تاریخ انتشار: ۱۸:۰۹ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸

محسن هاشمی: مخالف گران شدن سوخت نیستم/شرایط برای گران کردن آن سنجیده شود

رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که آیا موافق گران شدن بنزین هستید یا مخالف، گفت: مسئله بنزین و سوخت بسیار حساس است و شرایط باید برای گران کردن آن سنجیده شود. من مخالف گران شدن سوخت نیستم، اما اینکه در چه زمانی و با چه تدبیری این کار انجام شود مهم است.
 رویداد۲۴ رئیس شورای شهر تهران توضیحاتی در مورد گران شدن سوخت، راه اندازی خطوط مترو و اتوبوس و تاکسی، زیست شبانه تهران و تحصیلش در خارج از کشور ارائه داد.

 سیدعلی ضیا شنبه ۱۴ اردیبهشت در برنامه «فرمول یک» میزبان محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای شهر بود.

در ابتدای گفتگو محسن هاشمی در پاسخ به این سوال ضیا که آیا موافق گران شدن بنزین هستید یا مخالف، گفت: مسئله بنزین و سوخت بسیار حساس است و شرایط باید برای گران کردن آن سنجیده شود. من مخالف گران شدن سوخت نیستم، اما اینکه در چه زمانی و با چه تدبیری این کار انجام شود مهم است.

وی افزود: خطوط تازه مترو درست تجهیز نشده است و شرایط استاندارد ایمنی را ندارد، هواکش‌ها باید درست عمل کنند، سیستم اطفای حریق کامل باشد و در خطوط تازه راه اندازی شده همه این‌ها تکمیل نیست. تجهیز مترو برای مسافرگیری انبوه است و ساخت ۲۰۰ کیلومتر تونل در تهران کار شاقی است و نباید پرت شود. برخی خطوط با عجله افتتاح شد و به استاندارد ایمنی نرسیده بود، اما روزانه ۷ میلیون سفر با مترو و ۵ میلیون سفر با اتوبوس مدنظر ما است. دولت نیز بودجه‌ای را اختصاص داده است و مناقصه برای ورود تجهیزات نیز انجام شده است.

رئیس شورای شهر با اشاره به تلاش برای گسترش اتوبوس‌ها و تاکسی‌های برقی برای جلوگیری از آلودگی هوا، یادآور شد: در تهران سه میلیون موتورسیکلت داریم که آلودگی بسیار بالایی دارند البته دو میلیونشان فعال هستند و این‌ها باید به موتور برقی تبدیل شوند. ما این را تصویب کرده ایم و نقش اجرایی با شهرداری است.

محسن هاشمی در پاسخ به ضیا تاکید کرد: امیدواریم شهردارمان تثبیت شود و دیگر عوض نشود تا بتوانیم تبلور شورای شهر را در شهرداری تهران ببینیم. دو شهردار عوض شده داریم و چشممان ترسیده است.

محسن هاشمی با بیان اینکه من از سال ۱۳۷۲ در فعالیت‌های شهر تهران حضور داشتم و در زمان مدیرعاملی مترو هم کار‌های زیادی کردم، در پاسخ به اینکه در زمان شهردار بودن احمدی نژاد هم مدیرعامل مترو بودید، گفت: بله آن زمان روابط حسنه‌ای با احمدی نژاد داشتم. ابوی می‌آمدند و طرح‌های شهرداری را کلنگ می‌زدند، اما این روابط از زمانی شکراب شد که آیت الله هاشمی رفسنجانی و آقای احمدی نژاد در سال ۱۳۸۴ هر دو برای انتخابات شرکت کردند.

وی در این باره که چرا اختلافاتی بین اعضای شورای شهر وجود دارد و شورا یکدست نیست، بیان کرد: یکدستی به معنای نبود تفاوت دیدگاه نیست. به هر حال اعضای شورای شهر از احزاب گوناگونی آمده اند و هر کدام نظرات حزبی شان را می‌گویند؛ بنابراین ما اختلاف نداریم بلکه تفاوت دیدگاه داریم و این بسیار دلپذیر است، نظرات را هم به بحث می‌گذاریم و رای می‌گیریم.

رئیس شورای شهر درباره شهردار نشدن خود گفت: در میثاق نامه آمده بود کسی که وارد لیست شد و به شورای شهر رفت، نباید شهردار شود. البته من میثاق نامه را امضا نکرده بودم از سوی دیگر علاقه‌ای به شهردار شدن هم نداشتم و تلاش ویژه‌ای نکردم، چون فشار وجود داشت من کاندید می‌شدم و رای نمی‌آوردم.

وی در پاسخ به اینکه آیا آقای حناچی در شهرداری می‌ماند، گفت: ایشان شهردار تمام دوره ما است و امیدوارم دوره بعدی هم بماند، چون شهردار باید برنامه هایش را برای ۵، ۶ سال پی ریزی و اجرا کند.

محسن هاشمی درباره زیست شبانه تهران اذعان کرد: یکی از اهداف ما صیانت از فرهنگ ملی و دینی است که در آن آمده شب‌ها به موقع بخوابید و صبح‌ها زود بیدار شوید، نماز صبحتان را بخوانید و کار را از صبح زود شروع کنید. این‌ها با مقوله زیست شبانه در تناقض است و ما باید الگوی خودمان را ارائه بدهیم. علاقمندی به این موضوع وجود دارد، اما مثلا دوری خانواده از فرزندان حین زیست شبانه نگران کننده است، اما در فرهنگ غربی اینگونه نیست. مسائل مختلفی هستند که باید در نظر گرفته شوند. در شورای شهر این موضوع مطرح، مصوب و به شهرداری با مجوز ارائه شد تا زیست شبانه را راه بیندازند.

رئیس شورای شهر درباره زیست شبانه در ماه رمضان یادآور شد: این با زیست شبانه واقعی فرق دارد. من خودم، چون ۱۰ شب می‌خوابم و ۵ صبح بیدارم بنابراین نه زیست شبانه را تمرین کرده ام نه مسلط هستم. به نظرم این کار کم کم در تهران شکل می‌گیرد، اما اینکه به چه نوعی خواهد بود مشخص نیست.

وی در پاسخ به این انتقاد ضیا مبنی بر جلوگیری از فعالیت‌های فرهنگی، چون جشن‌های شهری با روی کار آمدن شورای شهر و شهرداری جدید، توضیح داد: سازمان فرهنگی هنری شهرداری و معاونت فرهنگی اجتماعی تهران به فعالیت‌های فرهنگی می‌پردازند. مجموعا بودجه مسائل فرهنگی ۱۵۰۰ تا ۲ هزار میلیارد تومان بود. ما بودجه را انقباضی بسته ایم و کل بودجه ۱۸ هزار میلیارد تومان است و بخش فرهنگی هم ۱۲۰۰ میلیارد تومان بودجه دارد. در گذشته جسارت برای این برنامه‌ها بیشتر بود، چون خطوط سیاسی نزدیک‌تر بودند، اما اکنون همان کار‌ها از سوی ما غیرمجاز تلقی می‌شود. البته الان هم هست، اما تلویزیون هم کمتر نشان می‌دهد. فعالیت‌هایی که شهرداری باید هزینه می‌کرده کمتر شده، اما کنسرت‌ها بیشتر شده است.

محسن هاشمی ادامه داد: از سوی دیگر شهرداری در بخش آسیب‌های اجتماعی بسیار فعالتر شده است. اولویت فعالیت‌های ما اول بحث آلودگی هوا و دوم بحث مبارزه با آسیب‌های اجتماعی است. در سازمان ورزش هم کار زیادی روی ورزش همگانی کرده ایم و بودجه بالایی اختصاص داده ایم.

وی در پاسخ به اینکه آیا شما می‌خواهید رییس جمهور شوید، گفت: چنین قصدی ندارم و یک لحظه هم به رییس جمهور شدن فکر نمی‌کنم. این کار مسئولیت بالایی دارد که فکر نمی‌کنم از پس آن بربیایم. به روحانی رای دادم راضی نیستم، اما هنوز نمی‌خواهم رای خود را پس بگیرم.

رئیس شورای شهر درباره اقدامات این شورا و شهرداری تهران در کمک به سیل زده‌های کشور بیان کرد: شهرداری تهران کاملا فعال بوده و از دوم فروردین حناچی به توصیه شورای شهر تیم ۲۵۰ نفره به گلستان اعزام کرد. سپس در چهار شهر لرستان هم حضور پیدا کردیم. نیرو‌های شهرداری ۱۰ کیلومتر سیل بند زدند.

محسن هاشمی در پاسخ به اینکه آیا داخل آب هم رفتید، گفت:، چون گفتند سطح آب بالا می‌آید وارد آب نشدیم، قرار بود مسئولان را هم از آب بیرون بکشند! به هر حال کار‌های شهری توسط نیرو‌های ما مسلط‌تر انجام شد. ما در بخش فرهنگی و عملیاتی فعالیت زیادی کردیم و ۱۰ میلیارد تومان پول و لجستیک و نیرو فعال کردیم.

محسن هاشمی در پاسخ به این نقد به اصلاح طلبان که همیشه با رسیدن به قدرت تمام اصولگرایان را اخراج می‌کنند، توضیح داد: در شهرداری ۲۸۰۰ مدیر رده بالا داریم که تعداد تغییر کردگان فقط ۲۰۰ نفر است و یکی از اختلافات بین شورای شهر و شهرداری همین عدم به کارگیری مدیران اصلاح طلب به کار گرفته نشده است. تعداد پرسنل از تعدادی نباید بالاتر برود و مدیر کردن یک نفر منوط به از کار بیکار کردن دیگری است از سوی دیگر تعداد پرسنل را نمی‌شود زیاد کرد و مسائل بسیاری دخیل هستند.

رئیس شورای شهر در پاسخ به این سوال ضیا که چرا در کانادا فوق لیسانس خواندید، گفت: من قبل از دیپلم برای تحصیل به انگلستان رفته بودم و حوالی شهریور ۵۷ به کشور برگشتم. ابوی آن موقع زندان بودند و من را برای تحصیل و خواندن زبان مادرم به خارج از کشور فرستاده بود. در تهران هم جزو اولین کنکوری‌ها بودم. بعد از ترور پدر توسط فرقان مادر نگران شدند.

وی افزود: خاله و شوهرخاله‌ای در بلژیک داشتم که فرش فروش بودند بعد از کنکور که شیراز قبول شده بودم از آنجایی که آن زمان بحث محافظ نبود، مادر مرا به آنجا فرستاد و وقتی کار را در بلژیک شروع کردم سال ۵۸ بود. لیسانس را آنجا گرفتم و سپس برای فوق لیسانس در سال‌های ۶۳ تا ۶۵ کانادا بودم و بعد به تهران برگشتم. طلب علم حتی در چین هم جزو روایت‌هایی است که از بزرگان نقل می‌کنند هجرت همیشه وجود داشته و اینکه مطلق بگوییم خوب است یا بد ممکن نیست. اینکه بروند و یاد بگیرند و برگردند خیلی خوب است. اگر بمانند هم می‌تواند مثبت باشد و می‌توانند کمک کنند، اما اگر برگردند بهتر است.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان