تاریخ انتشار: ۰۹:۰۷ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۸
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

افزایش قیمت‌ها چقدر با دستمزد کارگران تناسب دارد؟/ یارانه پنهان در دست ۵۰۰ شرکت بزرگ

یک اقتصاددان معتقد است دولت باید بتواند همزمان با اجرای اصلاحات قیمتی به اصلاحات حمایتی از اقشار آسیب پذیر نیز بپردازد تا دهک‌های پایین جامعه از یارانه‌های پنهان بهره‌مند شوند.

افزایش قیمت‌ها چقدر با دستمزد کارگران تناسب دارد؟/ یارانه پنهان در دست ۵۰۰ شرکت بزرگ

رویداد۲۴ در پی مخالفت مجلس با تصمیم سران سه قوه برای سهمیه‌بندی بنزین بدون اطلاع نمایندگان، و در حالی دولت که خود را برای آغاز طرح سهمیه‌بندی بنزین آماده کرده بود، اجرای این تصمیم به زمان دیگری موکول کرد. یک منبع آگاه به رویداد۲۴ گفته «این طرح قرار بود انجام شود اما ایجاد فضای تشنج در کشور و مخالفت نمایندگان باعث شد اجرای آن به تعویق بیفتد.» این سخن یعنی احتمال اجرای طرح در زمانی دیگر وجود دارد. فارغ از زمان اجرای این طرح، سوال اصلی این است که قیمت پیشنهادی چقدر با افزایش دستمزدها تناسبی دارد؟ به زبان دیگر به نظر می‌رسد قرار است کمبود بودجه افزایش حقوق‌ها از طریق افزایش قیمت سوخت جبران شود!

وحید شقاقی اقتصاددان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی رویداد۲۴ در واکنش به خبر افزایش قیمت بنزین و مقایسه آن با افزایش دستمزد‌ها در سال ۹۸ می‌گوید: در سال گذشته ۴۰ هزار میلیارد تومان قاچاق سوخت صورت گرفت. همچنین بیش از ۹۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان در کشور وجود دارد که بیش از ۷۰ درصد این یارانه پنهان (۶۳۰ هزار میلیارد تومان) نصیب دهک‌های پردرآمد و ۵۰۰ شرکت بزرگ در ایران شده و توده مردم از آن بی نصیب هستند، بنابراین آنچه حائز اهمیت است، مدیریت درست دولت در این زمینه است که بتواند همزمان با اجرای اصلاحات قیمتی به اصلاحات حمایتی نیز بپردازد تا دهک‌های پایین جامعه نیز از یارانه‌های پنهان بهره‌مند شوند. 

او می‌گوید: قطعا باید در کنار سیاست اصلاح قیمتی سیاست‌های حمایتی از اقشار آسیب پذیر جامعه اجرا شود و سیاست‌های یارانه‌ای به سمت دهک‌های کم درآمد حرکت کند، زیرا با اصلاحات قیمتی تورم به سمت توده‌های مردم می رود و بر دوش کارگران سنگینی می‌کند و این شوک‌های قیمتی انتظارات تورمی را بالا می‌برد.

شقاقی تصریح می‌کند: ضمن آنکه از بخش افزایش نرخ حامل‌های انرژی درامد‌های دولت رشد می‌کند که ضرورت دارد از این بخش درامدی به ۵ دهک پایین جامعه یارانه نقدی و غیرنقدی و کالا برگ داده شود و به جای پرداخت ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان یارانه به اقشار آسیب پذیر ۱۰۰ هزار تومان به اضافه ۳ قلم از کالای اساسی به صورت کالا برگ در هر ماه پرداخت شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان