تاریخ انتشار: ۰۹:۲۷ - ۰۲ تير ۱۳۹۸

دریافتی‌های فراتر از دستمزد مدیران شهری/ سامانه شفافیت شهرداری شفاف نیست

خزانه‌دار شورای شهر تهران گفت: مدیران شهرداری از لحاظ استخدامی در شرایط یکسانی نیستند و بخشی از دریافتی‌های آن‌ها فراتر از حقوق و دستمزد ثابت است.
دریافتی‌های فراتر از دستمزد مدیران شهری/ سامانه شفافیت شهرداری شفاف نیست
رویداد۲۴  سید حسین رسولی درباره علل تاخیر در ارائه به موقع گزارش ماهانه درآمد و هزینه‌های شهرداری تهران، گفت: ماده ۷۹ قانون شهرداری، شهردار تهران به ویژه معاونان مالی و اقتصادی شهری و کلیت حوزه معاونت اداری و مالی شهرداری را موظف می‌کند به منظور اطلاع شهروندان از وضعیت دخل و خرج ماهیانه شهرداری، قبل از تاریخ پانزدهم هر ماه، گزارش دو حساب درآمد و هزینه‌های شهرداری را به شورای شهر اعلام کنند.

وی در ادامه افزود: طبق قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شورا‌های اسلامی کشور، خزانه‌دار شورا با رای مستقیم اعضای شورا انتخاب می‌شود تا گزارش ارائه شده از سوی شهرداری را در صحن علنی قرائت کند.

خزانه‌دار شورای شهر تهران  با اشاره به اینکه در دوره پنجم شورای شهر تهران در راستای راهبرد شفافیت، به شهروندان تهرانی قول دادیم، درآمد و هزینه‌های شهرداری را به صورت شفاف مطابق قانون در هر ماه اعلام کنیم، تصریح کرد: همچنین ارقام مندرج در حساب ارائه شده، به انضمام جداول پیوست که دربردارنده اقلام درآمدی اعم از بودجه نقد و غیرنقد و سرفصل‌های هزینه‌ای که شامل هزینه‌های جاری و عمرانی است، از طریق سایت شفافیت به استحضار مردم می‌رسانیم.

وی با بیان اینکه این اقدام علاوه بر انجام وظیفه اطلاع‌رسانی به مردم، آن‌ها را تشویق می‌کند بر درآمد و هزینه‌های شهرداری نظارت داشته باشند، اظهار داشت: از ابتدای این دوره بنابر وظیفه محوله به عنوان خزانه دار شورای اسلامی شهر تهران، تلاش کردم این ماموریت انجام شود.

خزانه‌دار شورا با اشاره به تذکر اخیرش به شهرداری درباره تاخیر در ارائه گزارش ماهانه درآمد و هزینه‌های شهرداری دو ماهه سال ۹۸، افزود: تذکر اخیرم درباره تاخیر شهرداری نسبت به ارائه گزارش درآمد و هزینه‌های فروردین و اردیبهشت ماه سال جاری بود، البته تذکرات قبلی‌ام درباره مواردی که گزارش می‌شد، بود. زیرا بخشی از اعتبارات شهرداری به صورت تعهدی اعلام می‌شود و فرآیند ثبت و ضبط درآمد و هزینه‌ها به دلیل نواقصی که در سیستم ثبت دریافت‌های شهرداری وجود دارد، از حیث زمانی از دقت لازم برخوردار نیست.

وی در ادامه تصریح کرد: تذکرم به شهرداری همواره درباره نبود دقت در فرآیند ثبت درآمد و هزینه‌ها است که تکرار می‌شود.

رسولی در بیان بی‌دقتی‌هایی که از سوی شهرداری در این مورد رخ می‌دهد، به مثالی اشاره کرد و گفت: برای مثال خزانه متمرکز شهرداری مبلغ ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار به مناطق ابلاغ می‌کند،، اما بین زمانی که این مبلغ در دفاتر شهرداری ثبت می‌شود و زمانی که اسناد مربوطه توسط مناطق یعنی مراکز هزینه به خزانه بازمی‌گردد، با تاخیر روبه‌رو است.

خزانه‌دار شورا با اشاره به ضرورت الکترونیکی شدن ثبت مبالغ، اظهار داشت: راه‌اندازی مستقیم سیستم الکترونیک مالی راهکار کاهش این تاخیر‌ها است تا فاصله ابلاغ اعتبار اسناد و هزینه‌ها را کوتاه کند و دقت اعتبار گزارش را افزایش دهد.

وی با بیان اینکه ماده ۷۹ قانون شهرداری‌ها تنها بر گزارش‌دهی حساب درآمد و هزینه‌ها متمرکز است، افزود: به کارگیری ظرفیت‌های ذی حسابی، حسابرسان رسمی، تفریغ بودجه و حسابرسی‌های داخلی راهکار‌های نظارت مالی بر عملکرد شهرداری است.

رسولی در پاسخ به این سوال که یکی از شعار‌های محوری شورای پنجم، شفافیت بوده و بر همین مبنا سامانه شفافیت راه‌اندازی شده است،، اما شفافیت در این سامانه نیز با ابهاماتی روبه روست و اعتراضاتی را به همراه دارد، گفت: حتما در ثبت آمار و ارقام در سایت شفافیت احتمال بروز خطا وجود دارد. این سامانه به تازگی در شهرداری راه‌اندازی شده است،، اما به این نتیجه رسیده‌ایم راه‌اندازی آن حتی اگر بین بخش‌های مختلف شهرداری بابت اعداد و ارقام ثبتی اختلاف‌نظر وجود داشته باشد، بهتر از نبودن آن است.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: اعلام ارقام مالی و وارد کردن بخش‌های درآمدی به طور دقیق، اصلاح اعداد و ارقام به نظارت شهروندان و افزایش توجه آن‌ها به هزینه‌کرد‌های شهرداری را موجب می‌شود.

رسولی افزود: قرار دادن دریافتی‌های مدیران شهرداری در سایت شفافیت نیز همین شائبه را به وجود آورده و آن‌ها را وادار کرد تا در این رابطه توضیح دهند. مدیران شهرداری از لحاظ استخدامی در شرایط یکسانی نیستند و بخشی از دریافتی‌های مدیران فراتر از حقوق و دستمزد ثابت است، برای مثال اضافه کار را نمی‌توان در سایت شفافیت قرار داد، لذا از شهرداری درخواست شد تا دریافتی مدیران را به صورت میانگین اعلام کند و اعداد به سمتی پیش برود که با اصلاح تدریجی، آمار و ارقام به تدریج با دقت بیشتری همراه باشد.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان