تاریخ انتشار: ۰۹:۱۱ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸
در گفت‌وگو با رویداد۲۴ مطرح شد؛

۲۰ مجوز برای آغاز یک فعالیت اقتصادی در ایران لازم است!/ بخشنامه‌های گمرک از صبح تا عصر تغییر می‌کند

یکی از نماینده‌های مجلس معتقد است؛ بخشنامه‌های صبح تا بعدازظهر گمرکی برای تجار معضل بزرگی شذه، زیرا آن‌ها نمی‌توانند برنامه ریزی درستی برای آینده خود داشته باشند.

۲۰ مجوز برای آغاز یک فعالیت اقتصادی در ایران لازم است!/ بخشنامه‌های گمرک از صبح تا عصر تغییر می‌کند

رویداد۲۴ سال‌ها است که اقتصاد ایران تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا قرار دارد و البته این تحریم‌ها در هر مرحله به مراتب سخت‌تر شده است؛ اما به موازات آن فعالان اقتصادی راه‌های بسیار زیادی را پیدا کرده‌اند تا بتوانند از این تحریم‌ها گذر کنند؛ ولی متأسفانه برخی از راه‌های دور زدن تحریم‌ها شناسایی شده و قابل استفاده نیست.

به گفته فعالین حوزه صنعت تصمیم اخیر ایالات متحده آمریکا در اعمال تحریم‌های جدید بر روی صنایع معدنی ایران، حتماً تأثیر روانی در بازار‌ها بر جای خواهد گذاشت و برخی هزینه‌های صادرات از جمله حمل بار دریایی را افزایش می‌دهد که نیازمند آن است تا با بکارگیری طرح‌های نوآورانه، این هزینه‌ها را کاهش دهیم.

علی کاظمی بابا حیدرعضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی رویداد۲۴ در خصوص شعار رونق تولید در کنار شدت تحریم‌ها در حوزه فروش نفت و صنایع معدنی و فولاد می‌گوید: ما تجربه جنگ را داریم و درآمد‌های ما بسیار پایین‌تر از درآمد‌های فعلی بود و شرایط بسیار سختی را پشت سر گذاشتیم و در صورتی که درایت و تدبیر لازم باشد تا از همه ظرفیت‌ها استفاده شود اعتقاد دارم می‌توان از این مشکل بیرون آمد که یکی از این راه‌ها اعتمادسازی بین مردم است.

او ادامه می‌دهد: صنایع دیگری هم بجز نفت هست که باید به آن‌ها بها داد. در این شرایط اقتصادی برخی از صنایع توانسته‌اند با تسهیلات محدود شروع کنند و کار خود را پیش برده‌اند، اما یکباره با قیمت بالای مواد اولیه متوقف شده اند، اما می‌خواهند فعالیتشان را ادامه دهند اما بانکی که به آن‌ها تسهیلات داده اجازه ادامه فعالیت را به آن‌ها نمی‌دهد این در حالی است که باید بتوان شرایط نفس کشیدن را برای تولیدکنندگان فراهم کرد.

کاظمی با تاکید براینکه باید طرحی باشد تا موانع را از جلوی پای تولیدکنندگان برداریم، می‌گوید: باید بانک‌ها با ارائه تسهیلات به این افراد کمک کنند و بند و زنجیر‌ها را از گردن تولیدکنندگان برداریم از یک طرف بانک‌ها این بند را می‌کشند و از سوی یگر فشار سایر نهاد‌ها برای تولیدکنندگان وجود داردباید کمکشان کرد تا پرداخت‌هایشان عقب بیفتد.

این نماینده مجلس معقتد است؛ با ایجاد رضایتمندی می‌توان فعالیت‌ها را ادامه داد دولت باید طرحی داشته باشد تا راهنمایی برای تولیدات کنندگان باشد مانند طرحی که برای بخش کشاورزی و صنعت آبزیان و بسته بندی در خصوص سهولت در فعالیتشان ارائه شد.

او می‌گوید: در کمیسیون برنامه و بودجه اتاق بازرگانی یکی از استان‌ها گزارشی ارائه شد که برای یک نفر اگر بخواهد در یک فعالیت اقتصادی حضور پیدا کند حدودا ۲۰ مجوز نیاز است تا کار خود را آغاز کند این در حالی است که نباید این گونه فعالیت‌ها را پیچیده کرد، زیرا سرمایه‌گذار خسته شده و عطای این کار را به لقایش می‌بخشد گاهی هم ممکن است تا انتهای این بروکراسی پیش رود و در نهایت ناامید می‌شود و کار را رها کند، بروکراسی اداری بلای جان ما در صنعت هم شده است.

کاظمی می‌گوید: این موضوع در اتاق بازرگانی بار‌ها مطرح شده بخشنامه‌های صبح تا بعدازظهر گمرکی معضلی است برای تجار به وزیر صنعت نیز اعلام شد که حداقل فشار بیاورید به وزارت اقتصاد که این بخشنامه‌های گمرک را ثابت نگه دارند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه می گوید: با هزار زحمتی که سرمایه گذار و فعال اقتصادی ماده اولیه را به گمرک کشور آورده حال نمی‌تواند آن را ترخیص کند و فعالان اقتصادی می‌گویند در گمرک ما بیشتر از خارج از کشور مشکل ایجاد می‌کنند البته ما تقریبا همه وزرا را می‌بینیم، اما وزیر اقتصاد حضوری کمرنگ دارند.

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان