تاریخ انتشار: ۲۱:۱۱ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر

واکنش‌ها به بیانیه سخیف بولتون علیه ایران

انتشار بیانیه‌ای از سوی بولتون درباره اعزام ناو لینکلن به سمت خاورمیانه بازتاب گسترده‌ای داشته است.

واکنش‌ها به بیانیه سخیف بولتون علیه ایران

رویداد۲۴ مشاور امنیت ملی آمریکا اعلام کرده است که آمریکا در واکنش به آن‌چه "برخی نشانه‌ها و هشدارهای مشکل‌ساز و جنگ‌افروزانه" از سوی ایران خوانده، ناو هواپیمابر و هواپیماهای بمب‌افکن به خاورمیانه می‌فرستد.

جان بولتون، در یک بیانیه مکتوب نوشت: کشتی‌ها و هواپیماها با هدف "ارسال پیامی واضح و بی‌تردید به حکومت ایران مبنی بر این که هر گونه حمله به منافع آمریکا یا متحدانمان با شدت عملی بی امان مواجه خواهد شد" به کار گرفته شده‌اند.

در این بیانیه همچنین آمده است: " آمریکا به دنبال جنگ با ایران نیست اما ما آمادگی کامل داریم تا به هر گونه حمله‌ای چه از سوی نیروهای نیابتی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یا نیروهای نظامی قانونی ایران پاسخ دهیم".

در همین حال نماینده ارشد آمریکا در دوران مذاکرات هسته‌ای به بیانیه مشاور امنیت ملی آمریکا مبنی بر این که این کشور در پاسخ به آن‌چه "برخی نشانه‌ها و هشدارهای مشکل‌ساز و جنگ‌افروزانه" از سوی ایران خوانده، ناو هواپیمابر و هواپیماهای بمب‌افکن به خاورمیانه می‌فرستد، واکنش نشان داد.

وندی شرمن، با انتشار تصویر بیانیه دیروز جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا درباره ارسال ناو هواپیمابر و هواپیماهای بمب‌افکن جدید به خاورمیانه در صفحه توئیتر خود، نوشت: واقعاً جان بولتون به دنبال این است که ما را درگیر جنگ با ایران و ونزوئلا کند. جنگی ندیده‌ام که او نخواهد آن را برپا کند. پس دونالد ترامپ کجاست؟

در همین باره تحلیلگر نظامی شبکه تلویزیونی سی ان ان آمریکا در باره اعزام ناو هواپیما بر 'یو.اس.اس آبراهام لینکلن' به منطقه خاورمیانه گفت: بستن آبراهه تنگه هرمز باعث نوعی مداخله نظامی آمریکا خواهد شد.

این شبکه تلویزیونی افزود:آمریکا یک ناو گروه ضربتی به منطقه خاورمیانه فرستاده که آن را هشداری به اقدامات ' مشکل ساز'ایران عنوان کرده است.

این رسانه آمریکایی افزود:مشاور امنیت ملی کاخ سفید می گوید که ناو لینکلن به همراه ناوگروه آن به منطقه خاورمیانه اعزام شده است.

سی ان ان از تحلیلگر نظامی خود پرسید: قدرت آتش این ناوگروه تا چه اندازه است که آمریکا به منطقه خاورمیانه اعزام کرده است.

'سدریک لایتون'(Cedric Leighton)سرهنگ بازنشسته نیروی هوایی ارتش آمریکا در این باره با اشاره به توان فنی این ناو گفت:این ناو هواپیمابر 90فروند هواپیما و بالگرد را با خود حمل می کند و بسته به نقطه ای که اعزام می شود قابلیت اضافه شدن پنج تا شش فروندبمب افکن دیگر را دارد و این پیامی به ایران است.

به گزارش ایرنا، سی ان ان در ادامه از کارشناس خود پرسید: این یک اعزام قابل توجه به منطقه خاورمیانه است با دیدن این خبر چه برداشتی از آن دارید.

لایتون گفت: یکی از چیزهایی که از دیدگاه دریایی باید به آن نگاهی داشته باشیم این می باشد که ایران قرار است با تنگه هرمز چه کاری انجام دهد، چرا که تنگه هرمز یکی از بزرگترین گذرگاههای انتقال نفت درجهان است و هرگونه اقدام وتلاشی برای بستن آن باعث خواهد شد تا آمریکا برای ممانعت از رخ دادن آن درگیر نوعی اقدام نظامی شود و این چیزی است که باید به آن نگاه داشته باشیم البته آمریکا قبلا نیز این کار را انجام داده اما اکنون با توجه به وضعیت خاورمیانه وضعیت تشدید شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که چه تهدیدی علیه نیروهای آمریکایی در زمین و دریا در منطقه وجود دارد؟، گفت: آمریکا دارای پایگاه دریایی در بحرین و هوایی در قطر، کویت و بعضا در عربستان است که باید از آنها حفاظت کند و هم اینکه نیروهایی در سوریه و عراق داریم که در برخی نقاط امکان مواجهه و نزاع با ایران می رود.

سی ان ان افزود: بولتون در جریان کنفرانس خبری گفت که آمریکا تنها به اقدام بازدارنده ایران نمی پردازد بلکه به اقدام بازدارنده در برابر نیروهای نیابتی ایران در منطقه که بسیار هم هستند اقدام می ورزد.وی در این زمینه به حزب الله لبنان و شبه نظامیانی که در عراق حضور دارند اشاره کرد. 

همچنین وب سایت روزنامه انگلیسی گاردین، درباره اظهارات جدید بولتون نوشت: تغییرات در صف آرایی نظامی آمریکا روالی عادی دارد و برخی مقامات آمریکایی نیز به رغم اینکه تنها لحن بیانیه بولتون و اعلان چنین برنامه‌ای از سوی او را عجیب می‌دانند ارسال این واحدهای نظامی به منطقه را امری عادی می‌دانند.

این روزنامه در ادامه نوشت: گردش ناوهای جنگی هواپیما بر و هواپیماهای بمب‌افکن روالی عادی است. در حال حاضر در منطقه مقر فرماندهی نظامی آمریکا که خاورمیانه و افغانستان را در بر می‌گیرد هیچ یک از این‌ها وجود ندارد. ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن مقر خود را روز یکم آوریل در نورفولک در ویرجینیا برای رفتن به مدیترانه و سپس از آن‌جا به خلیج فارس ترک کرد.

آمریکا بمب‌افکن‌های B-1 را در ماه مارس برای تأمین و نگه‌داری و بهبود امکانات بابت این که تجهیزات کافی نداشتند از خاورمیانه خارج کرد.

در حالی که چنین تغییراتی در صف‌آرایی نظامی جهانی روالی عادی دارند، این که چنین موضوعی از طرف مشاور امنیت ملی آمریکا و نه از سوی پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) اعلام شود، غیرمعمول است.

ایلان گولدنبرگ، یک مقام سابق پنتاگون و یکی از مقامات ارشد مرکز امنیت جدید آمریکا در واشنگتن در این باره گفته است: " وجود یک ناو در سنتکام چیز عجیبی نیست، روالی عادی داشته و برای آن برنامه‌ریزی شده بود. لحن آتش افروزانه بولتون است که عجیب و تحریک‌آمیز است اما به گمان من این یک فرصت برای تهدید ایرانی‌ها و نه چیزی بیشتر است".

جان بولتون به دنبال آن است که آمریکا را به سمت مواضعی سخت در برابر کره شمالی، ونزوئلا و ایران سوق دهد. وی پیش از انتصاب به مقام خود در کاخ سفید این استدلال را مطرح کرده بود که بمباران کردن ایران تنها راه متوقف کردن ایران در مسیر دستیابی به سلاح هسته‌ای است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بولتون ، جنگ ، خاورمیانه
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
هموطن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
0
0
بولتون بی شرف توهم زده فکر کرده ایران عراقه.انشاالله ایران سکته مغری را ارمغان این چهره منفور خواهد کرد.
نظرات شما
پیشخوان