تاریخ انتشار: ۱۵:۴۶ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۸

کاهش سرعت نرخ تورم در اردیبهشت ماه

شاخص بهای کالا و خدمات مصرفی در اردیبهشت ماه امسال، ۱.۵ درصد نسبت به ماه قبل از آن افزایش یافته که کمترین افزایش قیمت در هفت ماه اخیر است.

کاهش سرعت نرخ تورم در اردیبهشت ماه

رویداد۲۴ معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی با توجه به آمارهای مرکز آمار ایران به روند تغییرات یکساله نرخ تورم پرداخته و نوشته است: شاخص بهای کالا و خدمات مصرفی در اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ با ۱.۵ درصد افزایش نسبت به فروردین ماه ۱۳۹۸ به حدود ۱۷۳.۵ رسیده است. این رقم در مقایسه با اردیبهشت ماه سال قبل، حدود ۵۲ درصد رشد داشته است.

مطابق نمودار شماره یک، در اردیبهشت ماه ۹۸ از سرعت رشد شاخص بهای مصرف کننده کاسته شده؛ به طوری که به نظر می‌رسد در اردیبهشت ماه ۹۸ متوسط قیمت‌ها با کمترین سرعت طی هفت‌ ماه اخیر افزایش یافته است.

با توجه به اینکه نرخ تورم ماهانه اقلام خوراکی، آشامیدنی در اردیبهشت ماه ۹۸ منفی بوده، به نظر می‌رسد کاهش متوسط قیمت این اقلام نسبت به فروردین ۹۸، مهم ترین عامل افت سرعت افزایش شاخص بهای مصرف کننده در اردیبهشت ماه باشد.

یکی دیگر از عوامل موثر بر آن، متوسط قیمت مسکن (اجاره و خدمات نگهداری و تعمیر واحد مسکونی) است که سهم ۳۱.۱ درصدی در محاسبه شاخص بهای کالا و خدمات مصرفی دارد و نرخ رشد آن در اردیبهشت ۹۸ نسبت به رقم مشابه در فروردین ۹۸ کاهش یافته است.

در میان کالاها و خدمات مصرفی طی اردیبهشت، متوسط قیمت نان و غلات با رشد ۸.۳ درصدی و گروه شکر با رشد ۱۳.۸ درصدی نسبت به ماه قبل، بالاترین افزایش را داشته اند.

 

برچسب ها: تورم ، نرخ تورم ، قیمت مسکن
نظرات شما
پیشخوان