تاریخ انتشار: ۲۲:۲۲ - ۰۱ تير ۱۳۹۸

زباله‌گردهایی که از کشاورزان پولدارترند

عضو شورای اسلامی شهر تهران، روز گذشته در بازدید از مجموعه دفع پسماند آرادکوه، پیشنهاد کرد موزه پسماند در کارخانه قدیمی کمپوست راه‌اندازی شود.

زباله‌گردهایی که از کشاورزان پولدارترند

رویداد۲۴ احمد مسجدجامعی در تازه‌ترین تهرانگردی به همراه حسن خلیل آبادی، عضو دیگر شورای اسلامی شهر تهران، کارشناسان فنی، مدیران و اهالی رسانه به آرادکوه مرکز دپوی زباله پایتخت رفت. مسجدجامعی با بیان اینکه در گذشته «محور آباد» محل دپوی زباله پایتخت بود اما بعد از مدتی جمع‌آوری و به آرادکوه منتقل شد، گفت: همزمان با آرادکوه، در تقی آباد نیز شبکه جمع‌آوری زباله مستقر شد که خوشبختانه تقی آباد با کمک شهرداری تهران جمع‌آوری شد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر شیرابه زباله در آرادکوه موجب انتشار بوی نامطبوع در منطقه شده است، تصریح کرد: بر اساس آمار بهزیستی ۶ درصد کودکان کار در حوزه جمع‌آوری زباله فعالند که عمدتاً افغانستانی و پاکستانی هستند.

مسجدجامعی با بیان اینکه در طول مسیر با کودکان گل فروش که در مسیر بهشت زهرا (س) مستقر شده‌اند روبرو شدیم، گفت: این کودکان از ساعت ۵ تا ساعت ۱۹ در کنار اتوبان مشغول گلفروشی هستند؛ مسئول بالادستی آنها به کودکان روزی ۳۰ هزار تومان و به نوجوانان روزی ۵۰ هزار تومان حقوق می‌دهد و وقتی با آنها روبه رو شدیم این کودکان نگران بودند که مبادا عکس‌شان منتشر شوند و از کار بیکار شوند.

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه روزانه زباله‌های زیادی به آرادکوه می‌آید، تصریح کرد: جالب است بدانید که درآمد یک زباله‌گرد از ۲۰ الی ۳۰ سطل زباله حتی از یک کشاورز که زحمت زیادی برای محصولش می‌کشد، بیشتر است.

وی با بیان اینکه در شورای شهر رویکرد ما در زمینه آرادکوه، مسائل زیست محیطی و بهبود وضعیت شیرابه‌ها، همچنین رویکرد اجتماعی و تفکیک زباله از مبدأ است، گفت: کارکنان سازمان پسماند بارها به ما گفته‌اند که شما برای تطهیرکنندگان در بهشت زهرا مزایایی در نظر گرفته‌اید اما وضعیت ما در میان کوه زباله به مراتب بدتر است و مزایایی نداریم.

کارخانه قدیمی بازیافت موزه پسماند شود

مسجدجامعی افزود: شرایط آرادکوه به گونه‌ای است که با توسعه روستاها در اطراف آن نارضایتی مردم دو چندان شده است. در سازمان مدیریت پسماند یک کارخانه تولید کمپوست وجود دارد که قبل از انقلاب توسط یک شرکت انگلیسی ساخته شد اما بعد از افتتاح در سال ۵۳ به دلیل آنکه ظرفیت زباله‌اش کم بود و خروجی خوبی نداشت تنها ۹ ماه کار کرد و بعد از آن نیز تعطیل شد که مجدداً در زمان مرحوم هاشمی رفسنجانی افتتاح شد اما از آنجایی که ورودی زباله آن برای شهر تهران قابل قبول نبود و بوی نامطبوع این مرکز موجب نارضایتی شهروندان شده این مرکز مجدداً تعطیل شد و در این دوره هم تنها ۹ ماه کار کرد.

وی با بیان اینکه این کارخانه حالا متروکه و رها شده است و تنها به درد آن می‌خورد که به لوکیشن فیلم تبدیل شود، گفت: البته با قدیمی شدن تکنولوژی آن، می‌توان این کارخانه را به یک موزه برای پسماند تبدیل کرد و حتی در بیرون این کارخانه المان‌های قدیمی نیز وجود دارد به گونه‌ای که یکی از قدیمی‌ترین دستگاه‌های پمپ بنزین دقیقاً در بیرون کارخانه وجود دارد و می‌تواند به موزه شدن این مجموعه کمک کند.

مسجدجامعی با بیان اینکه در گذشته این مرکز بسیار بزرگ بود اما با انتقال فرآیند زباله سوزی به آرادکوه این مرکز بخشی از زمین‌های خود را به آتش نشانی داد تا به مرکز آموزش تبدیل شود، گفت: امروز در نظر داریم به آرادکوه برویم و در مورد وضعیت زباله‌های تهران بررسی انجام دهیم.

مخلوط شدن زباله‌های بیمارستانی با زباله‌های دیگر

مسجدجامعی در ادامه بازدیدش از آرادکوه با بیان اینکه روزانه هفت الی هشت هزار تن زباله در شهر تهران جمع‌آوری می‌شود، گفت: انواع و اقسام زباله که برخی از آنها خطرناک هستند همچون زباله‌های بیمارستانی نیز در این مکان دفن می‌شوند.

وی با بیان اینکه پیش از این عمده زباله‌ها به مرکز آبعلی ارسال می‌شد اما به دلیل خطرات زیست محیطی حالا عمده زباله‌ها به آرادکوه منتقل می‌شود، اظهارکرد: مسئولان امر گفته‌اند که در این زمین یک لایه سنگی نفوذناپذیر وجود دارد که مانع انتقال شیرابه‌ها به زمین می‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران، با اشاره به اینکه فعالیت دپوی زباله در آرادکوه مصوبه قانونی دارد، گفت: اینجا کارگران در ابتدا نسبت به تفکیک زباله و گروه بندی آن اقدام می‌کنند و بعد از آن نیز عمدتاً زباله‌ها برای تهیه کمپوست به کار گرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه در گذشته شیرابه چند هکتاری زباله‌ها وجود داشت که اصطلاحاً به آن دریاچه می‌گفتند، گفت: حالا این دریاچه خشک شده است.

مسجدجامعی با بیان اینکه متأسفانه زباله‌های بیمارستانی نیز بدون بی خطرسازی رها می‌شوند، اظهارکرد: مسئله نگران کننده این است که حجم زیادی از زباله‌های بیمارستانی کم شده است و این نشان می‌دهد زباله‌های خطرناک بیمارستانی مخلوط زباله‌های معمولی و دفن می‌شوند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران، با بیان اینکه شهرداری تهران نسبت به راه اندازی کارخانه زباله سوز اقدام کرده است اما به دلیل ارزان بودن برق تولید آن مقرون به صرفه نیست، گفت: اگر بشود زباله سوز را تغییر داد و کاربری آن را به سوزاندن زباله‌های بیمارستانی عوض کرد، اتفاق خوبی می‌افتد چرا که دمای زباله سوز ۱۸۰۰ درجه است و در این شدت حرارت زباله‌های بیمارستانی از بین می‌روند.

دستگاه‌های مسئول دیگر در حوزه پسماند با شهرداری همکاری نمی‌کنند

مسجدجامعی در ادامه بازدید خود تصریح کرد: در سطح شهر ایستگاه‌های بزرگ دریافت زباله وجود دارد. در شورای شهر چهارم زمین بزرگی را در نظر گرفتیم که همه این ایستگاه‌های سطح شهر جمع‌آوری و در این زمین مستقر شوند اما هنوز زیرساخت‌های آن تکمیل نشده است و اعتبارات لازم برای متمرکز کردن این ایستگاه‌های دریافت زباله تامین شده است.

وی با انتقاد از عدم همراهی سایر دستگاه‌ها و سازمان‌ها گفت: نمی‌شود از سازمان مدیریت پسماند و شهرداری منهای سایر دستگاه‌ها انتظار کار در حوزه پسماند را داشت چرا که اگر قرار باشد نظام پسماند پراکنده باشد نمی‌توانیم شاهد اتفاق خوبی در این حوزه باشیم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران، با بیان اینکه مسئله دیگر ما در حوزه پسماند نبود سند فرادستی است، اظهارکرد: ما سند بالادستی در حوزه پسماند نداریم و با حرف‌های پراکنده و اقدامات متعدد راه به جایی نمی‌رسد و لازم است هر چه سریع‌تر سند فرادستی پسماند تهیه و ابلاغ شود.

منبع: مهر
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان