تاریخ انتشار: ۱۱:۵۶ - ۰۳ تير ۱۳۹۸
یک مقام مسئول عنوان کرد:

بهای ارزان آب و عوامل انسانی، علت بروز کم‌آبی است

مدیرکل دفتر مصرف و ارتقای بهره‌وری آب و آبفای وزارت نیرو گفت: مهم‌ترین علت بروز کم‌آبی، عوامل انسان‌ساخت و غیرمرتبط با طبیعت است.

بهای ارزان آب و عوامل انسانی، علت بروز کم‌آبی است

رویداد۲۴ بنفشه زهرایی در آئین آغاز به کار رویداد ملی سازگاری با کم‌آبی، با بیان اینکه مقوله کم‌آبی متأثر از عوامل متفاوتی از جمله خشکی طبیعت، تغییر آب و هوایی، نبود ظرفیت ذخیره آب در آبخوان‌ها و نیز ضعف مدیریت است، اظهار داشت: عوامل اقتصادی، اجتماعی و سیاسی از سایر عوامل تأثیرگذار بر کم‌آبی است و از سوی دیگر، کاربری نامناسب اراضی، نبود برنامه آمایش سرزمینی، سبک زندگی، سرمایه‌گذاری ناکافی برای توسعه زیرساخت‌های تأمین و انتقال آب، می‌تواند از عوامل ایجاد و استمرار مقوله کم‌آبی به شمار برود.

وی افزود: ارزان بودن آب در ایران را می‌توان یکی از عوامل مؤثر بر کم‌آبی دانست که این موضوع با محدودیت‌های سیاسی و اجتماعی ناشی از اختصاص آب با توسعه زیرساخت‌های هیدرولیکی، باعث می‌شود که مسئولان به دنبال اجرای برنامه‌های توسعه منابع آب باشند.

به گفته این مقام مسئول، مهمترین علت ایجاد کم‌آبی، عوامل انسان‌ساخت و غیرمرتبط با طبیعت است و زیرساخت‌های متعدد این عوامل در کشور، به راحتی قابل رؤیت هستند. بر این اساس با احداث سازه‌های تنظیمی می‌توان ظرفیت تأمین آب را تا حدی بالا برد و بر اساس آن، نیازهای صنعت کشاورزی را پاسخ داد؛ اما مشکل از آنجایی شروع می‌شود که نیازها بیش از اندازه توسعه می‌یابد تا قادر به تنظیم بین نیازها و منابع وجود نداشته باشد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
پیش‌بینی شما از آینده قیمت دلار چیست؟
پیشخوان