تاریخ انتشار: ۱۰:۲۲ - ۳۰ تير ۱۳۹۸
رویداد۲۴ بررسی کرد؛

زباله‌های گرانقیمت/ نصف قراردادهای پسماند شهرداری تهران نامشخص است +جدول

هر شهروند منطقه ۲ در طی دو سال ۹۰ هزار تومان درآمد از طریق پسماند برای شهرداری تهران منطقه ایجاد می‌کند، اما این رقم در منطه ۱۹ شهرداری به حدود ۷ هزار و پانصد تومان می‌رسد. این اختلاف رقم بسیار عجیب است. نکته جالب اینکه شهروندان منطقه ۱۶ که در مجاورت منطقه ۱۹ قرار دارند، از نظر ارزشی، چهار برابر پسماند گرانقیمت تری تولید می‌کنند.

زباله‌های گرانقیمت/ نصف قراردادهای پسماند شهرداری تهران نامشخص است +جدول

رویداد۲۴ در میان اعضای شورای شهر تهران، بهاره آروین توانسته به یکی از وعده‌های خود عمل کند و تعداد زیادی از قرارداد‌های شهرداری تهران را در سایت شفافیت به مردم ارائه کند. منتقدان آروین معتقدند اطلاعاتی که در وبسایت شفافیت منتشر می‌شود کامل نیست، مثلا درباره حقوق مدیران شهرداری تهران اطلاعاتی منتشر شده بود، اما از میزان مزایا و اضافه کاری آنان خبری نبود، از طرفی حامیان آروین معتقدند این اقدام یک تابوشکنی محسوب می‌شود و هیچ نهاد دیگری مثل وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها، اطلاعات خود را برای عموم منتشر نمی‌کنند.

روز پنجشنبه آروین توییت کرد ‏با ارتقا اطلاعات قرارداد‌های منتشر شده در وبسایت شفافیت، اطلاعات قرارداد‌های کلان درآمدی (مزایدات) و قرارداد‌های سرمایه‌گذاری و مشارکت نیز در این وبسایت منتشر شد. پیش‌ازاین اطلاعات تمام قرارداد‌های کلان هزینه‌ای (مناقصات) شهرداری تهران در دسترس عموم قرار گرفته بود. ‏تلاش می‌کنم تا پایان تابستان ۹۸، اطلاعات یکی دیگر از مهم‌ترین انواع قراردادها، یعنی قرارداد‌های ملکی شهرداری تهران اعم از خرید، فروش، اجاره و تهاتر املاک نیز روی وبسایت شفاف منتشر شود.

رویداد۲۴ برخی اطلاعات منتشر شده را بررسی کرده است. تعدادی از قرارداد‌های وارد شده در این سامانه، واگذاری با ترک تشریفات بوده است، از طرف دیگر اطلاعاتی که به دست رویداد۲۴ قرار گرفته نشان می‌دهد بعضی پیمانکاران با آگاهی از ضعف‌های قانون برنده مناقصه‌ها می‌شوند، مثلا در یک مورد، پیمانکار پسماند در مناطق شمالی تهران با پیشنهاد‌های میلیاردی، برنده اول و دوم و سوم مناقصه می‌شد و بعد از گرفتن پروژه انصراف داده است و به این ترتیب بر اساس پروتکل‌های موجود، شهرداری با پیمانکار جدید قرارداد بسته است.

به گزارش رویداد۲۴ محمود میرلوحی عضو شورای شهر تهران نیز پیش از این از مافیای گستره پسماند در تهران صحبت کرده و گفته «در این دو سال از یک طرف درآمد شهرداری از پسماند افزایش چشمگیر داشته و از طرف دیگر، همچنان این درآمد تا رقم واقعی، فاصله معناداری دارد.»

او گفته «برخی از پیمانکاران جمع آوری پسماند تا شش ماه دربرابر قوانین جدید ما مقاومت داشتند به طوری که به یکدیگر می‌گفتند در مزایده‌های شهرداری شرکت نکنید. این پیمانکاران برای خودشان ائتلاف تشکیل داده بودند و فقط افراد خاصی را به گروه خود راه می‌دادند. ما این لیست را شکستیم تا دیگر نتوانند با هم ائتلاف کنند و قوانین شهرداری را دور بزنند.»

«چه‌جور بعد از ۱۲‌سال نتوانستید زباله را تفکیک کنید؟ کدام شهر در اشل تهران این‌جور زباله جمع می‌کنند»؛ دو سال بعد از این سوال «اسحاق جهانگیری» از «محمدباقر قالیباف» به نظر می‌رسد شهرداری به دنبال برداشتن گام‌هایی برای مدیریت پسماند است. روزانه ۹ هزار تن پسماند در تهران جذب می‌شود. در واقع به طور متوسط هر تهرانی روزانه یک کیلو زباله تولید می‌کند که بین ۲ تا ۴ هزار تن از این پسماند ارزشمند است. در  بهمن ۹۶، شورای شهر تهران پیشنهاد داده بود درآمد حاصل از فروش و جمع‌آوری زباله به ۱۰۰ میلیارد تومان برسد که در آن زمان با این پیشنهاد موافقت نشد، اما به نظر می‌رسد شهرداری کم کم در حال نزدیک شدن به این رقم است.

جدول زیر اطلاعات قرارداد‌های واگذاری پسماند خشک را در مناطق شهرداری تهران نشان می‌دهد. مناطقی که فیلد آن‌ها در جدول خالی است، به منزله این است که هنوز اطلاعات آن‌ها در سایت شفافیت وارد نشده است یا اینکه قرارداد آن‌ها کمتر از ۲۵۰ میلیون تومان بوده و در سایت شفافیت قرار نگرفته است.

در جدول زیر مشخص است از میان مناطق ۲۲ گانه تهران، تنها میزان قرارداد ۱۰ مشخص است و وضعیت ارقام  و قراردادها ۱۲ دیگر در تهران مشخص نیست.

با توجه به اینکه قرارداد منطقه ۵ یک ساله بسته شده، در جدول زیر با ظریب دو محاسبه شده است. آنچنان که در جدول زیر مشخص است، هر شهروند منطقه ۲ در طی دو سال ۹۰ هزار تومان درآمد از طریق پسماند برای شهرداری منطقه ایجاد می‌کند، اما این رقم در منطه ۱۹ شهرداری به حدود ۷ هزار و پانصد تومان می‌رسد. این اختلاف رقم بسیار عجیب است. نکته جالب اینکه شهروندان منطقه ۱۶ که در مجاورت منطقه ۱۹ قرار دارند، از نظر ارزشی، چهار برابر پسماند گرانقیمت تری تولید می‌کنند. نتایج حداقلی و اولیه بررسی در ادامه آمده است:

آیا انتشار اطلاعات ناقص در سامانه شفافیت به کم شدن فساد در شهرداری کمک می کند؟

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان