تاریخ انتشار: ۱۴:۱۹ - ۲۹ تير ۱۳۹۸
برخی کشاورزان گندم خود را به دولت نمی‌فروشند؛

پیشنهاد نرخ جدید خرید تضمینی گندم تا ۲ روز آینده به شورای اقتصاد

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: وزیر جهاد کشاورزی تا دو روز آینده نرخ پیشنهادی خرید تضمینی گندم برای سال زراعی آینده را به شورای اقتصاد اعلام می‌کند.

پیشنهاد نرخ جدید خرید تضمینی گندم تا ۲ روز آینده به شورای اقتصاد

رویداد ۲۴ عبدالمهدی بخشنده معاون امور برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی امروز در حاشیه همایش ملی مشارکت عمومی - خصوصی در توسعه بخش کشاورزی اظهار کرد: تا به امروز صبح ۵.۵ میلیون تن گندم از کشاورزان خرید شده است که در مقایسه با سال گذشته ۹ درصد کاهش یافته، در حالیکه با توجه به افزایش تولید باید میزان خرید تضمینی ما از سال گذشته بیشتر می‌شد.

وی افزود: در سال گذشته تا پایان فصل برداشت گندم ۹.۵ میلیون تن خرید تضمینی صورت گرفت و امسال نیز پیش‌بینی شده بود که ۱۲ میلیون تن خرید تضمینی صورت گیرد؛ اما همانطور که اعلام شد تا به امروز تنها ۵.۵ میلیون تن خرید تضمینی گندم انجام شده است.

معاون امور برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: ارزش گندم خریداری شده تا به امروز ۹۵۰۰ میلیارد تومان بوده که از این رقم ۷ هزار و ۶۰۰ میلیارد آن پرداخت شده و ۱۹۰۰ میلیارد تومان آن باقی مانده است.

بخشنده تصریح کرد: در سال جاری پول خرید تضمینی گندم کشاورزان معمولاً با تأخیر یک یا دو هفته‌ای پرداخت می‌شود؛ این در حالیست که در سال گذشته از زمان خرید تضمینی گندم ۵۰ درصد پول کشاورزان ابتدا به‌صورت نقدی پرداخت و مابقی آن با تأخیر یک یا دو ماهه تسویه می‌شد.

وی گفت: بر این اساس، پول تمام کشاورزان تا دو هفته پیش به‌صورت صددرصدی پرداخت شده است.

معاون امور برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: از طریق سازمان برنامه و بودجه و سازمان هدفمندی یارانه‌ها تلاش می‌کنیم که زمان بازپرداخت پول گندمکاران کوتاه‌تر شود.

بخشنده اظهار داشت: برخی کشاورزان بزرگ گندم خود را تا به امروز به ما نفروخته‌اند و آن را در انبار‌های خود نگهداری می‌کنند.

وی افزود: گندم برخلاف سایر محصولات کالایی تازه‌خوری به حساب نمی‌آید و چند ماه قابلیت نگهداری دارد.

وی درباره احتمال افت کیفیت گندم در صورت نگهداری در انبار‌ها و کاهش گلوسن این محصول گفت: اگر گندم در انبار‌های استاندارد نگهداری شود کیفیت آن خیلی پایین نمی‌آید، اما به کشاورزان توصیه می‌کنیم که محصولات خود را در انبار نگهداری نکنند که منجر به افت کیفیت آن شود.

معاون اموربرنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: تا پایان شهریورماه سال جاری شورای اقتصاد باید نرخ جدید خرید تضمینی گندم را اعلام کند.

بخشنده ابراز کرد: در سال زراعی جاری افزایش قیمت گندم نداریم، اما نرخ جدید خرید تضمینی گندم تا یکی دو روز آینده توسط وزیر جهاد کشاورزی به شورای اقتصاد پیشنهاد می‌شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان