورد. بهتر است پیش از خارج کردن دوربین از کیف، زمانی چنددقیقه‌ای را صرف عادت دادن دوربین به دمای جدید بکنید. این نکته کوچک باعث می‌شود تا دوربین‌ها کمتر دچار شکستگی ناشی از تغییرات دمایی شوند.

چگونه از ماه عکاسی کنیم؟
ماه یا لامپ؟!

اگر از دوربین‌های حرفه‌ای عکاسی برای تصویربرداری از ماه استفاده نمی‌کنید، ممکن است ماه در عکس شما به شکل یک لامپ گرد و بزرگ ظاهر شود. یک دلیل ساده برای این اتفاق وجود دارد. دوربین‌های عکاسی، میزان نور تصویر را بر اساس اشیا نزدیک‌تر به دوربین تنظیم می‌کنند. در نتیجه درخت، دیوار یا هر سوژه‌ای نزدیک‌تر به دوربین، میزان نور عکس را تنظیم خواهد کرد.

درست مثل وقتی‌که از یک اتاق عکاسی می‌کنید و لامپ اتاق به‌صورت یک شیء نورانی در عکس شما ثبت می‌شود. در این پروژه میزان نور عکس بر اساس وسایل موجود در اتاق تنظیم‌شده است و نه توسط لامپ. اگر یک دوربین حرفه‌ای عکاسی در اختیار شما بود می‌توانستید به‌صورت دستی تنظیماتی را اعمال کنید تا ماه به بهترین شکل ممکن در عکس شما نمایش داده شود. متأسفانه دوربین‌های خانگی عکاسی از این تنظیمات برخوردار نیستند.


در صورت نداشتن دوربین عکاسی حرفه‌ای باز هم به پایان راه عکاسی از ماه نرسیده‌اید. در این موقعیت بهتر است به‌جای عکاسی در نیمه‌شب، عکاسی در غروب را به‌عنوان زمان موردنظر انتخاب کنید. در غروب میزان نور ماه با آسمان اطراف هماهنگی بیشتری دارد و می‌توانید حتی با یک دوربین ضعیف هم، جزئیات سطح ماه را ثبت کنید.

تنظیمات حرفه‌ای عکاسی از ماه

اگر از یک دوربین عکاسی حرفه‌ای برای عکاسی از ماه استفاده می‌کنید، با رعایت توضیحات ذکرشده در این مقاله می‌توانید به یک نتیجه مطلوب دست پیدا کنید. در نظر داشته باشید که تنظیماتی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم به‌صورت کلی انتخاب شده‌اند و ممکن است در موقعیت شخصی شما با کمی تغییرات، نتیجه‌ای مطلوب‌تر را برای شما پدید بیاورند.

در دوربین‌های DSLR شرکت Canon با قرار دادن تنظیمات دوربین در حالت دستی، ISO را روی ۱۰۰ تنظیم کنید. اگر از دوربین‌های شرکت Nikon استفاده می‌کنید ISO مناسب حدود ۲۰۰ خواهد بود. به‌طورکلی پایین‌ترین سطح ISO در دوربین شما می‌تواند مناسب‌ترین گزینه برای یافتن بهترین تنظیمات در موقعیت شخصی شما باشد. دقت داشته باشید که تنظیمات خودکار ISO باید خاموش شده باشد.


دیافراگم (Aperture) را روی f/۱۱ تنظیم کنید و در ISO صد، سرعت شاتر را روی ۱/۱۲۵ قرار دهید. اگر تنظیمات ISO شما روی عدد دویست قرارگرفته، بهتر است سرعت شاتر روی ۱/۲۵۰ قرار بگیرد.

میزان فوکوس نیز باید به‌صورت دستی و بر روی بی‌نهایت (infinity) قرار بگیرد. دقت داشته باشید که بعضی از دوربین‌های حرفه‌ای ممکن است فوکوسی فراتر از بی‌نهایت را در اختیار شما قرار دهند که در بحث عکاسی از ماه کاربرد ندارد. درصورتی‌که گزینه live-view with contrast detect در دوربین شما وجود دارد، می‌توانید با سرعت بالاتری فوکوس مناسب را پیدا کنید. این گزینه به لنز اجازه می‌دهد تا به‌صورت خودکار بر سوژه‌های دور فوکوس کند.

برنامه‌های ویرایشگر

عکاسی از ماه اولین قدم در راه ثبت یک تصویر مناسب از این سوژه است. پس از ثبت تصویر از ماه بهتر است با استفاده از برنامه‌های ویرایشگر، تصویر ثبت‌شده را بهبود ببخشید یا با دیگر تصاویر ترکیب کنید. استفاده از برنامه‌های Lightroom و Photoshop می‌تواند بهترین گزینه پیش روی عکاسان حرفه‌ای باشد.

چگونه از ماه عکاسی کنیم؟
درصورتی‌که استفاده از این برنامه‌ها برای شما مشکل یا گران است پیشنهاد می‌کنیم تا از برنامه‌های سبک و رایگانی مانند GIMP استفاده کنید. GIMP در تمامی سیستم‌عامل‌های مشهور دسکتاپ قابل‌نصب است. بااین‌حال ساده‌ترین گزینه پیش روی شما استفاده از نسخه تحت وب برنامه Pixlr است. با ورود به صفحه https://pixlr.com/editor می‌توانید از بسیاری از امکانات فتوشاپ به‌صورت رایگان و بدون نیاز به نصب هیچ برنامه‌ای استفاده کنید.

منبع: برترین‌ها
برچسب ها: عکاسی ، ماه
نظرات شما
پیشخوان