تاریخ انتشار: ۱۵:۰۱ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

انفجار نفتکش‌های ژاپنی و کارشکنی در نزدیکی تنگه هرمز/ چه کسی شلیک کرد؟

روز پنچشنبه همزمان با سفر شینزو آبه به تهران دو نفتکش ژاپنی در دریای عمان مورد حمله قرار گرفتند. این حادثه یادآور برخی همزمانی‌های پیشین است. همزمانی‌هایی که به تیره شدن روابط ایران و غرب در ادوار مختلف ختم شده است.
کارشکنی در نزدیکی تنگه هرمز زیر سر کیست؟/ تکرار سناریوی نخ نمای برهم زدن احتمال مذاکره ایران و آمریکا
رویداد۲۴ ارتش آمریکا ساعاتی پیش ویدئویی منتشر کرد که نشان می‌دهد قایق‌های ارتش ایران به یکی از دو تانکری که در خلیج عمان مورد حمله قرار گرفته‌اند، نزدیک شده‌اند. این ویدئو با این فرض منتشر شده که ادعای دولت ترامپ برای مسئولیت داشتن ایران در این حملات را توجیه کند.
 
 
این تصاویر سیاه و سفید که از آسمان تصویربرداری شده، یک قایق کوچک نظامی را در مسیر نفتکش ژاپنی «کوکوکا کورجس» نشان می‌دهد؛ یک نفر روی عرشه قایق می‌ایستند و جسمی را از انتهای کف نفتکش جدا می‌کند، سپس این قایق کوچک از نفتکش دور می‌شود.
 
مقامات آمریکایی گفته‌اند این قایق متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده که با نزدیک شدن به نفتکش در روز پنجشنبه بعد از اینکه مورد حمله قرار گرفته سعی کرده جسمی را که احتمالا یک مین دریایی عمل نکرده بوده، از نفتکش جدا کند. معلوم نیست آیا قصد آن‌ها از بین بردن شواهد و اسناد بوده یا خیر.
 
این در حالی است که عوامل نفتکش ژاپنی گفته‌اند کشتی‌شان مورد حمله موشکی قرار گرفته است. آن‌ها گفته‌اند خدمه کشتی جسمی را درحال پرواز قبل از اینکه مورد حمله قرار بگیرند مشاهده کرده‌اند.

در رسانه‌های آمریکایی مدعی شده‌اند که خدمه کشتی شاهد نزدیک شدن برخی ناو‌های جنگی ایرانی به نفتکش‌شان بوده‌اند اما معلوم نیست قبل از حادثه بوده یا بعد از آن. تنها چند ساعت بعد از رخ دادن این حادثه مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا بی درنگ ایران را مسئول حمله به نفتکش‌های ژاپنی معرفی کرد و مدعی شد: آمریکا بر این باور است که دو تانکر بر اساس اطلاعات واصله به وسیله ارتش ایران مورد حمله قرار گرفته‌اند. سلاح‌های مورد استفاده و سطح تخصص مورد نیاز برای اجرای چنین عملیاتی نیز شاهدی بر این مدعاست.
 
او مدعی شده این حملات از سطح بالایی برخوردارند و ممکن نیست توسط نیرو‌های نیابتی ایران قابل اجرا باشد. پمپئو هیچ سندی برای ادعای خود ارائه نکرده و گفته ایران مسئول موج قبلی حملات به نفتکش‌ها در ماه گذشه نیز بوده است، اما بررسی‌های رسمی هیچ سندی دال بر چنین ادعایی را ارائه نکرده است.
 
پمپئو مدعی شده بمبگذاری یک خودرو در ۳۱ ماه می در افغانستان که به کشته شدن تعدادی از شهروندان افغان و زخمی شدن ۴ سرباز آمریکایی منجر شد نیز زیر سر ایران بوده است. این در حالی است که طالبان مسئولیت آن حمله رابر عهده گرفته بود.

حمله روز پنجشنبه به نفتکش‌های ژاپنی در دریای عمان در حالی انجام شده که تنش‌ها میان ایران و آمریکا رو به افزایش است و نخست وزیر ژاپن به نمایندگی از ترامپ برای قرائت پیام او به تهران سفر کرده است.
 
عادل الجبیر وزیر پیشین خارجه عربستان سعودی نیز ادعای آمریکا را تکرار کرده و گفته ما هیچ دلیلی برای مخالفت با وزیر خارجه آمریکا نمی‌بینیم و با او موافقیم. جرمی هانت وزیر خارجه انگلیس نیز گفته حمله به نفتکش‌ها بسیار نگران کننده است، اما در مورد مقصر این حادثه باید ارزیابی‌های خودش را داشته باشد.

مایک پمپئو مدعی شده حمله به نفت کش‌ها برای تحقیر ژاپنی‌ها و نخست وزیر ژاپن بوده است. او گفته رهبر ایران درخواست دیپلماسی شینزو آبه را امروز رد کرده و گفته هیچ پاسخی برای رییس جمهور ندارد و هیچ پاسخی نخواهد داشت. آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل نیز قویا حملات در دریای عمان را رد کرده و هشدار داده که جهان نمی‌تواند چنین اقداماتی را تحمل کند.
 
به گزارش رویداد۲۴ مرتضی مرادیان سفیر ایران در دانمارک در توییتر خود به شباهت سناریوی حمله به نفتکش‌های ژاپنی در دریای عمان همزمان با سفر نخست وزیر ژاپن به ایران به برخی سناریو‌های پیشین اشاره کرده و گفته تکرار این رویکرد به نفع کیست؟
 
مرادیان گفته هنگام سفر آقای روحانی به سوییس اتهام اقدام تروریستی در فرانسه مطرح می‌شود، وقتی اروپا می‌خواهد مکانیزم مالی را مطرح کند، اتهام ترور در دانمارک مطرح می‌شود، هنگام حضور نخست وزیر ژاپن در ایران به نفتکش‌ها حمله می‌شود. چه کسانی طراح سناریو‌های دروغین و تکراری هستند و از آن نفع می‌برند؟

بازداشت دیپلمات رژیم ایران در اتریش، سفر روحانی به سوئیس را در جولای ۲۰۱۸ تحت الشعاع قرار داد. انتشار خبر نقش یک دیپلمات ایرانی در بمبگذاری علیه گردهمایی مجاهدین خلق سفر روحانی به سوییس را تحت تاثیر قرار داد. این خبر در ادامه به کاهش روابط ایران و فرانسه برای مدت یک سال انجامید.
 
محمد جواد ظریف وزیر خارجه درتوئیتر خود در واکنش به انتشار خبر دستگیری یک دیپلمات ایرانی در اتریش نوشت: «چه همزمانی جالبی. همزمان با شروع سفر رئیس جمهوری به اروپا یک عملیات ایرانی افشا و عوامل آن دستگیر می‌شوند. ایران هرگونه خشونت و ترور را در هر مکانی محکوم می‌کند و آماده همکاری با همه مقام‌های ذیربط برای کشف آنچه تنها یک عملیات پلید برای دادن نشانی غلط است، می‌باشد.»
 
اکتبر ۲۰۱۸ در حالی که اتحادیه در حال برنامه ریزی نهایی برای به کارگیری یک کانال مالی با ایران بود مساله تلاش ایران برای ترور در خاک دانمارک مطرح شد. این اتهام در حالی مطرح شد مه تنها یک هفته به بازگشت تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران و آغاز به کار کانال مالی مشترک ایران و اتحادیه اروپا مانده بود

سرویس اطلاعاتی دانمارک مدعی شده بود یک ایرانی دارای تابعیت نروژ به دنبال ترور حبیب جبر، فعال عرب ایرانی بوده که در این کشور زندگی می‌کند. وزیر خارجه دانمارک مدعی شد حکومت ایران پشت طرح ترور در خاک دانمارک بوده است.

سموئلسون وزیر خارجه دانمارک گفته بود: در پرتو تازه‌ترین تحولات، دانمارک خواستار بحث اتحادیه اروپا درباره لزوم اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران خواهد شد. اما سوال اینجاست که چه کسی از این سناریو‌های دروغین نفع می‌برد؟

به گزارش گاردین حمله به نفتکش‌ها در روز پنجشنبه قیمت نفت را ۴% افزایش داد و بیمه نفتکش‌ها نیز برای کار در خلیج فارس افزایش یافته است. با توجه به اینکه سفر نخست وزیر ژاپن به ایران با هدف رساندن پیام رییس جمهور آمریکا به ایران بوده پس کارشکنی‌هایی از این جنس تداعی گر کارشکنی‌هایی است که درزمان مذاکرات هسته‌ای برای برهم زدن روابط ایران و آمریکا انجام می‌شد.

برخلاف پمپئو که به سرعت به خبر حمله به نفتکش‌ها واکنش نشان داد و ایران را مقصر خواند، ترامپ در توییتر خود از اقدام نخست وزیر ژاپن برای رساندن پیام او به رهبر ایران تشکر کرد.

رئیس جمهور آمریکا در توییتر خود نوشت: ضمن اینکه بسیار از نخست وزیر شینزو آبه به خاطر رفتن به ایران و دیدار با آیت الله خامنه‌ای تقدیر می‌کنم، شخصا حس می‌کنم که هنوز خیلی زود است که به دستیابی به توافقی حتی فکر کنیم. آن‌ها آماده نیستند، ما هم نیستیم!
 
به گزارش رویداد۲۴ کارشکنی اسرائیل و عربستان در پرونده هسته‌ای ایران برکسی پوشیده نیست. در جراین مذاکرات هسته‌ای بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل بار‌ها برای هشدار نسبت به هرگونه کاهش تحریم‌ها علیه ایران به واشنگتن سفر کرده بود.
 
یکی از سفر‌های نتانیاهو به واشنگتن و سخنرانی او در کنگره علیه ایران تاثیر منفی قابل توجهی بر روابط ایران و آمریکا در خلال مذاکرات گذاشت به طوری که وندی شرمن رییس تیم مذاکره کنندگان هسته‌ای آمریکا درباره این سخنرانی در گفت‌وگویی اظهار نظر کرده است.
 
او گفته ماه مارس ٢٠١٥ بنیامین نتانیاهو به دعوت جان بوهنر، رییس‌جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان را پذیرفت تا در برابر یک جلسه مشترک کنگره سخنرانی کند. نتانیاهو از این سخنرانی بی‌سابقه بهره‌برداری کرد تا توافق را محکوم کند و به صورت واضح خواستار تغییر حزب حاکم در کاخ سفید شود.

شرمن گفته این سخنرانی دقیقا شبیه این بود که یک نارنجک را درون اتاق مذاکرات پرتاب کنند. مذاکره‌کنندگان ایرانی به ادبیات مبالغه‌آمیز نتانیاهو عادت داشتند، اما از اینکه به نظر می‌رسید کنگره آمریکا سخنان او را تایید کرده است، به‌شدت عصبانی بودند. این حرکت نتانیاهو، تازه آغاز موجی بزرگ از فشار‌ها برای فسخ مذاکرات بود.

بالا رفتن قیمت نفت، بر هم خوردن احتمال باز شدن یک کانال برای روابط ایران و آمریکا از طریق نخست وزیر ژاپن و حفظ تنش در نزدیکی تنگه هرمز به عنوان محلی که ایران بار‌ها به عنوان نقطه قوت خود در مقابله با تهدید‌های نفتی از آن یاد کرده به نفع دو گروه خواهد بود؛ گروهی که از فروش نفت با قیمت بالاتر سود می‌برند و گروهی که از برقراری مجدد روابط ایران و آمریکا متضرر می‌شوند. هر دوی این گروه‌ها به نوعی در رابطه با ایران به هم مرتبط شده‌اند؛ اسرائیل، عربستان و متحدانش در حاشیه خلیج فارس.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Japan
|
۲۰:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۴
1
2
نیروی دریائی ایران باتوجه به انکه ناوگان کشورهای دیگر درمنطقه بودند ونیزماهواره وصدها وسایل ودوربین های قوی و... هست نباید ان مین را خارج میکرد همین کار باعث سوء تفاهم بین کشورهای دیگری میشود
پاسخ ها
حسن
| Germany |
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
اون فیلم بی کیفیت. معلوم نیست از کجا ابردن. سوء تفاهم تو عالم سیاست معنا نداره.
نظرات شما
پیشخوان