تاریخ انتشار: ۰۹:۱۴ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸

رمزگشایی تازه از واردات غیرقانونی خودرو

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: فقط دو درصد از ارزش کل واردات کشور مربوط به خودرو بوده و با وجود واردات حجم عظیمی پشمک، توتون و تنباکو به کشور، چگونه می‌توان پذیرفت که واردات خودرو به‌عنوان کالایی سرمایه‌ای به کشور فشار وارد می‌کند.
رمزگشایی تازه از واردات غیرقانونی خودرو
رویداد۲۴ سال گذشته یک‌باره با توقف ثبت سفارش خودرو، بازار خودرو‌های وارداتی دچار مشکل شد. بیش از یک‌و‌نیم سال است که خودرو‌های وارداتی در گمرک خاک می‌خورند.

مسئولان وقت وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره توقف ترخیص خودرو‌های وارداتی اعلام کرده بودند که سایت ثبت سفارش خودرو هک شده است و بخشی از خودرو‌های موجود در گمرک، با هک سایت ثبت سفارش بدون طی مراحل قانونی به گمرگ راه یافته‌اند، اما دیروز مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در نشستی خبری اعلام کرد هکی در کار نبوده و گروهی با پرداخت رشوه، موفق شده‌اند در خارج از مهلت تعیین‌شده اقدام به ثبت سفارش خودرو کنند.

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در نشستی خبری که دیروز در محل هتل پارسیان انقلاب برگزار شد، در پاسخ به سؤالی درباره تعداد خودرو‌هایی که با هک سایت ثبت سفارش خارج از موعد قانونی تعیین‌شده ثبت سفارش شده‌اند، بیان کرد: کاش رئیس قوه قضائیه دستور دهد که بازپرس بررسی کند آیا سایت اصلا هک شده است؟ تدبیر غلط ما منجر به این می‌‎شود که مردم به بی‌راهه بروند.

او ادامه داد: عده‌ای از واردکنندگان که بنیه‌های ضعیف‌تر و سرمایه کمتری داشتند، دست به اقداماتی زدند که شاید برخلاف قانون بوده است. به اعتقاد دادفر گروهی از واردکنندگان با پرداخت رشوه، در خارج از موعد مقرر اقدام به ثبت سفارش خودرو کرده‌اند و سایت وزارت صمت هک نشده است. به گفته او اقدام وزارت صمت برای بستن سایت ثبت سفارش، اقدامی خلاف قانون بوده است که انجمن واردکنندگان خودرو با شکایت از سه نفر از مسئولان وقت وزارت صمت شامل خسروتاج، محمدی و علی‌آبادی تلاش کرد تا این مسئله را روشن کند، اما بعد از ۲۰ روز حکم برائت برای افراد یادشده صادر می‌شود و به انجمن واردکنندگان اعلام می‌شود که به ما مهلت بدهید تا سامانه ثبت سفارش را اصلاح کنیم.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو عنوان کرد: اگر در آن مقطع تصمیم صحیح و قانونی با دقت بیشتری درباره واردات خودرو گرفته می‌شد، شاید امروز رشا و ارتشا نمی‌داشتیم. او درباره اینکه چه تعداد خودرو به روش پرداخت رشوه در خارج از موعد مقرر ثبت سفارش شده‌اند، گفت: در بررسی‌های اولیه ۲۰ هزار خودرو شناسایی شد که به این شیوه وارد کشور شده‌اند. بازپرس با بررسی دقیق‌تر تعداد خودرو‌های با ثبت سفارش غیرقانونی را دو هزار و ۳۰۰ تا دو هزار و ۴۰۰ خودرو اعلام کرده است.

اولین خواسته دادفر از دولت این بود که افرادی که ثبت سفارش خودروهایشان دچار مشکل نیست، بتوانند در اسرع وقت خودروی خود را ترخیص کنند.

او اضافه کرد: بعد از تصمیم یک‌شبه دولت در سال ۹۶، خودرو‌ها در گمرک دپو شدند. درحال‌حاضر حدود ۱۵ هزار خودرو در انتظار ترخیص هستند. دولت در تاریخ ۱۶ دی ۹۷ مصوبه‌ای را صادر کرد که بر اساس آن گمرکات اجازه ترخیص خودرو داشتند. از مهلت این مصوبه فقط چهار ماه باقی مانده بود و دو روز دیگر تا پایان اعتبار این مصوبه فرصت باقی است، اما به دلیل ناهماهنگی بین وزارت صمت با سایر دستگاه‌های اجرائی، در ترخیص خودرو‌های دپوشده در گمرک مشکل ایجاد شده است.

دادفر گفت: رئیس‌جمهور بررسی کند و ببیند که چرا نمی‌خواهند و نمی‌گذارند چیزی که مطلوب مردم است، انجام شود. او تأکید کرد: در شرایط کنونی که با مشکل تبادل ارزی مواجه هستیم، اصلا نمی‌گوییم که واردات انجام شود بلکه می‌خواهیم که خودرو‌های دپوشده را به سفارش‌دهندگان تحویل دهیم. به اعتقاد دبیر انجمن واردکنندگان خودرو اولین گلوگاهی که منجر به ایجاد اخلال در ترخیص خودرو‌های گمرک شد، همان وزارت صمت بود. تا ۱۸ فروردین ۹۸، اجرای مصوبه دولت معطل مانده بود و با پیگیری‌های ما و جلسات مکرر با معاونان وزیر صمت، مشکلات به‌تازگی شناسایی شد.

او ادامه داد: تقریبا ۱۰ روزی است که وزارت صمت به طور کامل پای کار آمده است. دادفر همچنین خواستار تمدید بدون وقفه مصوبه دولت در زمینه ترخیص خودرو‌های دپو‌شده در گمرک شد؛ زیرا در صورت ایجاد فاصله بین مصوبه قبلی و دستور جدید، واردکنندگان خودرو با مشکل مواجه خواهند شد.

به گفته او ارزش محموله موجود در گمرک، هفت هزار میلیارد تومان است. متوسط قیمت هر خودرویی که در گمرک در انتظارت ترخیص است، حدود ۳۰ هزار دلار است. حدود چهار هزار و ۷۰۰ خودرو ارزش بین ۱۰ تا ۱۱ هزار دلار دارند که اگر به بازار تزریق شوند، می‌توانند وضعیت بازار را تعدیل کنند.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: فقط دو درصد از ارزش کل واردات کشور مربوط به خودرو بوده و با وجود واردات حجم عظیمی پشمک، توتون و تنباکو به کشور، چگونه می‌توان پذیرفت که واردات خودرو به‌عنوان کالایی سرمایه‌ای به کشور فشار وارد می‌کند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان