تاریخ انتشار: ۱۱:۳۱ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۸

نویسنده کتاب جام شگفتی‌ها: آیندگان نباید از میراث تاریخی خود محروم شوند

مراسم رونمایی از دو کتاب «جام شگفتی‌ها» و «نگاهی به جام بیست و یکم» در هتل المپیک تهران برگزار شد.
نویسنده کتاب جام شگفتی‌ها: آیندگان نباید از میراث تاریخی خود محروم شوند
رویداد۲۴ این کتاب‌ها که با هدف وقایع نگاری و ثبت تمامی رویداد‌های جام ملت‌های آسیا و جام‌جهانی فوتبال روسیه ۲۰۱۸ نگاشته شدند با حضور دکتر آزاده احمدی نویسنده کتاب و جمعی از اهالی ورزش، فرهنگ و رسانه رسما رونمایی شدند و در اختیار مخاطبان این حوزه قرار گرفتند.

با وجود آنکه ورزش فوتبال در ایران به عنوان محبوب‌ترین رشته ورزشی شناخته می‌شود، اما کمبود منابع مطالعاتی و محدود بودن پژوهش‌های صورت گرفته در این عرصه باعث شده، انتشار کتاب‌هایی که به طور خاص رویداد‌های این ورزش مهم جهانی را پوشش می‌دهند، اهمیت بالایی پیدا کنند. حضور ایران در جام جهانی روسیه نیز باعث شده بررسی رخداد‌های این جام برای مخاطبان ایرانی اهمیت ویژه‌ای داشته باشد، هرچند صحبت‌های نویسنده کتاب نشان از آن دارد که هدف از انتشار این طرح نه تنها مخاطبان داخلی، که مخاطبانی در سطح جهان را هدف قرار داده است.

آزاده احمدی مولف این کتاب‌ها معتقد است که امروز رخداد مهمی مانند جام جهانی فوتبال در کنار آن که یکی از مهم‌ترین اتفاقات ورزشی جهان به شمار می‌رود، با توجه به مشارکت بسیاری از کشور‌های جهان و اثرات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی که دارد، باید به عنوان یک میراث جهانی بررسی شود.

نویسنده کتاب نگاهی به جام بیست و یکم با اشاره به تاریخ طولانی مدت جام‌های جهانی فوتبال، تصریح کرد: با وجود آنکه در تاریخ جام‌های جهانی اطلاعات کلی مانند میزبان جام، تیم‌های حاضر یا قهرمان نهایی مسابقات ثبت شده است، اما با یک بررسی جزئی‌تر به نظر می‌رسد بسیاری از وقایع تاریخی مربوط به این جام‌ها دیگر در دسترس نیست.

به گفته وی هرچند محدودیت فن آوری و تجهیزات نوین در جام‌های جهانی قبلی مزید بر علت شده تا امروز این اطلاعات در اختیار مخاطب و نسل‌های بعدی نباشد، اما به نظر می‌رسد در صورتی که یک نگاه دقیق وجود داشت، امروز میراث تاریخی نسل امروز از آنچه در گذشته رخ داده بیشتر بود.
احمدی هدف اصلی خود از نگارش کتاب‌های " جام شگفتی‌ها" و " نگاهی به جام بیست و یکم" حفظ میراث جام ملت‌های آسیا و جام جهانی روسیه برای نسل‌های بعدی دانست و توضیح داد: همواره در جوامع انسانی اتفاقاتی رخ داده که از قبل پیشبینی پذیر نبوده‌اند. وقوع جنگ‌های بزرگ یا حوادث طبیعی عظیم می‌تواند به راحتی اسناد تاریخی موجود را از بین ببرد و این مسئله به معنای محروم کردن نسل‌های بعدی از میراث گذشتگان خود است. آنچه تلاش اصلی این کتاب‌ها بوده، ثبت دقیق تمام اطلاعات و رخداد‌های جام‌ملت‌های آسیا و جام جهانی روسیه است تا برای آیندگان یک سند دقیق و همه جانبه باقی بماند.

این نویسنده ادامه داد: در کتاب‌های منتشر شده نه تنها اطلاعات کلی از جام جهانی و جام ملت‌های آسیا اخیر که جزئی‌ترین اتفاق‌ها و رویداد‌ها به شکل وقایع نگاری جمع آوری شده‌اند تا در آینده نزدیک و دور با مراجعه به آنها، مخاطب بتواند به تمام سوال‌های خود در رابطه با این جام جهانی پاسخ دهد. هدف گذاری اصلی ما این بوده که مخاطب بتواند با خواندن این کتاب‌ها و تصویرسازی صورت گرفته در آنها، خود را درون استادیوم و محل برگزاری مسابقات تصور کند و به این ترتیب به تمام آنچه از جام شگفتی‌ها و جام جهانی روسیه نیاز دارد، دست پیدا کند. گفتنی است این مراسم با حضور فوتبالیست‌های تیم‌های پرسپولیس، استقلال و پیشکسوتان این دو تیم از جمله آقایان کمال کامیابی‌نیا، امیدعالیشاه، سیامک نعمتی، محمد نوری، مهدی هاشمی‌نسب، محمدرضا مامانی، مهدی فنونی زاده، مهدی پاشازاده، محمد نیک‌سیرت برگزار گردید.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان