تاریخ انتشار: ۱۰:۰۷ - ۳۰ تير ۱۳۹۸

ماجرای VDSL و اینترنت خانگی ۴ برابر سریع‌تر

سرعت اینترنت خانگی مخابرات ۴ برابر می‌شود. آن‌گونه که وزیر ارتباطات اعلام کرده سرویس ADSL خانگی به سرویس‌های پرسرعت VDSL تبدیل خواهند شد.
ماجرای VDSL و اینترنت خانگی ۴ برابر سریع‌تر
رویداد۲۴ سرعت اینترنت خانگی مخابرات ٤ برابر می‌شود. آن‌گونه که وزیر ارتباطات اعلام کرده سرویس ADSL خانگی به سرویس‌های پرسرعت VDSL تبدیل خواهند شد. ماجرا از این قرار است که شرکت مخابرات ایران می‌خواهد حدود ۲‌میلیون کاربر و مشترک اینترنت ADSL خود را به‌طور رایگان و بدون دریافت هزینه‌ای به اینترنت VDSL و FTTH سوییچ دهد. اما مجید صدری، مدیرعامل مخابرات می‌گوید که قرار نیست برای این خدمات هزینه‌ای از مشترکان دریافت شود، به این معنا که کابل‌کشی رایگان بوده و مخابرات مودم «ADSL» را تحویل گرفته و مودم «VDSL» به جای آن تحویل می‌دهد.

آن‌گونه که یک مقام مسئول در شرکت مخابرات به «شهروند» می‌گوید زیرساخت‌های لازم برای تبدیل ADSL به VDSL در همه جا وجود ندارد و قرار است به مرور این امکانات تا پایان سال در تمامی شهر‌های کشور ایجاد شود. او با تاکید بر این‌که قیمت اینترنت VDSL نهایی شده است، ادامه می‌دهد: «البته قیمت‌ها براساس سرعت درخواستی مشترکان مشخص می‌شود. هرچه سرعت بالاتر، قیمت بیشتر.... او امیدوار است با ارایه اینترنت سورینو مشکل سرعت تعداد زیادی از کاربران اینترنت خانگی حل شود و شاهد رشد پهن‌باند اینترنت ثابت در ایران باشیم.»

سرعت اینترنت ایران از سنگاپور هم بیشتر است

اینترنت ثابت در ایران، اما چند سالی است که زیان بالا می‌آورد و تعداد مشترکان آن سال‌به‌سال کمتر می‌شود. از آن سمت مردم به سمت اینترنت همراه گرایش پیدا کرده‌اند. محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات با انتشار پستی در صفحه توییتر خود از تبدیل ADSL خانگی به سرویس‌های پرسرعت VDSL خبر داد.

او که توسعه‌نیافتن شبکه ثابت را دلیل اصلی سرعت پایین اینترنت در ایران می‌داند، می‌گوید: «توسعه پهن‌باند موبایل در ایران براساس گزارشات بین‌المللی موجود بسیار خوب بود. سنگاپور نمره اول سرعت اینترنت در دنیا را دارد، اما پهنای باند موبایل در ایران اگر سرعتش بیش از سنگاپور نباشد، قطعا کمتر نیست؛ آن چیزی که ما را نسبت به سنگاپور عقب انداخته مربوط به شبکه ثابت است.

به گفته این عضو کابینه یازدهم، در سنگاپور سرعت اینترنت در منازل به ۱۰ گیگ یا حداقل به یک گیگ رسیده و استفاده از شبکه موبایل آن‌گونه که در کشور ما فراگیر است، در آن‌جا مطرح نیست.

بیش از ٤‌میلیون مشترک ADSL در ایران

حالا شرکت مخابرات در شرایطی درصدد جبران عقب‌ماندگی شبکه ثابت برآمده که شرکت مخابرات می‌گوید بیش از ۴‌میلیون مشترک ADSL در ایران وجود دارد. مشترکانی که باید از دیروز سرویسی تحت عنوان سورینو را از مخابرات دریافت کنند. اینترنتی که دیگر با ساختار سنتی کابل‌کشی‌های مخابراتی سازگار نیست و باید برای آن شبکه مستقل فیبر نوری ایجاد کرد.

بنابر ارزیابی‌های مخابرات سرویس سورینو می‌تواند به‌طور متوسط سرعت اینترنت خانگی را تا ۴۰ مگابیت بر ثانیه افزایش دهد؛ این درحالی است که درحال حاضر ۳۰‌درصد خطوط مسی ما به دلیل فاصله زیاد از مراکز سرویس‌دهی اینترنت قادر نیستند اینترنتی با سرعت بالای ۲ مگابیت بر ثانیه به مشترکان ارایه دهند.

از چه زمانی آغاز می‌شود؟

قرار است شرکت مخابرات ارایه سرویس «سورینو» را از ۱۰ روز آینده آغاز کند، ولی این فرآیند تا پایان سال طول می‌کشد؛ بنابراین مشترکان مخابرات نباید از همین امروز منتظر دریافت سرویس اینترنت VDSL باشند. شروع کار از استان تهران است، ولی به تدریج در استان‌های دیگر هم انجام می‌شود. مخابرات توضیح می‌دهد که سورینو به معنای «سرعت نو و جدید» است.

سرعت اینترنت VDSL سورینو چقدر است؟

سرعت سرویس اینترنت VDSL سورینو هم ۴۰ مگابیت بر ثانیه است. این حداقل سرعتی است که کاربران خواهند داشت، ولی قطعا می‌توانند براساس تعرفه‌های مشخص شرکت مخابرات برای سرعت‌های بیشتر درخواست بدهند.

هزینه اینترنت VDSL سورینو چقدر ست؟

همان‌طور که مدیرعامل شرکت مخابرات اعلام کرده است؛ تبدیل سرویس ADSL به VDSL برای کاربران هزینه‌ای ندارد. تمام سیم‌کشی و تنظیمات لازم هم توسط خود مخابرات انجام می‌شود. کاربران فقط باید هزینه حجم مصرفی اینترنت را بپردازند. قیمت سرویس‌ها در این مصوبه براساس سرعت‌ها تنظیم شده است. همان‌گونه که قیمت سرویس‌های خانگی در دسترس کاربران قرار گرفته، قیمت سرویس‌های سریع‌تر و حرفه‌ای‌تر هم طبق مصوبه‌ی مذکور قابل دسترس خواهد بود و تغییری نخواهد داشت.

نیاز به خرید مودم VDSL است؟

خب، پس مشخص شد چه کاربرانی می‌توانند از سرویس اینترنت سورینو استفاده کنند؛ حداقل چه سرعتی خواهند داشت و تا چه زمانی این تبدیل سرویس اینترنت انجام می‌شود. این مشترکان مخابرات نیازی به خرید مودم VDSL یا اعمال تنظیماتی ندارند و خود مخابرات به‌طور خودکار این تبدیل سرویس را انجام می‌دهد. اگر خودتان مودم VDSL خریداری کردید؛ دیگر نیازی به تعویض مودم ندارید و فقط باید از شرکت مخابرات بخواهید که تنظیمات لازم را برای شما انجام دهد.
 
منبع: روزنامه شهروند

 

 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان