تاریخ انتشار: ۱۱:۴۵ - ۱۲ تير ۱۳۹۸

دروغ بزرگ گروه G۲۰ در نشست ژاپن

تأکید کشورهای گروه ۲۰ در اوساکای ژاپن در پایبندی به موافقت‌نامه پاریس در حالی است که این کشورها عملکرد ضعیفی در اجرای این موافقت‌نامه داشته‌ و بین و حرف و عمل آنها تضاد وجود دارد.

دروغ بزرگ گروه G۲۰ در نشست ژاپن

رویداد۲۴ نشست گروه ۲۰ تاریخ ۷ و ۸ تیرماه سال جاری در اوساکای ژاپن برگزار شد و موافقت‌نامه تغییر اقلیم پاریس یکی از موضوعات این نشست بود.

کارشناسان معتقدند مذاکرات تجاری ژاپن با آمریکا موجب شده این کشور به عنوان میزبان نشست و در جهت جلب حمایت آمریکا، چنین بیانیه ضعیفی را تهیه کند.

در این نشست همه کشورهای حاضر به‌جز آمریکا پایبندی خود به موافقت‌نامه پاریس را اعلام کردند. آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در این نشست اعلام کرد که برخی از کشورهای حاضر در این نشست، قبلاً نیز تمایل خود به افزایش تلاش برای به صفر رساندن انتشار گازهای گلخانه‌ای را اعلام کرده‌اند.

تأکید کشورهای گروه G۲۰ در نشست ژاپن در پایبندی به موافقت‌نامه پاریس در حالی است که این کشورها عملکرد ضعیفی در اجرای این موافقت‌نامه داشته‌اند درواقع بررسی‌ها نشان از تضاد بزرگ در حرف و عمل این کشورها دارد.

آیا کشورهای G۲۰ به موافقت‌نامه پاریس پایبند بوده‌اند؟

 گروه ۲۰ شامل آمریکا، اتحادیه اروپا، فرانسه، انگلیس، آلمان، ایتالیا، چین، ژاپن، روسیه، عربستان سعودی، اندونزی، استرالیا، ترکیه، برزیل، آرژانتین، کانادا، هند، کره جنوبی، آفریقای جنوبی و مکزیک است. این کشورها ۸۵ درصد حجم اقتصاد دنیا را در اختیاردارند. از میان این کشورها آمریکا اعلام کرده است که از موافقت‌نامه پاریس خارج می‌شود.

مهم‌ترین دلایل آمریکا برای خروج از این موافقت‌نامه، نپذیرفتن مبنای علمی و نیز ضررهای اقتصادی ناشی از اجرای این موافقتنامه بوده است. ترکیه نیز تهدید کرده است که احتمالاً به دلیل خروج آمریکا و به خطر افتادن کمک‌های بین‌المللی مدنظر موافقت‌نامه پاریس به آن نخواهد پیوست. کشور روسیه نیز به دلایل مشابه آمریکا هنوز به موافقت‌نامه پاریس نپیوسته است.

ژاپن به‌عنوان کشور میزبان نشست گروه ۲۰ و تهیه‌کننده پیش‌نویس حمایت از موافقت‌نامه پاریس، خود یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان فناوری زغال‌سنگ است.

به‌طوری‌که متوسط سالیانه ۵.۲ میلیارد دلار صرف گسترش این فناوری می‌کند. از طرفی آلمان که در این نشست یکی از سردمداران حمایت از موافقت‌نامه پاریس بود، با استراتژی اتحادیه اروپا برای به صفر رساندن انتشار گازهای گلخانه‌ای انسان‌ساخت تا سال ۲۰۵۰ میلادی مخالفت کرده است.

در حال حاضر ۲۰ هزار نفر در صنعت زغال‌سنگ آلمان مشغول به کار هستند و ۲۰ درصد انتشار گازهای گلخانه‌ای این کشور مربوط به این صنعت است.

از سوی دیگر این کشور در حال گسترش معادن زغال‌سنگ است به‌طوری‌که جنگل هامباخ که قدمتی ۱۲ هزارساله دارد برای استخراج زغال‌سنگ در حال تخریب شدن است.

گرچه کشورهای گروه ۲۰ از سال ۲۰۰۹ میلادی خواستار کاهش یارانه سوخت‌های فسیلی شده‌اند اما این کشورها بعد از تصویب موافقت‌نامه پاریس، این یارانه‌ها را نزدیک به سه برابر افزایش داده‌اند. یارانه سوخت‌های فسیلی این کشورها از ۱۷.۲ میلیارد دلار در سال‌های ۲۰۱۴ - ۲۰۱۳ میلادی به ۴۷.۲ میلیارد دلار در سال‌های ۲۰۱۷-۲۰۱۶ میلادی افزایش یافته است.

عاملان افزایش انتشار؛ داعیه‌دار کاهش انتشار

عملکرد ضعیف کشورهای گروه ۲۰ در اجرای موافقت‌نامه پاریس در حالی است که این کشورها به کشورهای درحال‌توسعه مانند ایران برای اجرای این موافقت‌نامه، فشار می‌آورند.

این فشارها در حالی است که کشوری مانند ایران سهم بسیار اندکی در انتشار این گازها دارد و این سهم در مقابل میزان انتشار گازهای گلخانه ای توسط کشورهای توسعه‌یافته، تأثیرگذاری خاصی ندارد.

نمودار زیر سهم برخی از کشورهای توسعه‌یافته و درحال‌توسعه در میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای انسان‌ساخت از سال ۱۸۵۰ تا ۲۰۱۱ میلادی را نشان می‌دهد.

همان‌طور که نمودار بالا نشان می‌دهد کشورهای اتحادیه اروپا و آمریکا بیشترین سهم را در افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای دارند اما در کاهش انتشار این گازها به‌خصوص در عمل به موافقت‌نامه پاریس، عملکرد ضعیفی از خود نشان داده‌اند.

موافقت‌نامه تغییر اقلیم پاریس، در بیست و یکمین اجلاس تغییرات اقلیم سازمان ملل متحد (UNFCCC) به تائید اولیه کشورهای عضو ازجمله ایران قرار گرفت.

مطابق با مبنای علمی این موافقت‌نامه که هنوز در مورد آن اجماع علمی نیز به وجود نیامده است، گفته می شود که گازهای گلخانه‌ای انسان‌ساخت عامل اصلی افزایش دمای کره زمین است.

منبع: مهر
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: نشست گروه 20
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان