تاریخ انتشار: ۲۱:۰۸ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸

رقابت سینمای ایران از استرالیا تا اروپا و آمریکا

آثار سینمای ایران در تازه‌ترین حضور بین‌المللی خود در کشور‌های مختلفی از اروپا تا استرالیا و آمریکا رقابت می‌کنند.

 رویداد۲۴ در تازه‌ترین رقابت آثار ایرانی در جشنواره‌های خارجی فیلم کوتاه «بچه‌خور» به کارگردانی محمد کارت و تهیه‌کنندگی سیدمازیار هاشمی به بخش مسابقه نوزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم اودنسه دانمارک راه پیدا کرد.

این فیلم در اولین حضور بین المللی خود به بخش مسابقه فستیوال «تامپره» فنلاند راه یافت که از مهمترین جشنواره‌های عرصه فیلم کوتاه دنیا محسوب می‌شود. دومین حضور بین المللی این فیلم در جشنواره اودنسه دانمارک است که فیلم‌های بخش مسابقه آن از میان نزدیک به ۳۲۶۴ شرکت‌کننده انتخاب شده‌اند.

فیلم‌های برگزیده در بخش رقابتی مسابقه و بخش ملی به آکادمی اسکار برای حضور در رقابت شاخه بهترین فیلم کوتاه معرفی می‌شوند.

نوزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم اودنسه (OFF) از ۲۶ آگوست تا ۱ سپتامبر ۲۰۱۹ برابر با ۴ تا ۱۰ شهریور در شهر اودنسه دانمارک برگزار می‌شود.

علیرضا حکیمی، علیرضا مهران، فرحانه سبحانی، علی بحری و بهرام ابراهیمی بازیگران این فیلم کوتاه هستند.

مدیریت پخش بین المللی این فیلم توسط آزاده مسیح‌زاده و شرکت Atozinema انجام می‌شود.

«سارا» به جشنواره «هیدالگو» مکزیک می‌رود

همچنین فیلم مستند «سارا» به کارگردانی هادی شریعتی به بخش مسابقه جشنواره «هیدالگو» مکزیک راه پیدا کرد.
هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم «هیدالگو» از ۴ تا ۸ تیرماه ۱۳۹۸ در کشور مکزیک برگزار می‌شود و فیلم مستند «سارا» ساخته هادی شریعتی در بخش مسابقه جشنواره روی پرده می‌رود.
این فیلم برنده نشان برنز بهترین فیلم خارجی از جشنواره بین‌المللی فیلم «کویین‌پالم» آمریکا و نشان ویژه بهترین مستند جشنواره LACK CITY هند شده و در بخش مسابقه جشنواره DMZ Docs کره‌جنوبی نیز به نمایش درآمده است.
در خلاصه موضوع مستند «سارا» آمده است: «فیلمساز در روز تولد فرزندش از صحبت‌های پزشک متوجه نابینایی دخترش می‌شود، اما او و همسرش کم‌کم متوجه می‌شوند که چشم راست او بینایی مختصری دارد. آن‌ها به واقعیت نگاه می‌کنند و شروع به ضبط زندگی او می‌کنند. یک روز سارا تلاش می‌کند کبوتر را از قفس آزاد کند. روز دیگر او به آرامی پیاده می‌رود. در اینجا زندگی او در زمان‌های مختلف نقاشی شده است….

راهیابی «عرق سرد» به جشنواره فیلم سیدنی استرالیا

دیگر فیلم ایرانی حاضر در جشنواره‌های خارجی «عرق سرد» به کارگردانی سهیل بیرقی است که به بخش فیلم‌های بلند جشنواره بین‌المللی سیدنی استرالیا به نمایش گذاشته خواهد شد.
بخش «فیلم‌های بلند» جشنواره فیلم سیدنی استرالیا، ویژه فیلم‌های برنده جوایز سینمایی از سراسر جهان و همچنین آثاری است که سزاوار کشف شدند، هستند و فیلم «عرق سرد» در این بخش از جشنواره در کنار حدود ۴۰ فیلم سینمایی به روی پرده می‌رود.

«عرق سرد» درباره ممنوع الخروج کردن یک ورزشکار زن توسط شوهرش است و تمامی بازیگران این فیلم در جشنواره‌ی فیلم فجر کاندید دریافت سیمرغ شدند. همچنین امیر جدیدی و سحر دولتشاهی برای بازی در این فیلم موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد و نقش مکمل زن شدند.

باران کوثری، امیر جدیدی، لیلی رشیدی، هدی زین‌العابدین و سحر دولتشاهی بازیگران اصلی «عرق سرد» هستند.

این فیلم پیش از این در بخش رقابتی جشنواره فیلم استکهلم، بخش 'آینده آسیا' سی و یکمین جشنواره فیلم توکیو و همچنین جشنواره فیلم «بنگلور»، «پالم اسپرینگز» و بخش ویترین بین‌المللی جشنواره فیلم «پاناما» نیز به روی پرده رفته است.

جشنواره فیلم سیدنی ۲۰۱۹ از تاریخ ۵ تا ۱۶ ژوئن (۱۵ تا ۲۶ خرداد) در کشور استرالیا برگزار می‌شود.

«روز‌های نارنجی» به جشنواره سیاتل راه یافت

همچنین فیلم «روز‌های نارنجی» به کارگردانی آرش لاهوتی در ادامه حضور بین‌المللی خود در جشنواره فیلم «سیاتل» آمریکا ۲۰۱۹ به روی پرده می‌رود.

جشنواره فیلم سیاتل که از ۱۶ می‌تا ۹ ژوئن (۲۵ اردیبهشت تا ۱۹ خرداد) در سیاتل برگزار می‌شود و فیلم «روز‌های نارنجی» در روز‌های ۲۰، ۲۲ و ۲۴ ماه می‌در این جشنواره به نمایش گذاشته می‌شود.

«روز‌های نارنجی» پیش از این در جشنواره مانهایم آلمان جایزه بهترین فیلم جشنواره با عنوان «سینماگر بزرگ تازه وارد»، جایزه فیپرشی (فدراسیون بین‌المللی منتقدان سینما) و جایزه کلیسای جهانی را دریافت کرد و در چهارمین دوره جشنواره سینه ایران تورنتو برنده جایزه بهترین فیلمنامه و جایزه بهترین بازیگر زن شد.

این فیلم در جشنواره اسپانیایی «Imagineindia» (١٧ تا ٣١ می-٢٧ اردیبهشت تا ١٠ خرداد) و همچنین جشنواره فیلم‌هایی ایرانی کلن (۳۱ می‌تا ۳ ژوئن- ۱۰ تا ۱۳ خرداد ماه) نیز نمایش خواهد داشت.

«روز‌های نارنجی» درباره آبان، زنی ۴۵ ساله است که واسطه استخدام کارگران فصلی است و هدیه تهرانی، علی مصفا، مهران احمدی، علیرضا استادی، ژیلا شاهی، رؤیا حسینی، صدف عسگری، لیلی فرهادپور، اکرم علمدار، امین گلستانه و سیامک ادیب بازیگران این فیلم هستند.

تهیه کننده فیلم «روز‌های نارنجی» علیرضا قاسم‌خان، مشاور تهیه‌کننده و مجری طرح شهنام شهباززاده و عرضه و پخش بین‌المللی این فیلم به عهده محمد اطبایی (مستقل‌های ایرانی) است.

«دلبند» بهترین مستند از نگاه تماشاگران «هات‌داکس» شد

آخرین فیلمی که این روز‌های از سینمای ایران در جشنواره‌های خارجی رقابت می‌کند، فیلم مستند «دلبند» به کارگردانی یاسر طالبی و تهیه‌کنندگی الهه نوبخت است که به عنوان بهترین فیلم مستند نیمه‌بلند این رویداد سینمای به انتخاب تماشاگران معرفی شد.

بیست و ششمین دوره جشنواره مستند هات‌داکس با بیش از ۲۰۰ هزار مخاطب از تاریخ ۲۵ آوریل الی ۵ می ۲۰۱۹ (۵ تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸) در شهر تورنتو کانادا برگزار شد و مستند «دلبند» ساخته یاسر طالبی در بخش «ویترین جهان» این جشنواره معتبر، در کنار ۲۹ مستند دیگر نمایش داده شد و در نهایت به عنوان بهترین فیلم مستند نیمه‌بلند از نگاه تماشاگران شناخته شد.

این فیلم قصه‌ی زندگی دشوار، اما شیرین یک مادر هشتاد و سه ساله و تنها به نام «فیروزه» را روایت می‌کند که زندگی منحصر به فردی در دل رشته کوه‌های البرز دارد.

«دلبند» محصول مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و شرکت تصویر گستر الهه پارسی (الی ایمیج) به مدیریت الهه نوبخت است که پخش بین‌الملل این فیلم را نیز بعهده دارد.

این فیلم طی روز‌های اخیر، جایزه بهترین فیلم مستند پانزدهمین دوره جشنواره «کازان» روسیه شده و تقدیر ویژه هیأت داوران شصت و هفتمین دوره جشنواره «ترنتو» ایتالیا را نیز از آن خود کرده بود.

جشنواره «هات‌داکس» کانادا، مهمترین و بزرگ‌ترین رویداد سینمای مستند در آمریکای شمالی است. این جشنواره که یکی از مهمترین مکان‌ها برای مشاهده و بحث پیرامون مستند‌های برجسته سال است، برای ترویج و تولید فیلم مستند در جهان پایه‌گذاری شده و هر سال بیش از ۲۰۰ فیلم در این رویداد به نمایش گذاشته می‌شود و حدود ۲۰۰۰ مستندساز، تهیه‌کننده، خریدار و توزیع‌کننده فیلم مستند از سراسر جهان در جشنواره حضور پیدا می‌کنند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان