تاریخ انتشار: ۱۲:۰۴ - ۰۹ تير ۱۳۹۸

سوآپ نفتی ایران با روسیه به کجا رسید؟/ نماینده مجلس: همکاری نفتی با روسیه گزینه اجباری ایران است

علیرضابیگی گفت: امروز روسیه پای کار است و آمادگی همکاری نفتی با ایران را دارد، ولی به دلایلی که برای برخی نمایندگان مشخص نیست این مسیر همکاری هنوز میسر نشده است.
سوآپ نفتی ایران با روسیه به کجا رسید؟ / نماینده مجلس: همکاری نفتی با روسیه گزینه اجباری ایران است
رویداد۲۴ سوآپ نفتی ایران با روسیه به کجا رسید؟ طی روز‌های گذشته سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه از آمادگی کشورش برای کمک به ایران برای فروش نفت خبر داد.

حال سوال اصلی اینجاست که اگر این موضوع صحت داشته باشد می‌توان به طرف روسی اعتماد کرد یا این امکان وجود دارد که آن‌ها در ادامه این همکاری، مسیر خود را از ایران جدا و به سمت کشور‌های تحریم‌کننده بروند؟

احمد علیرضابیگی، نماینده تبریز در مجلس دهم در این رابطه گفت: از جمله موضوعاتی که در خصوص تعلل وزیر نفت در مجلس مطرح شده این است که بحث سوآپ نفتی ما با روسیه به کجا رسیده؟ زیرا قرار بود ما نفت را در اختیار روسیه قرار دهیم و آن‌ها هم از جانب ما آن را به فروش برسانند. از این‌رو همین موضوع را طی نامه‌ای با ۷۲ امضا از سوی نمایندگان مجلس به انضمام چند مطلب دیگر خطاب به سران قوا ارسال کردیم و جای سوال است که چرا وزارت نفت از این ظرفیت و قابلیتی که وجود دارد تاکنون استفاده نکرده است؟

وی افزود: امروز روسیه پای کار است و آمادگی همکاری نفتی با ایران را دارد، ولی به دلایلی که برای برخی نمایندگان مشخص نیست این مسیر همکاری هنوز میسر نشده است.

وی در پاسخ به اینکه آیا می‌توان در این همکاری نفتی به طرف روسی اعتماد کرد؟ گفت: این همکاری که امروز می‌تواند بین ما با روسیه شکل بگیرد جزو گزینه‌های اجباری ایران است و ما در شرایطی نیستیم که نیت‌خوانی کنیم کما اینکه در گذشته به اعتبار توتال، شرکت چینی را جواب کردیم و توتال آمد و مصوبه مجلس را گرفت و اطلاعات و اسناد محرمانه را هم در اختیارش گذاشتند و به راحتی از انجام کار سرباز زد.

علیرضابیگی تصریح کرد: اگر قرار باشد پیش از همکاری، روسیه را قضاوت کرد یعنی قصاص قبل از جنایت کردیم؛ ضمن اینکه باید پرسید کدام کشور از گذشته تا امروز در قبال ما سوابق بدعهدی نداشته است؟

نماینده تبریز در مجلس در پایان خاطرنشان کرد: پس از ارسال نامه ما در خصوص عملکرد وزارت نفت به سران قوا، آقای زنگنه به مجلس آمد و در صحن مجلس صحبت‌هایی را مطرح کردند که آن حرف‌ها پاسخی به ابهامات ما نبود و متاسفانه تعلل وزارت نفت در این رابطه همچنان ادامه دارد و فعلاً من اراده‌ای برای همکاری نفتی با روسیه را نمی‌بینم و با این طرز تفکری که در وزارتخانه وجود دارد، امیدی به آینده نیست.
منبع: اقتصاد24
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان