تاریخ انتشار: ۱۰:۰۸ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

بازخوانی جنگ تاریخی کره شمالی/ چرا ترامپ و کیم به توافق خلع سلاح اتمی دست نیافتند؟

روز گذشته ترامپ نسبت به رسیدن به یک توافق با کره شمالی ابراز امیدواری کرده است. این اظهارات رییس جمهور آمریکا بهانه خوبی برای بازنشر تاریخ درگیری آمریکا و کره شمالی است.
مانع زسیدن آمریکا به توافق خلع سلاح اتمی با کره شمالی چیست؟
رویداد۲۴ سارا ریاضی: توئیت‌های مقام‌های کاخ سفید این روزها یا به ایران مربوط می‌شود یا کره شمالی. دونالد ترامپ روز گذشته در توییتر خود نوشت: «هیچ چیز در این جهان خارق العاده غیر ممکن نیست، اما معتقدم کیم جونگ اون کاملا به پتانسیل‌های اقتصادی کره شمالی واقف است. او می‌داند که من با او هستم و نمی‌خواهم او قولش را زیر پا بگذارد. توافق انجام خواهد شد.»
 
این اظهارات در حالی مطرح شده که پس از انتشار گزارش‌هایی درباره آزمایش موشکی جدید کره شمالی پس از گذشت حدود یک سال، مقام‌های کره جنوبی تایید کردند که کره شمالی صبح شنبه به وقت محلی اقدام به پرتاب دست‌کم یک موشک کوتاه‌برد کرده است. این نخستین آزمایش موشکی پیونگ یانگ پس از آزمایش موشک بالیستیک قاره‌پیما در سال ۲۰۱۷ و همچنین پس از دو دیدار تاریخی رئیس جمهوری ایالات متحده و رهبر کره شمالی در سنگاپور و ویتنام در سال گذشته بوده است.

اما سوالی که بسیاری از رسانه‌ها پس از نشست شکست خورده میان ترامپ و رهبر کره شمالی در هانوی مطرح کرده‌اند همین است؛ اینکه آیا توافقی میان آمریکا و کره شمالی چه در حوزه عادی سازی روابط و چه در حوزه خلع سلاح هسته‌ای یا دست کم توقف برنامه‌های هسته‌ای کره رخ خواهد داد یا نه؟
 
نشنال اینترست در گزارشی، شکست نشست دوم میان رهبران آمریکا و کره شمالی را نه محصول یک اختلاف سلیقه شخصی یا واگرایی اهداف میان واشنگتن و پیونگ یانگ، بلکه محصول تاریخ می‌داند. در این گزاراش به جنگ کره شمالی اشاره شده و گفته شده جنگ کره شصت و شش سال پیش در جولای به پایان رسید، اما خاطره این درگیری خونین هرگز از اذهان کره شمالی‌ها خارج نشده است.
 
به گزارش رویداد۲۴ شاید تاریخ جنگ سه ساله شبه جزیره کره برای به دست آوردن کنترل این منطقه توجه زیادی را به خود معطوف نکرده باشد، اما این درگیری بخش مهمی از تاریخ کشور جوان کره شمالی است. این جنگ خونین به کشته شدن ده‌ها هزار آمریکایی، صد‌ها هزار چینی و میلیون‌ها کره‌ای در فاصله کوتاه سه ساله انجامید و آمریکایی‌ها این جنگ را نقطه عطفی برای حفظ کره شمالی از کمونیسم می‌دانند.
 
تفسیر دولت کیم از این درگیری چیزی است که ذهن مردم کره شمالی را شکل داده و این تفسیر چیزی جز خشونت بی حد و حصر و تلاش امپریالیسم آمریکایی برای تبدیل کردن شبه جزیره کره به مستعمره خود نبوده است.
 
بیانیه‌های آتشین پیونگ یانگ درباره تهدیدهای آمریکا به حمله شاید در نگاه اول چیزی جز اظهارات پارانویدی یک ضد اجتماع نباشد، اما از منظر مردم کره شمالی این بیانیه‌ها با توجه به تجربه تلخ آن‌ها از جنگ کره قابل توجیه است. نیروی هوایی آمریکا در طول جنگ کره بیش از ۶۳۵ هزار تن بمب شامل ۳۲ تن ناپالم را بر سر کره‌ای‌ها ریخت و این آمار از کل بمب‌هایی که در جنگ جهانی دوم مورد استفاده قرار گرفته بیشتر است.
 
کورتیس لی می‌رییس مقر استراتژیک هوایی آمریکا برآورد کرده که بیش از ۲۰ درصد جمعیت کره شمالی در جریان این جنگ کشته شده‌اند. دین راسک که بعد‌ها به عنوان معاون وزیر خارجه در دولت لیندون جانسون خدمت کرده در اظهار نظری گفته بود: بمب افکن‌های آمریکایی هر چیز جنبنده‌ای را در کره شمالی هدف قرار می‌دادند.

به گزارش رویداد۲۴ استراتژی آمریکا در جنگ کره نابود کردن حداکثری طرف مقابل برای تسلیم شدن آن‌ها بود، اما هرگز کره شمالی تسلیم نشد. اتفاقی که افتاد شکل‌گیری باوری توسط کیم از جنگ بود: «خوشحالی آمریکایی‌ها به قیمت خون کره‌ای هاست.»

بروس کومینگز استاد دانشگاه در سال ۲۰۱۷ به نیوزویک گفته بود: بیشتر آمریکایی‌ها کاملا از اینکه آمریکا شهر‌های کره را بیشتر از شهر‌های ژاپن و آلمان درجنگ جهانی دوم نابود کرده بی‌اطلاعند. همه کره‌ای‌ها، اما در این باره اطلاعات دارند. این موضوع در ذهن آن‌ها حک شده است. اما چطور همه این‌ها می‌تواند شش دهه بعد تاثیرگذار باشد؟ تاریخ جنگ کره می‌تواند توضیح خوبی برای این باشد که چرا پیونگ یانگ هرگز تن به خلع سلاح نخواهد داد.

کره شمال نمی‌خواهد وارد یک مسیر مرگ‌آور دیگر شوند. اگر هم قرار باشد چنین اتفاقی رخ دهد، دست کم پیونگ یانگ باید سلاح هسته‌ای داشته باشد.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
کرامت سلیمی
|
United States of America
|
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
0
0
قرار نیست توافقی صورت گیرد.

می توان با اطمینان عنوان کرد که:

دولتها توافق کرده اند که در مورد بعضی موضوعات هیچگاه توافق نکنند.

و مهمترین موضوع سلاح اتمیست که وجود خارجی ندارد و دولتها با کش و قوس دادن جلسات و نشستها به دنبال تحکیم قدرت خود و

ایجاد رعب و وحشت در دل ملتها هستند تا بهتر بتوانند ملتها را به بردگی بگیرند.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان