تاریخ انتشار: ۰۹:۲۲ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸
با تحریم فلزات صنایع صادراتی متولد می شوند؛

تحریم صنایع فلزی فرصتی برای افزایش تیراژ صنعت خودرو

چهار روز پیش دولت آمریکا در جدیدترین اقدام خود علیه ایران، بخش فلزات ایران را نیز تحریم و دونالد ترامپ با امضای یک فرمان حکومتی تحریم‌های جدیدی علیه تولیدکنندگان آهن، فولاد، آلومینیوم و مس ایران وضع کرد.

تحریم صنایع فلزی فرصتی برای افزایش تیراژ صنعت خودرو

رویداد۲۴ ترامپ به کشور‌هایی که در این زمینه با ایران همکاری دارند نیز مهلت ۹۰ روزه داد تا نسبت به تعیین و تکلیف وضعیت خود اقدام کنند.

این اقدام گرچه در نگاه نخست به نوعی محدودیتی جدید در درآمد حاصل از صادرات خواهد بود، اما با نگاهی دقیق‌تر می‌توان به این نتیجه رسید که این محدودیت به نفع صنایع داخلی از جمله خودرو خواهد بود.

صنعتی که بیشترین وابستگی را به این فلزات داشته و در ماه‌های گذشته به واسطه افزایش قیمت این کالاها، با چالشی جدی مواجه شده بود.

آن چه در این شرایط مطرح می‌شود اینست که آیا این تحریم می‌تواند در کاهش قیمت و یا افزایش تیراژ خودروسازان موثر باشد؟

امیرحسن کاکایی، عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران با تاکید بر این که در حالت طبیعی وقتی صادرات کالایی ممنوع می‌شود قیمت آن کالا در کشور باید کاهش یابد، می‌گوید: آن جا که تعداد آن در کشور افزایش می‌یابد از این رو همواره شاهد کاهش قیمت هستیم و از آن جا که بخش زیادی از قیمت خودرو به مواد و صنایع فلزی اختصاص می‌یابد، این تحریم باید بر روی کاهش قیمت خودرو تاثیرگذار باشد.

وی می‌افزاید: از آن جا که قیمت بخشی از نهاده‌های تولید کاهش می‌یابد، این روند می‌تواند به نفع صنعت خودرو بوده و قیمت آن را کاهش دهد، اما تجربه نشان داده که همواره محاسبات به درستی عمل نکرده و در برخی موارد شاهد برعکس شدن موضوع هستیم، زیرا در چنین شرایطی این دسته از تولیدکننده‌ها به دنبال این هستند که هزینه‌های خود را از طریق خریدار داخلی جبران کنند و در این شرایط قیمت‌ها افزایش می‌یابد.

این کارشناس صنعت خودرو با بیان این که بنابراین در این شرایط امکان دارد شاهد دو پدیده متضاد باشیم، تصریح می‌کند:هنوز نمی‌توان پیش بینی درستی از آینده این اتفاق داشت، اما آن چه مسلم است، به صورت منطقی باید شاهد کاهش قیمت مواد فلزی در کشور و سهولت تامین این مواد برای صنعت خودرو باشیم.

کاکایی با اشاره به دو مشکل صنعت خودرو می‌گوید: این صنعت علاوه بر قیمت بالای مواد اولیه شاهد عدم امکان تامین مواد اولیه است این در حالیست که هم اکنون قیمت‌ها در بورس به صورت رقابتی که البته چندان نیز شفاف نیست به فروش می‌رسد که این روند صنعت خودرو را با چالش‌هایی همراه کرده است که انتظار می‌رود با ممنوعیت صادرات این فلزات، شرایط بهبود یابد.

استاد دانشکده مهندسی خودرو در پاسخ به این که افزایش تیراژ تولید خودروسازان تا چه اندازه می‌تواند مانع از افزایش قیمت فلزات با هدف جبران این ضرر شود نیز اظهار می‌کند: به طور قطع افزایش تیراژ تولید خودرو تولید به نفع همه است چرا که صنعت خودرو با هدف درآمدزایی و ایجاد ارزش افزوده بیشتر به جای صادرات مواد خام راه اندازی شد بنابراین افزایش تیراژ به صورت اصولی بسیار عالی است، اما مشکل اینست که این موضوع همواره برعکس رخ می‌دهد و همه به دنبال جبران هزینه‌های خود به هر طریقی هستند.

وی با تاکید بر این که کاهش فعلی تیراژ تولید به دلیل کمبود مواد اولیه فلزی نبوده است، تصریح می‌کند: امریکا روز به روز بیشتر گردن گلوی صنعت و اقتصاد ایران را می‌فشارد و در این شرایط دولت باید برنامه منسجی در اختیار داشته باشد چرا که درمان‌های موضعی لطمات سنگین و کلانی به همراه دارد که لازم است بر این صنعت تمرکز و نسبت به حل مشکلات آن اقدام کرد تا بتوان تولید خودرو را به تیراژ منطقی و حداقل دو برابر وضعیت فعلی رساند بدون شک این امر به نفع همه از جمله بازار خودرو، فولادساز، آلومینیوم ساز و ... خواهد بود.

کاکایی یادآور می‌شود: آمریکا صنعت فلزی ایران را تحریم می‌کند، زیرا از طریق صادرات این کالا‌ها درآمد زیادی نصیب کشور می‌شود حال در چنین شرایطی اگر صنعت دیگری صادرات داشت، نسبت به تحریم آن اقدام می‌کرد بنابراین بهترین راهکار تمرکز بر روی صنایع تولیدی از جمله خودرو است. بر این اساس باید این وضعیت را هم فرصت و هم تهدید دانست که در صورت یک برنامه ریزی درست به فرصت تبدیل می‌شود.

 بدون شک می‌توان از هر تهدیدی فرصت ساخت به شرط آن که برنامه ریزی مشخصی برای آن داشت و در چنین شرایط می‌توان در مهلت ۹۰ روزه‌ای که این شرکت‌ها دارند با برنامه ریزی منسجمی برنامه تولید را با هدف نیاز صنایع داخلی افزایش داد و ضمن افزایش تولید، هزینه‌های آن را کاهش داد. از سوی دیگر می‌توان به جای صادرات این فلزات، صنایعی که از این مواد استفاده می‌کنند را تبدیل به صنعتی صادراتی کرد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان