تاریخ انتشار: ۲۳:۱۵ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸

نمایشگاهی برای قدم زدن و کتاب نخریدن!

دومین روز سی‌ودومین نمایشگاه کتاب تهران درحالی سپری شد که علی‌رغم افزایش تعداد بازدیدکنندگان میزان خریداران کتاب چشمگیر نبود.

 رویداد۲۴  امروز (پنجشنبه چهارم اردیبهشت ماه) همزمان با آغاز تعطیلات آخر هفته شاهد افزایش تعداد بازدیدکنندگان از سی و دومین نمایشگاه کتاب تهران نسبت به روز گذشته بودیم که در واقع روز بسیار خلوتی بود. بازدیدکنندگان ساعتی قبل از باز شدن در‌های نمایشگاه به مصلی مراجعه کرده بودند که با وجود کاهش دما و نبود استراحت گاه‌های مناسب، دچار مشکل شدند.

با گذشت دو روز از نمایشگاه، راهنمای راهرو‌ها هنوز نصب نشده است که مراجعه‌کنندگان را با مشکل رو به‌رو می‌کند و مجبورند از غرفه‌داران کمک بگیرند. همچنین به نظر می‌رسد غرفه‌های اطلاع‌رسانی به قدر کافی وجود ندارد و غرفه‌های موجود به قدری شلوغ هستند که مراجعه‌کنندگان عطایش را به لقایش می‌بخشند.
امروز همچنین در بخش حیاط یاس که ورودی شمالی نمایشگاه محسوب می‌شود موانعی برای ورود بازدید کنندگان وجود داشت.

غرفه‌های کتاب‌فروشی در مترو و بیرون از ایستگاه مترو که مشکوک به داشتن کتاب‌های قاچاق هستند با تخفیف ۵۰ درصد کتاب‌های خود را عرضه می‌کنند. غرفه‌هایی نیز در نمایشگاه مشکوک به داشتن کتاب قاچاق هستند. به نظر می‌رسد مسئولان نسبت سال‌های گذشته توجه کمتری به مسئله عرضه ترجمه‌های دزدی و در کل قاچاق کتاب در نمایشگاه دارند.

تعداد بازدیدکنندگان بسیار زیاد بود، اما به نظر می‌رسد صرفاً بازدیدکننده هستند و نه خریدار کتاب. البته افزایش قیمت کتاب در این زمینه بی تأثیر نبوده است. هرچند کتاب‌های چاپ سال‌های قبل و با قیمت پایین‌تر هم چندان رونقی ندارد و در این زمینه برخی مخاطبان و ناشران از در نظر نگرفتن تمهیدی از جانب وزارت ارشاد برای جبران این وضعیت گله دارند.
بازار عکس و سلفی نیز شلوغ است. در دومین روز نمایشگاه کتاب ناشران کمک آموزشی تبلیغات خود را در نمایشگاه از سر گرفتند و سر و صدای زیادی ایجاد کردند.

منع حضور برخی از کتاب‌ها در نمایشگاه از موضوعات هر ساله نمایشگاه است، اما برخی از ناشران نیز از این گله دارند که بعضاً وحدت رویه وجود نداشته و با عرضه‌کنندگان مختلف کتاب‌ها برخورد‌های متفاوتی انجام می‌شود.

در بخش بین الملل، غرفه سوریه و سفارت واتیکان هنوز فعالیت خود را آغاز نکرده‌اند. غرفه چین به عنوان مهمان ویژه برای بازدیدکنندگان جذابیت بیشتری دارد و همه به دنبال این هستند تا زبان این کشور را یاد بگیرند و یکی از سوال‌های اصلی‌شان این است چه طور خط و زبان چینی را یاد بگیریم؟ اما جانمایی ناشران افغانستانی حاضر در نمایشگاه جانمایی مناسبی به نظر نمی‌رسد و بازدید کننده‌ای به آن سمت نمی‌رود مگر این که مخاطب حرفه‌ای این نشر‌ها باشد.

غرفه یزد پایتخت کتاب تهران نیز از امروز فعالیت‌های خود را آغاز کرده است. مسئول غرفه پایتخت کتاب ایرانی علت تأخیر در آغاز فعالیت غرفه را شرایط جوی در روز‌های قبل از آغاز نمایشگاه کتاب عنوان کرد.

امروز با توجه به استقبال بازدیدکنندگان از نمایشگاه کتاب، نمایشگاه یک ساعت تمدید شد و تا ساعت ۲۱ میزبان علاقه‌مندان بود.

سی‌ودومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از ساعت ۱۰ صبح ۴ تا ۱۴ اردیبهشت ماه در مصلای تهران پذیرای بازدیدکنندگان است.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان