تاریخ انتشار: ۱۶:۰۴ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۸
رئیس شورای نظارت و ارزشیابی نمایشگاه کتاب خبر داد:

افزایش ۱۰درصدی فروش کتاب در نمایشگاه، نسبت به پارسال

رئیس شورای نظارت و ارزشیابی نمایشگاه کتاب از افزایش ۱۰ درصدی فروش کتاب به وسیله دستگاه‌های کارتخوان در دو روز اول نمایشگاه خبر داد.
افزایش ۱۰درصدی فروش کتاب در نمایشگاه، نسبت به پارسال
رویداد۲۴ ایوب دهقان‌کار رئیس شورای نظارت و ارزشیابی نمایشگاه کتاب صبح امروز در نشست خبری که همزمان با سومین روز از نمایشگاه بین المللی کتاب برگزار شد با اشاره به آمار فروش ۱۳۰ میلیارد ریالی نمایشگاه در دو روز نخست عنوان کرد: این رقم نسبت به رقم مشابه سال گذشته با ۱۰ درصد افزایش همراه بوده است. همچنین تا پایان روز دوم نمایشگاه ۲۵۰ هزار تراکنش بانکی انجام شده که آن نیز با افزایش ۵ درصدی نسبت به سال گذشته همراه بوده است.

وی تأکید کرد: این آمار متعلق به تراکنش‌های بانکی است و فروش نقدی به آن وارد نشده است.

رئیس شورای نظارت و ارزشیابی نمایشگاه کتاب با ابراز رضایت از کاهش نیافتن فروش کتاب نسبت به سال گذشته، عنوان کرد: با وجود اینکه قیمت کتاب نسبت به سال گذشته افزایش داشته و همچنین با اشاره به اینکه در روز اول نمایشگاه به صورت ناخواسته با قطعی اینترنت و برخی دستگاه‌های کارتخوان مواجه بودیم. از این آمار و اتفاق رخ داده برای جامعه نشر خوشحالیم که امیدواریم این روند ادامه داشته باشد.

دهقان‌کار همچنین یادآور شد: در دور روز نخست نمایشگاه ۲۵ هزار تراکنش نیز از طریق کارت ملی هوشمند ثبت شده که تاکنون سابقه نداشته است. همچنین تا دو روز نخست، هزار تراکنش نیز از طریق سیستم NFC انجام شده است.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره تخلفات رخ داده در دو روز نخست نمایشگاه، اظهار داشت: سیاست ما بر این قرار گرفته تا امسال دوستان ما در کمیته‌ها نقش نظارتی و شورای حل اختلاف داشته باشند در نتیجه تخلفات ابتدا از این طریق حل می‌شود اگر در این مسیر به نتیجه نرسیدیم و تخلفات بارزی رخ داد پرونده به هیئت رسیدگی ارجاع می‌شود که نخستین جلسه آن فردا برگزار خواهد شد.

دهقان‌کار در خصوص اختلالات به وجود آمده در سیستم فروش متمرکز در بخش بین المللی نمایشگاه گفت: این که این سیستم پیش از حضور در نمایشگاه تست نشده باشد، صحت ندارد. ما قبل از نمایشگاه کتاب نیز این سامانه را مورد آزمایش قرار دادیم و مشکلی نداشت. اما طبیعی است که در فرآیند نمایشگاه کتاب تهران و افزایش شمار تراکنش‌ها، مشکلاتی برای این سیستم به وجود بیاید. ما گروهی از تکنسین‌های فناوری اطلاعات را در نمایشگاه مستقر کردیم که حضوری دائم دارند و مشکلات احتمالی را حل می‌کنند. تمهیدات لازم برای سوئیچ کردن این سیستم به سیستم قبلی وجود دارد و هر لحظه اختلالی در عملکرد سامانه به وجود بیاید می‌توانیم آن را به شکل سابق بازگردانیم. با این همه رئیس بخش نظارت بر فعالیت‌های اجرایی این نمایشگاه پیش از این نشست به من اعلام کردند که عملکرد سامانه اختلالی ندارد.

رئیس شورای نظارت و ارزشیابی نمایشگاه کتاب درباره فروش کتاب‌ها در بخش بین الملل با مهر مخصوص این بخش که موجب انتقاداتی شده است، گفت: قرار شد روش‌های دیگری هم به جای این مسئله مورد توجه قرار گیرد. توجه داشته باشید ما سال گذشته حدود ۵۰۰ هزار یورو مابه التفاوت به ناشران بخش خارجی پرداخت کردیم. برخی به ما خرده گرفتند که بدون ضابطه بوده است در حالی که این رقم در کارگروهی و به شکل سخت گیرانه تخصیص داده شده بود. هدف ما این است که با کنترل و نظارت دقیق به منظور جلوگیری از سوءاستفاده‌ها کار تخصیص یارانه‌ها را به پیش ببریم. تشخیص شخص وزیر فرهنگ و ارشاد این است که بخشی از یارانه نشر به خرید کتاب‌های خارجی اختصاص یابد. در نتیجه این چیزی جز محکم کاری برای ما و مخاطبان نیست.

وی همچنین از دریافت ۱۱ هزار پیامک ثبت شده از سوی مخاطبان نمایشگاه خبر داد که به گفته وی گروهی مسئول رسیدگی به آن هستند
منبع: مهر
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان