تاریخ انتشار: ۱۱:۵۷ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۸
عضو کمیسیون عمران:

دخالت دستگاه‌های غیرلازم در اقتصاد نشانه ضعف دولت است/ با این دخالت‌ها صاحبان سرمایه دچار سردرگمی می‌شوند

شهریاری گفت: دخالت‌های پیاپی برخی دستگاه‌های غیرمرتبط در اقتصاد باعث بوجود آمدن دلالی، رانت‌خواری و بطور کلی فساد شده است و من معتقدم دستگاه‌هایی که به موجب قانون حق تصمیم‌گیری در اقتصاد را دارند باید جلوی این دستگاه‌ها را بگیرند.
دخالت دستگاه‌های غیرلازم در اقتصاد نشانه ضعف دولت است/ با این دخالت‌ها صاحبان سرمایه دچار سردرگمی می‌شوند
رویداد۲۴ چندی پیش رهبر انقلاب دستور صریح دادند که دستگاه‌های غیرلازم در اقتصاد دخالت نکنند. موضوع دخالت دستگاه‌های غیرمرتبط در اقتصاد همیشه به عنوان یک چالش مطرح بوده و به تبع همین موازی‌کاری‌ها شاهد آشفتگی در این حوزه بوده و هستیم.

بی‌تردید و با شرایط حساس کنونی ایران مهمترین نیاز جامعه، وحدت است و امروز بیش از هر زمانی لزوم وحدت رویه و رویکرد‌ها در سیستم اقتصادی کشور نیاز است.

سوال اصلی اینجاست که چرا ردپای مداخلانه برخی نهاد‌ها در سیستم اقتصادی کشور به چشم می‌آید و به راستی مقصر اصلی این جریان کیست؟

در همین خصوص، کمال‌الدین شهریاری نماینده دشتی و تنگستان گفت: هر دستگاهی که به موجب قانون ایجاد شده دارای اهداف و وظایفی است؛ بنابراین همه دستگاه‌ها باید تنها بر اساس قوانین و اساسنامه‌های خود اقدام کنند. هر دستگاهی که خارج از وظایف مصرح‌اش در قانون در دیگر امور و به خصوص با شرایط حساسی که در آن واقع هستیم در موضوعات اقتصادی که به آن مربوط نمی‌شود دخالت کند باعث اختلال در نظام اقتصادی کشور خواهد شد.

وی افزود: لازم نیست در این راستا ما اسم دستگاه خاصی را ببریم و مطمئناً مقام معظم رهبری هم این توصیه را کلی و به همه دستگاه‌های دولتی نظام داشتند. قانون جمهوری اسلامی ایران روشن است و دستگاهی نمی‌تواند وظیفه‌ای خارج از آنچه که برایش تعیین شده را متولی شود. قرار نیست هر دستگاهی خود را در موضوع خاص اقتصادی هدایت‌گر بنامد.

این عضو کمیسیون عمران مجلس در پاسخ به اینکه معایب و چالش‌های این‌گونه دخالت‌ها چه می‌تواند باشد؟ گفت: مهمترین عیب این دخالت‌های بی‌مورد این است که صاحبان سرمایه دچار سردرگمی می‌شوند و در این بین بیشترین آسیب را بخش خصوصی خواهد دید. ما هرچه قدر بتوانیم بخش خصوصی را وارد اقتصاد کنیم که نقدینگی‌های حاضر در جامعه بیشتر به سمت تولید و سرمایه‌گذاری سوق پیدا کند از مصیبت‌های اقتصادی که اکنون گرفتار آن هستیم فاصله خواهیم گرفت.

وی تصریح کرد: متاسفانه امروز بسیاری از نقدینیگی‌های جامعه از فرصت به تهدید تبدیل شده‌اند. دخالت‌های پیاپی برخی دستگاه‌های غیرمرتبط در اقتصاد باعث بوجود آمدن دلالی، رانت‌خواری و بطور کلی فساد شده است و من معتقدم دستگاه‌هایی که به موجب قانون حق تصمیم‌گیری در اقتصاد را دارند باید از اختیارات خود استفاده کنند و جلوی دستگاه‌هایی که حق تصمیم‌گیری را ندارند، بگیرند.

شهریاری با اشاره به قدرت دستگاه‌های مداخله‌گر در اقتصاد گفت: مسلماً این دستگاه‌های مداخله‌گر در اقتصاد از قدرت لازم برخوردارند، زیرا اگر غیر از این بود نمی‌توانستند به عوامل تصمیم‌گیری و جریان‌سازی در اقتصاد تبدیل شوند و هرچند ایستادگی در برابر آن‌ها کاری سخت است، ولی باید این اراده برای مقابله با آن‌ها شکل بگیرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به نظر من یک دولت قانونمند نباید اجازه ورود دستگاه‌های غیرمرتبط را به اقتصاد دهد و زمانی که این دخالت‌ها بیش از پیش می‌شود می‌توان دریافت که آن دولت از اقتدار لازم برخوردار نیست. طبق قانون، دولت بازوی اجرایی کشور است و مدیریت اقتصاد مملکت هم جزو وظایف دولت است. اینکه دولتی خواسته یا ناخواسته نتواند و نخواهد در مقابل دخالت دستگاه‌های غیرلازم در اقتصاد ایستادگی کند تنها یک پیام دارد و آن هم «ضعف مدیریت دولت در اقتصاد» است.
منبع: اقتصاد24
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان