تاریخ انتشار: ۱۲:۲۲ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸

تقلای ریاض برای موفقیت معامله قرن/ ماجرای رشوه ۱۰ میلیارد دلاری بن سلمان به محمود عباس

در آستانه رونمایی از طرح موسوم به «معامله قرن» به نظر می‌رسد که ایالات متحده آمریکا و سعودی استراتژی مشابه «تهدید و تطمیع» را به منظور موفقیت این طرح در پیش گرفته اند.
تقلای ریاض برای موفقیت معامله قرن/ ماجرای رشوه ۱۰ میلیارد دلاری بن سلمان به محمود عباس
رویداد۲۴ روزنامه الاخبار لبنان اخیراً اعلام کرده که گزارش‌های ارسالی نماینده اردن در رام الله به وزارت خارجه اردن بیانگر پیشنهاد ۱۰ میلیارد دلاری «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان به «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین برای پذیرش معامله قرن است.

در این گزارش آمده است: در جریان دیدار اخیر میان بن سلمان و محمود عباس، ولیعهد عربستان اعلام کرد که از تشکیلات خودگردان فلسطین حمایت مالی به ارزش ۴ میلیارد دلار به صورت اولیه انجام خواهد داد. عباس نیز تاکید کرد که نمی‌تواند در خصوص شهرک‌های صهیونیست نشین و راه کار دو دولتی و قدس اشغالی هیچ امتیازی بدهد.

در این گزارش آمده است: عباس تاکید کرده که آمریکا هیچ پیشنهاد جدی نخواهد داد و اعمال فشار از سوی هر طرفی بر تشکیلات خودگردان در نهایت منجر به انحلال نهاد‌های این تشکیلات می‌شود و مسئولیت اداره اوضاع در اراضی اشغالی با اسرائیل خواهد بود.

بن سلمان در این دیدار درباره جزئیات معامله قرن گفتگو کرده و از عباس خواسته تا به این معامله تن دهد. بن سلمان از عباس پرسیده که چقدر پول می‌خواهد تا امور تشکیلات را سروسامان دهد و در ادامه گفته که اگر با معامله قرن موافقت کند ۱۰ میلیارد دلار به مدت ۱۰ سال به وی خواهد داد. محمود عباس نیز با این طرح مخالفت کرده و گفته که این مسأله به زندگی سیاسی وی پایان می‌دهد.

این درحالی است که قرار است ایالات متحده آمریکا به زودی از طرح موسوم به «معامله قرن» رونمایی کند. پیش از این، «جرد کوشنر» داماد و مشاور «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا اعلام کرده بود که واشنگتن پس از برگزاری انتخابات کنیست رژیم صهیونیستی از طرح مذکور رونمایی خواهد کرد.

با این حال، علی‌رغم گذشت چند روز از پایان انتخابات کنیست رژیم صهیونیستی، ایالات متحده آمریکا هنوز از طرح خود رونمایی نکرده است و پیش بینی می‌شود که در آینده نزدیک این اقدام صورت پذیرد. این درحالی است که تلویزیون رژیم صهیونیستی از اتخاذ تدابیر امنیتی شدید مقابل سفارتخانه‌های آمریکا در کشور‌های مختلف در آستانه اعلام طرح صلح ترامپ موسوم به معامله قرن خبر داده است.

تلویزیون رژیم صهیونیستی تأکید کرد که کاخ سفید تدابیر امنیتی مقابل سفارتخانه‌های خود به ویژه در کشور‌های اسلامی و عربی را شدت بخشیده است. برآورد‌های واشنگتن حاکی از آن است که رونمایی از جزئیات معامله قرن، اعتراضات و درگیری‌های شدیدی را در کشور‌های اسلامی و عربی به همراه خواهد داشت.

از همین روی، به نظر می‌رسد که در آستانه رونمایی از طرح موسوم به معامله قرن، آمریکا و سعودی به منظور موفقیت این طرح، سیاست مشابهی را در پیش گرفته‌اند و آن سیاست چیزی نیست جز پرداخت رشوه به منظور جلب حمایت طرف‌های فلسطینی و غیر فلسطینی. در صورت عدم موفقیت این استراتژی بدیهی است که سیاست تطمیع جای خود را به سیاست تهدید خواهد داد تا طرح دونالد ترامپ به موفقیت برسد.

در همین ارتباط، آخرین گزارش‌ها حاکی از آن است که مقامات آمریکایی به منظور پایان دادن به چالش‌های مختلف در مسیر موفقیت معامله قرن، پیشنهاد رشوه مالی هنگفتی را به طرف‌های عربی داده‌اند تا شاید از این رهگذر، موانع موجود در مسیر معامله قرن برداشته شود. مصر و اردن ازجمله کشور‌هایی هستند که پیشنهاد دریافت رشوه مالی از سوی آمریکا را دریافت کرده‌اند تا از شدت و حدت مخالفت‌هایشان با معامله قرن کمی کاسته شود.

درهمین ارتباط، روزنامه «الأخبار» لبنان اخیراً با انتشار گزارشی در خصوص روند رایزنی‌های ایالات متحده آمریکا با طرف‌های عربی به منظور جلب رضایت و حمایت آن‌ها از معامله قرن، فاش کرده است: «آمریکایی‌ها به مقامات مصر و اردن پیشنهاد داده‌اند که در صورت موافقت آن‌ها با معامله قرن، مبلغی در حدود ۱۰۰ میلیارد دلار توسط واشنگتن به آن‌ها پرداخت خواهد شد».

این روزنامه لبنانی در گزارش خود اعلام کرده است: «پیشنهاد اعطای رشوه از سوی آمریکایی‌ها به قاهره و امان پس از اعتراضات شدید مقامات دو کشور به برخی بند‌های معامله قرن، صورت گرفته است. مقامات مصر و اردن معتقدند که برخی بند‌های معامله قرن، خطوط قرمز آن‌ها را نقض کرده و همچنین حاکمیت ملی و سیاسی‌شان را خدشه‌دار خواهد کرد. به همین دلیل آن‌ها در برابر پیشنهاد وسوسه‌انگیز ۱۰۰ میلیارد دلاری قرار گرفته‌اند».

البته به نظر نمی‌رسد که آمریکایی‌ها به صِرف پرداخت مبلغ ۱۰۰ میلیارد دلار بتوانند مصر و اردن را نسبت به حمایت از معامله قرن ترغیب کنند. بدون شک، ایالات متحده آمریکا در کنار پرداخت رشوه مالی مجبور به ایجاد تعدیلاتی در برخی از بند‌هایی است که حاکمیت ملی اردن و مصر را به صورت جدی تهدید می‌کند.

اما در هر صورت، آنچه که آمریکایی‌ها از آن به عنوان معامله قرن یاد می‌کنند در واقع معامله‌ای برای نابودی مسأله فلسطین و واگذار کردن کامل اراضی اشغالی به رژیم صهیونیستی است. معامله قرن که آمریکایی‌ها بی وقفه به دنبال تحقق آن هستند در واقع به منظور کشیدن خط بطلان بر روی «حق بازگشت» فلسطینیان است؛ حقی که در صورت نادیده گرفته شدن موجب خواهد شد تا مسأله فلسطین هیچگاه حل و فصل نشود، زیرا حل و فصل این مسأله در گرو حل مسأله «حق بازگشت» است. این همان چیزی است که رژیم صهیونیستی می‌خواهد و آمریکایی‌ها نیز برای جامه عمل پوشاندن به آن تلاش می‌کنند.

مسأله دیگری که آمریکایی‌ها در صددند تا از طریق معامله قرن آن را محقق سازند، برچیده شدن مقاومت از اراضی اشغالی فلسطین است. در واقع، موفقیت معامله قرن و موافقت گروه‌های فلسطینی با آنکه البته محال است به مثابه پایان کار مقاومت در اراضی اشغالی تلقی می‌شود.

اگر معامله‌ای در این سطح از چنین ویژگی‌هایی برخوردار نبود، بدون شک دولتمردان ایالات متحده نامی به این بزرگی (معامله قرن) برای آن انتخاب نمی‌کردند. البته احزاب، گروه‌ها و جریان‌های سیاسی فلسطینی اعم از جنبش‌های فتح و حماس جملگی به خطرات و تبعات هولناک تحقق معامله قرن واقف هستند و درست به همین خاطر است که با آن مخالفت می‌کنند.

با تمامی اینها، اکنون که با خیانت بزرگ شیخ نشینان عرب و در رأس آن‌ها عربستان سعودی، شمارش معکوس برای رونمایی از معامله قرن کلید خورده است، گروه‌های مقاومت فلسطین عزم خود برای مقابله و رویارویی با این طرح خیانتکارانه را جزم کرده‌اند و بدون شک یکی از مهمترین و اصلی‌ترین عوامل به تعویق افتادن رونمایی از معامله قرن، همین مسأله است.
منبع: مهر
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان