تاریخ انتشار: ۰۹:۱۵ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
ناظران بین المللی:

اتهام زنی درباره حمله ایران به نفتکش‌ها مشکوک است

جدای از پروپاگاندای جنگ طلبانه آمریکا و همپیمانان آن، تحلیل گران و ناظران بین المللی تنش‌های جاری در منطقه می‌گویند تناقضاتی وجود دارد که اتهام زنی به ایران درباره حمله به نفتکش‌ها در خلیج فارس را بیش از اثبات این ادعا تبدیل به سناریویی مشکوک کرده است.
اتهام زنی درباره حمله ایران به نفتکش‌ها مشکوک است
رویداد۲۴ همزمان با حضور «آبه شینزو» نخست وزیر ژاپن در ایران روز پنجشنبه دو نفتکش نروژی و ژاپنی در دریای عمان مورد حمله قرار گرفتند و شعله ور شدند تا بنزینی بر تنش‌های این روز‌ها بین آمریکا و ایران ریخته شود.

آمریکا و عربستان دو کشوری بودند که بی درنگ انگشت اتهام را به سوی تهران نشانه رفتند؛ جایی که نخست وزیر ژاپن درحال رایزنی با مسئولان ایرانی بود و عجیب آنکه یکی از کشتی‌های مورد هدف قرار گرفته ژاپنی بود.

«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران بامداد جمعه در واکنش به ادعا‌های مقام‌های آمریکایی مبنی بر دخالت داشتن تهران درخصوص انفجار دو نفتکش در دریای عمان، گفت: ادعا‌های بی اساس واشنگتن علیه تهران، نشان می‌دهد که گروه ب، "نقشه ب" را که همان دیپلماسی تخریب است، دنبال می‌کند.

ظریف در صفحه رسمی اش در توئیتر افزود: اینکه آمریکا بلافاصله اتهاماتی را علیه ایران مطرح کرد –بدون ارائه مدرک و شواهد حقیقی یا واقعی– فقط این موضوع را کاملاً روشن می‌کند که تیم ب. (بولتون، بن زائد، بن سلمان و بنیامین نتانیاهو) طرح ب. را در پیش گرفته است: دیپلماسی تخریب– شامل اقدامات آبه شینزو– و اینکه تروریسم اقتصادی علیه ایران را پنهان کند.

اتهام زنی درباره حمله ایران به نفتکش‌ها مشکوک است

«دویچه وله» نیز گزارش داد: آمریکا می‌کوشد ایران را به عنوان طرف برجام غیرقابل اعتماد معرفی کند و به پنج قدرت امضاکننده توافق هسته‌ای با ایران (بریتانیا، آلمان، فرانسه، چین و روسیه) فشار بیاورد تا این توافق را نامعتبر بشمارند.

کشور‌های اروپایی گفته‌اند که به توافق هسته‌ای با ایران (برجام) وفادار هستند. اکنون ایالات متحده سعی دارد به آن‌ها نشان دهد که ایران آرامش و ثبات منطقه را به خطر می‌اندازد.

در این میان مالک ژاپنی یکی از دو نفتکشی که در دریای عمان مورد حمله قرار گرفت، گفته است که برخلاف ادعای آمریکایی‌ها، حمله به کشتی از بالا صورت گرفته و نه از درون آب.

«یوتاکا کاتادا»، رئیس شرکت ژاپنی «کوکوکا سانگیو»، در توکیو به خبرنگاران گفته است که کارکنان کشتی به او گفته‌اند که «شیئی پرنده» از بالا به کشتی اصابت کرده است؛ به این ترتیب حمله به کشتی توسط مین یا اژدر نبوده است.

 ایده تیم ب

مختصات زمانی این حادثه (همزمانی با سفر آبه شینزو به تهران و در بحبوحه تلاش‌ها برای کاستن تنش‌ها بین واشنگتن و تهران) کارشناسان و رصدکنندگان تحولات را به طرح سوالات اساسی درباره اتهام زنی به ایران برانگیخت.

«نیل پارتریک» کارشناس مسائل خلیج فارس در مصاحبه‌ای با شبکه «فرانس پرس» که در پایگاه شبکه «فرانس ۲۴» منتشر شد، با این عبارات تردید خود را از طرح اتهام علیه ایران بیان کرد: «این ایده که ایران بخواهد مستقیماً مأموریت نخست وزیر ژاپن را تخریب کند و به دشمنانش در آمریکا و کشور‌های عربی خلیج فارس با برنامه ریزی چنین حمله‌ای، هدیه بدهد، محل شک و تردید است».

در همین حال، «توربورن اسلودت» تحلیل گر مؤسسه مطالعات اقتصاد سیاسی «وریسک مابلکرافت» گفت: «در این مرحله دشوار است که دلیلی برای تلاش ایران به منظور تعطیل کردن حرکت نفتکش‌ها در خلیج فارس بیابیم».

«الیزابت دیکنسون» تحلیل گر مرکز «گروه بین المللی بحران» نیز به پروپاگاندا درباره این حمله‌ها اشاره کرد و گفت: «یکی از خطراتی که در شرایط فعلی تصاعد تنش در منطقه با آن روبرو هستیم، مبالغه و اغراق است…مبالغه و بزرگ کردن حوادث، مرحله‌ای منفی را تغذیه می‌کند که به سود هیچ کشوری نیست».

«روسیا الیوم» بخش عربی شبکه «راشاتودی» روسیه به مقاله‌ای از «ادوارد چیسنوکوف» در روزنامه «گزتا رو» پرداخته که در آن به نقل از «گیفورگ میرزائیان» استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه مالی دولتی روسیه نوشته است: هدف از این حملات، انداختن تقصیر به گردن ایران و متجاوز نشان دادن آن و تحریک کننده این ایده جان بولتون مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا است.

این متخصص روس افزود: پیدا کردن مجری این عملیات تحریک آمیز هم سخت نیست و می‌تواند یکی دیگر از دشمنان ایران باشد مانند عربستان سعودی یا یکی از گروه‌های متعدد تروریست در منطقه خاورمیانه؛ اما ترامپ به تندروی بولتون نیست و سوال اصلی این است که چه تصمیمی در این باره اتخاذ خواهد کرد؟

میرزائیان گفت: آمریکایی‌ها می‌دانند که در صورت هرگونه حمله مستقیمی به ایران، باید صد‌ها یا هزاران تابوت برای سربازانشان تدارک ببینند و ضربه‌های انتقام جویانه در انتظار همپیمان آن‌ها یعنی اسرائیل خواهد بود؛ به همین دلیل امیدواریم بحران جاری حل شود؛ مثل گذشته و شاید با میانجیگری روسیه.
منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
United States of America
|
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
0
0
ایران باید با تولید سلاح اتمی و موشک قاره پیما و تهدید امریکا و اسرائیل با زور آنها را مجبور به لغو تحریم ها کند.
لغو تحریم ها از روش های مصالمت آمیزی مانند مذاکره و توافق ممکن نیست.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان