تاریخ انتشار: ۱۱:۳۷ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸

۴ دلیلی که باعث می‌شود گیاهخوار شوید!

یکی از فوایدی که رژیم غذایی گیاه خواری دارد و در عوض هیچ رژیم غذایی دیگری نمی‌تواند آن را به شما بدهد، این است که با انتخاب این سبک زندگی، شما مستقیماً به حفاظت از زمین کمک می‌کنید. همان طور که هر ساکنی باید این کار را بکند. اما حقیقتاً چند نفر از ما چنین کاری را انجام می‌دهد؟
۴ دلیلی که باعث می‌شود گیاهخوار شوید!
رویداد۲۴ ما در جهانی زندگی می‌کنیم که هر روزه در معرض تهدید‌های مختلف انقراض قرار می‌گیرد. این تهدید می‌تواند جنگ، تروریسم یا خشونت‌های هر روزه علیه یکدیگر باشد؛ یا حتی می‌تواند آن چیزی باشد که همه‌ی انسان‌ها از آن می‌ترسند. اما ترجیح می‌دهیم که آن را نادیده بگیریم؛ مانند گرمایش کره‌ی زمین.

بله، همین تهدید بزرگ و هولناک است که هر روز بالای سر ما چرخ می‌زند، با روش‌های مختلف خودنمایی می‌کند و تفنگی را به سمت ما و آینده‌ی بچه هایمان نشانه رفته است. شاید شما بپرسید که این گرم شده کره‌ی زمین چه ربطی به گیاه خواری دارد! تمام چیزی که شما از یک سبک زندگی جدید می‌خواهید، بدنی سالم و جذاب است.

نترسید، ما به تمام این اهداف و غایات خواهیم رسید؛ اما همه باید اعتراف کنیم که حتی مایی که افرادی بالغ در جامعه به حساب میاییم، به مسابه‌ی کودکی که با دیدن اسباب بازی جدید، اسباب بازی قدیمی خودش را ترک می‌کند، ما هم رژیم‌های غذایی مان را یکی پس از دیگری رها می‌کنیم. پس اگر بتوانیم سبک زندگی جدیدمان را به خوبی درک کنیم، شاید ترک کردن آن برایمان سخت‌تر شود.

بله، همه‌ی ما دوست داریم که سالم و جذاب باشیم، اما یکی از فوایدی که رژیم غذایی گیاه خواری دارد و در عوض هیچ رژیم غذایی دیگری نمی‌تواند آن را به شما بدهد، این است که با انتخاب این سبک زندگی، شما مستقیماً به حفاظت از زمین کمک می‌کنید. همان طور که هر ساکنی باید این کار را بکند. اما حقیقتاً چند نفر از ما چنین کاری را انجام می‌دهد؟

این به شما کمک می‌کند تا بفهمید که رژیم غذایی گیاه خوارانه و به دور از خشونت و ظلم چگونه می‌تواند شما را به عنوان یک فرد و به عنوان یک انسان، به ناجی کره‌ی زمین تبدیل کند. اگر شما هم جزو آن دسته از کسانی هستید که این دشمن بزرگ، یعنی گرمایش زمین را نادیده می‌گیرید، یا فکر می‌کنید که افزایش بیش از اندازه‌ی دمای زمین، قحطی، بلایای طبیعی و بالا آمدن سطح آب دریا‌ها هم جزئی از چرخه‌ی زندگی است، پس این مقاله می‌تواند شما را در رابطه با این مشکلات کوچک و ناچیز روشن کند و آگاهی‌های مفیدی را منتقل کند. پس لطفا تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید.

رژیم غذایی گیاه خواری دقیقاً شامل چه چیز‌هایی می‌شود؟

وقتی یک نفر تصمیم به گیاه خواری می‌گیرد، بدین معنی است که به صورت کاملاً آگاهانه و ارادی، از استفاده از هر نوع محصولی که از حیوانات برگرفته شده باشد، اجتناب می‌کند. این محصولات می‌توانند گوشت، شیر و لبنیات، تخم و یا عسل باشند. همچنین او از خریدن محصولاتی که از بدن آن‌ها ساخته شده باشد نیز خودداری می‌کند. محصولاتی مانند چرم، خز و پشم. همچنین می‌بایستی از خریدن محصولاتی که بر روی حیوانات آزمایش شده اند نیز خودداری کند.

جامعه‌ی گیاه خواران این طور توضیح می‌دهد: گیاه خواری یک نوع سبک زندگی است تا سر حد امکان به دنبال جلوگیری از بروز اتفاقات خاصی در نظام طبیعت است. به عبارت دیگر به دنبال جلوگیری از انقراض و ظلم به حیوانات به خاطر تامین غذا، لباس و چیز‌های دیگر است. حالا آیا واقعاً چنین هدفی ارزش جنگیدن ندارد؟

اجازه ندهید که احساس راحت طلبی شما، سلامتی خود و کره‌ی زمینتان را به ورطه‌ی مرگ بکشاند. باور کنید که این کار راحت‌تر از چیزی است که فکرش را می‌کنید. ما برای تمام مواد غذایی‌ای که فکرش را می‌کنید، جانشینان مناسبی داریم. این جانشینان حتی به شدت مزه‌های بهتری دارند و از نظر ذاتی نیز فواید بیشتری در خود دارند. می‌دانید این به چه معناست؟ نه احساس گناهی خواهیم داشت، و نه کالری اضافه ای.

اگر این توضیحات نتوانست شما را با حیوانات آشتی دهد، پس احتمالاً چهار مورد پیش رو این کار را برای شما انجام خواهد داد.

۱ - وزن ایده آل

احتمالاً شما هم انواع رژیم‌های غذایی را امتحان کرده اید، اما همچنان نتوانسته اید به وزن دلخواهتان برسید. یا موفق نشده اید که تمام آن رژیم را دنبال کرده و چربی‌های اضافه خود را بسوزانید. خب، التن دیگر وقت گیاه خواری است. آماده باشید که تمامی آن وزن و کالری و چربی‌های اضافی را بسوزانید. یادتان هست که گاهی مجبور بودید ناگهان صحبت دوستتان را قطع کنید تا میزان کالری خورالکی‌هایی که خوردید را بسنجید و بعد از میزان آن وحشت می‌کردید؟ حالا دیگر نیازی به این ترس و وحشت نیست.

حالا یک وقت فکر نکنید که تمام چربی‌ها و کالری‌های اضافه قرار است یک شبه به طور جادویی از بدن شما بروند. همان طور که هر رژیم غذایی دیگری هم به صبوری نیاز دارد، در گیاه خواری هم به صبر و تعادل نیاز است. در این صورت، شما نه اضافه وزن دارید و نه کاهش وزن خواهید داشت؛ بلکه به خودِ ایده آلتان تبدیل خواهید شد.

اگر تصمیم به ساختن عضلات قوی داشته باشید چه؟ باز هم مشکلی نیست. اتفاقاً شما می‌توانید منابع بسیار وافری از پروتئین را در میان مواد غذایی گیاه خواران جست و جو کنید. مثلا چند مورد از منابع پروتئین گیاهی شامل عدس، دانه‌ی گیاه شاهدانه، آجیل، لوبیا، توفو و بسیاری مواد دیگر است. اتفاقاً امروزه نمونه‌های بسیار خوبی از بدن ساز‌های گیاه خوار وجود دارند که می‌توانند منابع الهام بخشِ خیلی خوبی برای شما باشند. رومن گری یکی از افرادی است که می‌توانید او را در اینستاگرام دنبال کنید و با دیدن بدن شگفت انگیز او به وجد بیایید.

شما همچنین در کنار این مواد غذایی خالص، می‌توانید به پودر‌های پروتئینی گیاهی نیز مراجعه کنید که منابع بسیار خوبی برای پروتئین هستند. یکی از این پودر‌ها را با نام وگا وان می‌شناسیم. آیا می‌دانستید الباقی پودر‌های پروتئینی که ماهیتی غیر گیاهی دارند، با موادی همچون فلز کادمیوم آمیخته هستند؟ اگر باور ندارید می‌توانید با تحقیقاتی گسترده تمامی این اطلاعات را به دست آورید.

۲ - بدن سالم، مساوی با ذهن و روح سالم

بله، می‌خواهیم اینجا از این کلیشه استفاده کنیم که با داشتن بدنی سالم می‌توانید از روح و ذهنی سالم نیز برخوردار باشید؛ خصوصاً وقتی کار به انتخاب رژیم غذایی گیاه خواری می‌کشد. شما با استفاده نکردن از محصولات شیمیایی و هورمونی که از بدن حیوانات تولید می‌شود، می‌توانید شانستان را برای دور ماندن از بسیاری از بیماری‌های وخیم و یا حتی برگرداندن آن‌ها افزایش دهید. بیماری‌هایی همچون آلزایمر، سرطان، دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی، کلسترول بالا، فشار خون بالا، پارکینسون و بسیاری از بیماری‌های دیگر. حرف ما را باور ندارید؟ می‌توانید به یک دکتر تغذیه مراجعه کنید، تا بر صحبت‌های ما صحه بگذارد.

مواردی که در رابطه با ذهن سالم برای گفتن داریم

براساس تحقیقاتی که اخیراً و در رابطه با میزان سلامت خورد و خوراک انجام شده، دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که خوردن غذا‌های شیمیایی و هورمونی که شامل باکتری، ویروس و میکروب‌های بی شماری است، می‌تواند سبب ایجاد افسردگی و یا بروز دیگر بیماری‌های روانی شود. همچنین این تحقیق نشان داد که برخی میکروب‌ها می‌توانند به بروز اوتیسم در نسل‌های آینده و یا افزایش تمایل فرد به خشونت منجر شوند.

این تحقیقات به دست دانشمندان گیاه خوار اداره نشده بود، بلکه این تحقیق هم مثل تمام تحقیقات دیگر، حاصل دغدغه‌های اجتماعی بوده و دانشمندان عادی مثل شما نیز به دنبال راه حلی برای آن بوده اند. این نمونه‌هایی که به شما گفتیم، می‌توانند دلایل خوبی برای گرفتن یک رژیم گیاه خواری باشند. شما با گیاه خواری و خوردن غذا‌های اورگانیک، می‌توانید ریسک برخورد با این چالش‌ها را در زندگی کاملاً از بین ببرید.

آیا دلتان می‌خواهد به جای این کار، کسی باشید که ناگهان دچار بیماری افسردگی می‌شود؟ یا کسی که مدام تحت درمان‌های پزشکی است؟ افراد زیادی با شروع رژیم گیاه خواری رستگاری را در سرنوشت خود پیدا کردند. اگرچه تاریکی بار‌ها سعی کرده که بدون انتظار و یا اطلاع قبلی به آن‌ها حمله کرده و آن‌ها را به درون خود بکشاند. اما آن ها، زرهی به تن کرده و از خودشان به خوبی دفاع کردند؛ و امروز با صداقت تمام می‌گویند که از زمان شروع رژیم گیاه خواری، تا به حال چنین دشمنی ندیده اند، هیچ دوا و دارویی هم به جز گیاهان خود استفاده نکرده اند؛ بنابراین این رژیم گیاه خواری می‌تواند به روح سالم تری نیز منجر شود.

چگونه می‌توان این ایده گیاه خواری را عملی کرد؟ با نخریدن محصولاتی که از حیوانات تهیه می‌شود، با نرفتن به فروشگاه‌هایی که تماماً پر از کشتار حیوانات بی گناه است. ما تصمیم می‌گیریم که از غذا‌هایی که حتی عمر ما را کوتاه کرده و به سلامتی مان ضربه می‌زند، به هیچ وجه استفاده نکنیم.

آیا می‌دانستید که گاو‌ها با یکدیگر ارتباط دوستی برقرار کرده، و وقتی مشکلی را حل می‌کنند شدیداً هیجان زده می‌شوند؟ آیا می‌دانستید که خوک‌ها از انسان‌های سه ساله باهوش‌تر هستند، آیا می‌دانستید که آن‌ها بیش از ۲۰ نوع آوارگری را در بین خودشان رایج می‌دانند و اگر فضای کافی به آن‌ها داده شود، جزو تمیزترین حیوانات روی زمین هستند؟ آیا چیزی راجع به مرغ‌هایی که تخم هایشان را بر می‌داریم می‌دانید؟ این گونه‌ی جانوری یکی از پرمحبت‌ترین مادر‌هایی هستند که بر روی زمین وجود دارد. آن‌ها می‌توانند تا ۱۰۰ جوجه را از یکدیگر تشخصی دهند و همین جوجه‌هایی که ما از آن‌ها می‌گیریم، می‌توانند تا ۲۰ سال عمر کنند؛ و این لیست همچنان ادامه دارد.

پس همان طور که متوجه شدید این دوستان زمینیِ ما بسیار باهوش هستند. آن‌ها هم مانند ما انسان‌ها احساس داشته و درک می‌کنند. همکاری کردن در قتل و نسل کشی آن‌ها باعث نمی‌شود احساس کنیم که انسان بهتری هستیم، یا این که بتوانیم شب‌ها راحت‌تر بخوابیم. پس راحت‌ترین راه این است که به هیچ حیوانی دست درازی نکنیم. به خاطر این است که روح کسانی که گیاه خواری می‌کنند، در آرامش بوده و در صلحی ابدی در میان تمام مخلوقات خداوند به زندگی خود ادامه می‌دهند. پس ما هم به این شکل می‌توانیم احساس کنیم که به خدا یا هر چیزی که به آن باور دارید و طبیعت نزدیکتر هستیم.

۳ - گیاه خواری

گرمایش زمین

آن تهدید عظیم و زشتی که در پارگراف‌های اول به شما معرفی کردیم را هنوز به خاطر دارید؟ خب، حالا همه‌ی ما یک راه برای گریز و یا به بیان بهتر، مقابله با آن‌ها پیدا کرده ایم. برای شنیدن جواب آماده اید؟ جواب گیاه خواری است. بله، همین است. به همین راحتی است که می‌توانید از تولیدات شیمیایی جلوگیری کنید. به عبارت شما با گیاه خواری دیگر می‌توانید از هرگونه شکنجه، برده داری، قتل و قطع عضو حیوانات برای تهیه غذا و لباس جلوگیری کنید.

شما احتمالاً فکر می‌کنید که برای چنین کاری حتماً باید در میان گیاهان یک مزرعه زندگی کنیم. اما چنین نیست. برای ارتباط میان گیاه خواری و گرمایش زمین، در ادامه توضیحاتی ارائه داده ایم؛ اما نکته مهمی هم وجود دارد که باید به آن توجه داشته باشید. پرورش حیوانات در توضیحات زیر به معنی پرورش حیوانات در یک فضای بسته و رشد هورمونی آن‌ها به منظور استفاده از گوشت و محصولات فرعی آن‌ها مثل شیر، لبنیات و پوست و پشم آن هاست، که از جمله این پرورش‌ها می‌توان به گاوداری و مرغداری اشاره کرد.

گاز‌های گلخانه‌ای

• پرورش حیوانات در فضا‌های بسته مثل مرغداری، مسئول ۱۸% از تولید گاز‌های گلخانه‌ای است، عددی که بیشتر از تمام فعالیت‌های حمل و نقلی انسان است.

• پرورش حیوانات اهلی و محصولات فرعی آن ها، مسئول تولید حداقل ۳۲۰۰۰ میلیون تن، کربن دی اکسید در سال هستند. به عبارت دیگر، ۵۱% از تمام گاز‌های گلخانه ایِ تولید شده را شامل می‌شوند.

• پرورش حیوانات اهلی همچنین می‌تواند ۳۵% از تمام نیتروس اکسایدی که به انسان مربوط است، را تولید کند؛ که این عدد، ۲۹۶ برابر کربن دی اکسید، گرمایش جهانی را افزایش می‌دهد و همچنین قادر است به مدت ۱۵۰ سال در اتمسفر باقی بماند.

۴ دلیلی که باعث می‌شود به گیاه خواری روی آوریم

آب

• پرورش حیوانات مزرعه‌ای در سال، چیزی در حدود ۳۴ تا ۶ تریلیون گالن آب مصرف می‌کند.

• برای تولید یک پوند گوشت چیزی در حدود ۲۵۰۰ گالن آب نیاز است که با توجه به آمار، هر فرد سالانه در آمریکا ۲۷۰.۷ پوند گوشت مصرف می‌کند.

زمین

• پرورش حیوانات مهم‌ترین دلیل انقراض گونه‌های جانوری، خشک شدن اقیانوس ها، آلودگی دریا‌ها و از بین رفتن مسکن طبیعی حیوانات است.

• ما قطعاً در حال حاضر بیشترین میزان انقراض را از ۶۵ میلیون سال پیش تا به حال شاهد هستیم.

• زمینی که برای تهیه‌ی غذای یک فرد گیاه خوار مورد نیاز است، تنها ۴ متر مربع بوده، این در حالی است که زمینی که برای غذا دادن به یک گوشت خوار نیاز است، چیزی در حدود ۱۸ برابر زمین یک فرد گیاه خوار است.

زباله و پسماند

• تولید پسماند‌های حاصل از پرورش یا قصابی حیوانات در آمریکا حدود ۱۳۰ برابر زباله‌ها و پسماند‌های انسان‌ها است. یعنی ۱.۴ بیلیون تن پسماند از تولیدات فرآورده‌های گوشتی تولید می‌شود.

اقیانوس

• پیش بینی شده که تا سال ۲۰۴۸ اقیانوس عاری از هرگونه ماهی خواهد بود.

• بر طبق آمارگیری‌های انجام شده، ماهیگیری‌های نوین سبب مرگ بیش از ۶۵۰ هزار دلفین، وال و انواع و اقسام ماهی‌های خاص در دریا و اقیانوس می‌شود.

جنگل

• ۹۱% از خرابی‌های آمازون بر گردن پرورش حیوانات است. به عبارت بهتر به خاطر پرورش حیوانات اهلی و مزرعه‌ای است.

• هر روزه به سبب جنگل زدایی‌هایی که اتفاق می‌افتد، حدود ۱۳۷ گیاه، حیوان و حشره مفقود می‌شوند.

• حدود ۱۱۰۰ جونده‌ی زمینی در ۲۰ سال گذشته در جنگل‌های برزیل به قتل رسیده اند.

۴ - انهدامِ دائمی گرسنگی جهانی

آیا می‌دانستید که اگر تمام افراد جهان رژیم گیاه خواری را در پیش می‌گرفتند، گرسنگی به طور کامل در سطح جهان ریشه کن می‌شد؟ با توجه به جامعه‌ی آمازی موثق، ما در حاضر غذای مورد نیاز برای ۱۰ میلیارد نفر را در مزارع خود پرورش می‌دهیم که این مقدار جمعیت در سال ۲۰۵۰ به وقوع خواهد پیوست.

اگرچه ما غذا و آب مورد نیازمان را به خورد حیوانات پرورشی می‌دهیم، کاری که می‌توانستیم در حق تمام کودکان و افراد گرسنه در سرتاسر جهان کنیم. به طور مثال گاو‌ها در گاوداری روزانه ۴۵ میلیارد گالن آب و ۱۳۵ میلیارد پوند غذا می‌خورند.

«جامعه‌ی آماری ما همچنین نشان می‌دهد، هر کسی که رژیم غذایی گیاه خواری را پیش می‌گیرد، روزانه ۱۱۰۰ گالن آب، ۴۵ پوند گندم، ۳۰ متر مربع از زمین‌های جنگلی، و جان یک حیوان را نجات می‌دهد.»

به نظر شما این اتفاق بی نظیر نیست؟ بالاخره هر یک از ما با در پیش گرفتن رژیم گیاه خواری می‌توانیم تأثیری مثبت بر روی جهان اطرافمان بگذاریم. همه‌ی مایی که روزگاری در کودکی، رویای قهرمان شدن و نجات جهان را داشتیم، اما حالا فرصت تحقق بخشیدن به آن را داریم!

سخن آخر:

این مقاله قرار نیست شما را تغییر بدهد یا قضاوتتان کند! تنها هدف ما فقط و فقط نشان دادن مزایای رژیم گیاه خواری است. این مقاله می‌تواند حقایق واقعی را برای شما روشن کند. اما باور عامه‌ی مردم این است که گیاه خواری یک کار غیر منطقی، اعصاب خرد کن و به درد نخور است!

به عبارت دیگر، شاعر، نویسنده و فعال محیط زیست، اشلی کپس در این باره می‌گوید: «وقتی موقعیتی برای ما پیش می‌آید که می‌توانیم با پذیرش آن، آسیب کمتری به محیط زیست بزنیم، چرا از آن استفاده نکنیم؟ آیا این یک موهبت نیست؟ چطور می‌توانیم به جز استقبال، واکنش دیگری را از خودمان نشان دهیم؟»
 
منبع: برترینها
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: گیاه خواری ، سلامت
نظرات شما
پیشخوان