تاریخ انتشار: ۱۹:۰۳ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸

چرا ۸۰درصد مردم کنسرت نمی‌روند؟

هشتاد درصد مردم ایران اصلا به کنسرت نمی‌روند؛ این نتیجه آخرین نظرسنجی ایسپا درباره یکی از اقلام سبد فرهنگی مردم است. اگر به دنبال چرایی این موضوع برویم متوجه می‌شویم یکی از دلایل اصلی کنسرت نرفتن مردم، به گرانی بلیت‌ کنسرت‌ها برمی‌گردد.

چرا ۸۰درصد مردم کنسرت نمی‌روند؟

رویداد۲۴ در بازه زمانی دو، سه ماه اخیر ۴۵ تا ۵۰ هزار تومان حداقل قیمتی است که باید برای حضور در یک کنسرت پرداخت؛ البته با این هزینه نباید انتظار داشته باشید جایگاه و موقعیت خوبی در سالن نصیبتان شود. با این حال برخی اوقات این مبلغ حداقلی به ۳۰ هزار تومان هم رسیده اما موارد بسیار کمی را شامل می‌شود.

بالاترین قیمت بلیت در سامانه‌های بلیت‌فروشی نیز معمولاً ۱۶۵ تا ۱۷۵ هزار تومان است؛ اگر از بازار سیاه برخی کنسرت‌ها چشم‌پوشی کنیم، گاهی سقف قیمت در فروش رسمی بلیت‌ها به ۲۰۰ یا ۳۰۰ هزار تومان نیز می‌رسد.

یکی از جامعه هدف‌های اصلی کنسرت‌ها قشر دانشجو است که شاید از درآمد چندانی برخوردار نباشد و اگر کنسرت‌ها گران شود کم کم می‌تواند به حذف این جامعه هدف منجر شود. نزدیک به یک سال پیش بود که همایون شجریان جرقه برگزاری کنسرت رایگان خیابانی را زد و خوانندگان دیگری هم برای انجام چنین کاری اعلام آمادگی کردند اما در نهایت این طرح به تعداد محدودی کنسرت رایگان یا ارزان منجر شد و قوت چندانی نگرفت.

کنسرت‌ها تا به امروز برنامه‌ای ارزان برای عموم مردم محسوب نمی‌شدند؛ با این حال قانون جدیدی پا به عرصه موسیقی گذاشته و اهالی این هنر را نسبت به گران‌تر شدن بلیت‌های کنسرت نگران کرده است. مصوبه مجلس می‌گوید وزارت ارشاد ۱۰ درصد بهای بلیت کنسرت‌ها را در تهران و کلانشهرها اخذ و آن را به خزانه‌داری کل کشور واریز کند. عده‌ای از اهالی موسیقی نسبت به این مصوبه واکنش نشان داده و اعتراض کردند. گفته می‌شود این قانون سبد نسبتاً خالی از فرهنگ این روزهای مردم را خالی‌تر هم می‌کند و چه بسا در حوزه‌های کم مخاطب‌تر موسیقی هنرمندان متحمل فشار شوند.

بردیا کیارس آهنگساز و رهبر ارکستر درباره این قانون می‌گوید: این چه اتفاق بامزه‌ای است که درباره کنسرت‌ها رخ داده است؟ اینکه ۱۰ درصد فروش بلیت‌ها باید به دولت پرداخت شود؛ خیلی جالب و نوبرانه‌ترین خبری است که آدم می‌تواند بشنود. یک هنرمند برای برگزاری یک کنسرت کلاسیک باید تمام هزینه‌های تمرین، سالن و تجهیزات را تقبل کند؛ آن وقت ۱۰ درصد بهای ناچیزی را که از فروش بلیت به او می‌رسد باید به دولت بدهد.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: کنسرت ، آهنگساز
نظرات شما
پیشخوان