تاریخ انتشار: ۱۰:۲۱ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

تهران شهر بی‌دفاع/ احتمال وقوع سیل در کدام مناطق پایتخت وجود دارد؟ +نقشه

اتوبان امام علی، صیاد شیرازی، دره فرحزاد و ... از مسیل‌های تهران هستند و به دلیل مدیریت ناصیحیح گذشته، پر شده‌اند و اکنون اگر باران به مدت چند ساعت در تهران بیاید این اتوبان‌ها تبدیل به رودخانه می‌شوند.
اگر در تهران سیل بیایید
رویداد۲۴ زینب غبیشاوی: بیش از یک ماه از وقوع سیل در شهر‌های ایران می‌گذرد و تاکنون خسارت‌های جانی و مالی بی‌شماری را هم برجای گذاشته است. این سیل اما بیش از همه خسارت‌ها و ناراحتی‌هایی که برای شهروندان به جا گذاشت، نشان داد که نه تنها زیرساخت‌های مناسب نیستند بلکه بسیاری از ساخت‌ و سازهای ایران در نقطه نامناسب جانمایی شده است.

پس از زلزله کرمانشاه، کارشناسان از این سخن گفتند که اگر در تهران زلزله بیایید، چه اتفاقی خواهد افتاد. پس از سیل اخیر باز هم همین سوال مطرح شد، اما این بار جدی‌تر؛ چه اینکه تهران در میانه رودخانه‌های وردیج، حصارک، فرحزاد، مسیل عبدل‌آباد، درکه، ولنجک، دربند، گلابدره، حصارک (جماران)، مسیل منظریه، دارآباد، سرخه‌حصار قرار گرفته است.
 
بزرگراه امام علی و صیاد شیرازی مناطق پرخطر تهران در مواجهه با سیل
 
اسماعیل کهرم کارشناس مسائل زیست محیطی به رویداد۲۴ می‌گوید: در سال‌های گذشته ما سیل‌هایی را در ناحیه پس قلعه، دربند و تجریش داشتیم که گل و لای به خانه‌های مردم تهران نفوذ کرد و حتی باعث کشته شدن بسیاری از شهروندان شد. در دوران مدیریت قالیباف در منطقه سلسبیل نیز چنین اتفاقی رخ داد و ایشان ۲ الی ۳ هزار نفر از شهروندان را در هتل‌ها اسکان داد.
 
او می‌گوید: متاسفانه باید بگویم تهران توانایی مقابله با سیل را ندارد. زیرا ما مسیل‌های سیل را تبدیل به بزرگراه‌هایی مانند امام علی و صیاد شیرازی کرده‌ایم. این دو مسیر، رودخانه‌های خشکی بودند که اگر سیل بیایید از آن مسیر عبور می‌کنند؛ بنابراین این مسیل‌ها که راه‌های طبیعی آبراه‌ها بودند اکنون پر شده‌اند و اکنون اگر در تهران سیل بیایید معلوم نیست این سیل قرار است از کدام مسیر عبور کند!
 
تهران توان مقابله با سیل ندارد
 
کهرم با انتقاد از نحوه ساخت و ساز‌ها ادامه می‌دهد: ما حتی در کنار مسیر‌هایی که باز گذاشتیم، ساختمان ساخته‌ایم. اگر همین الان در تهران سیل بیاید ما هیچ توانی برای مقاومت نداریم و هیچ مسیر بازی هم برای آن‌ها وجود ندارد. اگر در تهران زلزله بیایید، دماوند فعال شود یا این لوله‌هایی که گاز را به منازل مردم می‌رساند منفجر شود، ما هیچ کاری از دستمان برنمی‌آید و تهران تا این اندازه بی دفاع و غیر مقاوم است.

این فعال محیط زیست تاکید می‌کند که که تهران یکی از آسیب پذیر‌ترین پایتخت‌های جهان است و می‌گوید: در مناطق پرخطری مانند صیاد شیرازی و اتوبان امام علی اجازه ساخت و ساز داده‌اند و ساختمان‌های بلند مرتبه ساخته‌اند که همگی ناشی از فروش تراکم و به دست آوردن پول بوده است. به معنای دیگر برای پول با جان مردم بازی کرده‌اند. شما اکنون اگر کمی آجر جلوی منزلتان بگذارید ماموران شهرداری سریعا می‌آیند و با شما برخورد می‌کنند، اما در روز روشن و در مناطق پرخطری مانند امام علی و صیادشیرازی و درست در کنار مسیل‌ها، مجوز ساخت گرفته‌اند.
 
بزرگراه امام علی و صیاد شیرازی، مسیل سیلاب‌های تهران
 
بزگراه امام علی که شمال‌شرق تهران را به جنوب آن متصل می‌کند در سال ۹۲ و در دوره محمدباقر قالیباف شهردار وقت افتتاح شد. این بزرگراه از تقاطع بزگراه ارتش در دارآباد آغاز و به کمربندی شهر ری (بزرگراه آوینی) و از پل شهید آوینی تا بهشت زهرا (بزرگراه تندگویان) در قالب پروژه بزرگراهی حرم تا حرم امتداد یافته است.
 
بزگراه امام علی ۳۵ کیلومتر طول دارد و به دلیل وجودش در منطقه‌ای متراکم، شهرداری برای ساخت آن، نزدیک به ۷ هزار خانه را خریداری و تخریب کرد تا بتواند این بزرگراه را آماده کند، بزرگراهی که در اصل مسیل سیلاب و طغیان رودخانه‌های تهران است.
 
همچنین بزرگراه صیاد شیرازی که از بزرگراه بابایی شروع و در میدان سپاه پایان می‌یابد از مسیل‌های اصلی سیلاب به شمار می‌رود که امروز تبدیل به اتوبان و محل و رفت و آمد شده است.
 
اگر در تهران سیل بیایید
 
بارها به قالیباف تذکر دادیم
 
غلامرضا انصاری عضو سابق شورای شهر تهران به رویداد۲۴ می‌گوید: اتوبان امام علی، صیاد شیرازی، دره فرحزاد و ... از مسیل‌های تهران هستند و به دلیل مدیریت ناصیحیح گذشته، پر شده‌اند و اکنون اگر باران به مدت چند ساعت در تهران بیاید این اتوبان‌ها تبدیل به رودخانه می‌شوند.

انصاری به سیل سال ۶۰ اشاره می‌کند و می‌گوید: یکسری آب بند‌هایی آن زمان در ارتفاعات ایجاد شد که توانست جلوی برخی از خسارت‌ها را بگیرد. با توجه به خراب‌کاری‌ها و تعرض‌هایی که در گذشته در قبال طبیعت شده، فکر می‌کنم بهترین راه این است که توجه به کمربند سبز در بخش شمالی در دستور کار قرار بگیرد و با لایروبی‌های به موقع از خسارت‌های بیشتر جلوگیری کنیم.
 
عضو پیشین شورای شهر تهران می‌گوید: امیدواریم در تهران اتفاقی نیفتد، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد اگر چنین اتفاقی رخ دهد مترو‌های تهران و مناطق جنوبی تهران به طور کامل زیر آب خواهد رفت و خرابی‌های جدی را برای شهر ایجاد خواهد کرد. ما در شورای چهارم بیش از ۲۰ بار این موضوع را به شهردار وقت (قالیباف) تذکر دادیم، اما نتیجه‌ای به همراه نداشت.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
0
0
هر جا صحبت از ... نام قالی..... میدرخشد
نظرات شما
پیشخوان