تاریخ انتشار: ۱۳:۲۷ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
حاجی‌دلیگانی مطرح کرد؛

تولید روزانه هزار میلیارد تومان نقدینگی توسط بانک‌ها/ رشد ۳۴ هزار برابری نقدینگی در ۴۵ سال اخیر

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: در ۴۵ سال اخیر در حالی که رشد تولید ناخالص داخلی ۱.۲ نسبت به سال ۱۳۵۲ افزایش پیدا کرده، اما رشد نقدینگی ما ۳۴ هزار برابر شده است.
تولید روزانه هزار میلیارد تومان نقدینگی توسط بانک‌ها/ رشد ۳۴ هزار برابری نقدینگی در ۴۵ سال اخیر
رویداد۲۴ روز ۲۵ فروردین، مرکز آمار ایران بر روی سایت خود آماری را منتشر کرد که نشان از رشد منفی اقتصادی کشور داشت. این آمار حاکی از این دارد که رشد اقتصادی از ۳.۷ درصد در سال ۱۳۹۶ به منفی ۳.۸ درصد در ۹ ماهه سال ۱۳۹۷ رسیده است، موضوعی که می‌تواند نگرانی‌ها را در سال پیش‌رو که بنا به گفته بسیاری از اقتصاددانان سالی سخت خواهد بود، بیشتر کند.

در همین خصوص، حسینعلی حاجی‌دلیگانی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: متاسفانه در کشور ما نسبت رشد اقتصادی با رشد نقدینگی توازن ندارد. نقدینگی در ایران بسیار افسار گسیخته و به صورت حبابی است و روزانه یک هزار میلیارد تومان آن هم توسط بانک‌ها در حال تولید است. همین اتفاق باعث شده که بخش عمده‌ای از امورات کشور به سمت کار‌های واسطه‌گری و دلالی بدون توجه به تولید ناخالص داخلی برود.

وی افزود: مشکل اصلی این است که در ۴۵ سال اخیر در حالی که رشد تولید ناخالص داخلی ۱.۲ نسبت به سال ۱۳۵۲ افزایش پیدا کرده، اما رشد نقدینگی ما ۳۴ هزار برابر شده است. عمده مسببین این اتفاق، بانک‌ها و موسسات مالی بوده‌اند و علت اساسی هم، سیاست‌ها، برنامه‌ها و نوع کاری است که بانک مرکزی و مجموعه تیم اقتصادی در دولت‌های مختلف انجام داد.

نماینده شاهین‌شهر در خصوص اینکه مجلس برای تغییر این رویه چه می‌تواند بکند، گفت: اگر لایحه دولت با اصلاحاتی که برای نظام بانکداری طراحی شده و در کمیسیون اقتصادی مجلس است به صحن بیاید و روی آن کار شود خیلی از این معضلات موجود اقتصادی کشور حل خواهد شد، ولی گویا هیات رییسه مجلس به جای اینکه دغدغه این موضوع را داشته باشد و برای آن اولویت بالایی را در نظر بگیرد روی به قانون استانی شدن انتخابات آورده است و باید بگویم آقایان هیات رییسه در اولویت‌بندی‌ها بسیار سهل‌انگاری می‌کنند و گویا خیلی اولویت‌های کشور و مردم را نمی‌شناسند.

حاجی‌دلیگانی معتقد است: به هر حال آوردن این لایحه به صحن مجلس و تصویب آن خیلی بهتر از وضعیتی است که گرفتار آن هستیم.

این نماینده فراکسیون ولایی مجلس درباره اینکه آیا این روند اقتصادی می‌تواند اتفاقات دی‌ماه سال ۹۶ را مجدداً رقم زند، گفت: عموم مردم دوستدار انقلاب و نظام هستند، ولی آن‌ها به درستی و به حق انتظار دارند مشکلات اقتصادی کشور که واقعاً هم قابل حل است، رفع شود. اکنون موضوع مهم این است که این معضلات رفع شود تا رفاه تا حدودی بر زندگی مردم حاکم شود.
منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
0
2
خطاب به حاجی دلیگانی : عده زیادی از بازنشستگان پاداش پایان خدمت شان را به اضافه مبالغ احتمالی دیگر دربانکها سپرده گذاری نموده اند تا با سود دریافتی از بانک به اضافه حقوق ماهانه شان در این اوضاع اقتصادی مزخرف, ازپس مخارج کمر شکن زندگی بر آیند, مشکلات اقتصادی فعلی ریشه در جاهای دبگر دارد , لطفا" با اقدامات نسنجیده مثل کاهش سود سپره ها جماعت بازنشسته را بیچاره تر نکنید
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان