تاریخ انتشار: ۱۰:۱۷ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۸
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کرد:

راهکاری برای اجباری شدن بیمه منازل مسکونی/ دولت بر اساس دهک‌ها حق بیمه را مشخص کند

کبیری گفت: وقتی می‌گوییم دولت سهم خود را از پرداخت بیمه منازل مسکونی مشخص کند به این معنی نیست که صاحبان منازل هیچ پولی را پرداخت نکنند بلکه ما همیشه و مخصوصاً در این اوضاع اقتصادی، نگران قشر ضعیف جامعه هستیم.
راهکار یک نماینده درباره اجباری شدن بیمه منازل مسکونی: دولت بر اساس دهک‌ها حق بیمه را مشخص کند
رویداد۲۴ چندی پیش علی ربیعی، سخنگوی دولت گفته بود برنامه دولت بیمه منازل مسکونی است و البته این طرح فعلاً اختیاری است. ربیعی با بیان اینکه در این طرح ۵۰ درصد حق بیمه را دولت پرداخت می‌کند، افزود: هدف از این طرح این است که مردم بعد از حوادث طبیعی در پیچ و خم‌های اداری برای حل مشکل مسکن خود قرار نگیرند.

در همین خصوص، سیدتقی کبیری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اگر قرار باشد بیمه منازل مسکونی از حالت اختیاری به اجباری تبدیل شود نیازمند اراده قوی و ورود تمام قد دولت به موضوع است. دولت باید تدابیری را بیاندیشد که همه بتوانند منازل خود را بیمه کنند، زیرا وضعیت اقتصادی برخی از خانواده‌ها به قدری نامناسب است که حتی توان پرداخت ۵۰ درصد حق بیمه خانه خود را هم ندارند.

وی در ادامه افزود: وقتی گفته می‌شود این طرح فعلاً اختیاری است یعنی افرادی که توان پرداخت این مبلغ را دارند یا خطر حوادث طبیعی را بیش از پیش احساس می‌کنند روی به چنین بیمه‌ای می‌آورند، اما اگر قرار باشد طرح به حالت اجباری دربیاید دولت باید فکر اساسی برای قشر ضعیف جامعه کرده باشد.

این نماینده مجلس تصریح کرد: من فکر می‌کنم دولت باید بر اساس دهک‌های موجود، حق بیمه افراد را مشخص کند. بطور مثال نمی‌توان همه مردم را به یک چشم دید و برای همه ۵۰ درصد را لحاظ کرد. درست است که قیمت خانه‌ها متفاوت است، اما پرداخت ۵۰ درصد حق بیمه برای اینکه خانه شخص و یا خانواده‌ای بیمه شود که در اداره خرج روزمره خود هم مانده کمی دور از انصاف است.

نماینده خوی و چایپاره در مجلس دهم یادآور شد: سیل اخیر که بسیاری از استان‌های کشور را دربرگرفت باعث شد تا مسئولان به فکر فرو بروند که خانه‌های مردم را بیمه کنند. اگر کمی در این موضوع دقیق شویم می‌بینیم که خطر سیل و یا بسیاری از بلایای طبیعی متوجه مردمی است که در مناطق محروم‌تر زندگی می‌کنند و برخی از این خانواده‌ها از بسیاری از رفاهیات حداقلی هم برخوردار نیستند؛ پس الزام به بیمه خانه زمانی باید از سوی دولت صورت بگیرد که دولتمردان بر اساس عدالت، حق بیمه صاحبان خانه‌ها را مشخص کرده باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما وقتی می‌گوییم دولت سهم خود را از پرداخت این بیمه مشخص کند به این معنی نیست که صاحبان منازل هیچ پولی را پرداخت نکنند بلکه ما همیشه و مخصوصاً در این اوضاع و احوال اقتصادی، نگران قشر ضعیف جامعه هستیم، چون می‌دانیم تحمیل کردن مبلغی علاوه بر دیگر موضوعات دیگر، زندگی آن‌ها را با چالش روبرو خواهد کرد. از طرفی، من معتقدم اگر بنا به اجباری شدن این حق بیمه شد اول دولت باید سهم خود را پرداخت کند، زیرا در این صورت دیگر شاهد کوتاهی دولت نخواهیم بود و مردم با آرامش و امنیت بیشتری سهم خود را پرداخت خواهند کرد.
منبع: اقتصاد24
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان