تاریخ انتشار: ۱۲:۵۵ - ۳۰ تير ۱۳۹۸
سخنگوی انجمن ملی سیب‌زمینی پاسخ داد:

دلیل گران شدن سیب زمینی چه بود؟

سخنگوی انجمن ملی سیب‌زمینی گفت: با شروع برداشت سیب‌زمینی قیمت‌ها کاهش یافته و قطعا بیش از این نیز کاهش خواهد یافت چرا که هم اکنون برداشت‌ها آغاز شده است.
دلیل گران شدن سیب زمینی چه بود؟
رویداد۲۴ روز‌های گذشته قیمت سیب‌زمینی به نحوی افسارگسیخته بالا رفته بود. مسئله‌ای که وزیر جهاد کشاورزی علت آن را تاخیر در برداشت سیب‌زمینی می‌دانست، اما با شروع برداشت‌ها خبر از کاهش قیمت سیب‌زمینی رسید.

پیشتر حسن صابری رئیس اتحادیه بارفروشان از کاهش هزارتومانی قیمت سیب زمینی خبر داده و اظهار کرده بود: در روز‌های آینده با افزایش عرضه، نرخ این محصول کاهش بیشتری خواهد داشت.

وی همچنین گفته بود: قیمت این محصول در میدان مرکزی میوه و تره بار به کیلویی ۴ تا ۵ هزار تومان رسیده و قیمت هر کیلوگرم سیب زمینی نو ممتاز نیز ۶ هزار تومان است.

در همین ارتباط محمد رحیم نیازی سخنگوی انجمن ملی سیب‌زمینی گفت: با شروع برداشت سیب‌زمینی قیمت‌ها کاهش یافته و قطعا بیش از این نیز کاهش خواهد یافت چرا که هم اکنون ما به مرحله برداشت رسیدیم.

وی افزود: تاخیر در زمان کشت باعث تاخیر زمان برداشت شد و از طرف دیگر بارندگی‌های بهاره و سیل در گلستان و خوزستان کشت سیب‌زمینی را از حالت تعادل بیرون آورد.

سخنگوی انجمن ملی سیب‌زمینی همچنین بیان کرد: هم‌اکنون برداشت سیب‌زمینی از استان گلستان تمام شده است و بخش‌هایی از استان همدان و آذربایجان شرقی نیز برداشت خود را آغاز کرده‌اند.

نیازی ادامه داد: استان‌های لرستان، اردبیل، کردستان، کرمانشاه و چهار محال و بختیاری نیز محصول سیب‌زمینی خود را از شهریور ماه وارد بازار می‌کنند و امیدواریم که با این برداشت‌ها قیمت به حالت تعادل خود بازگردد.

سخنگوی انجمن ملی سیب‌زمینی علل دیگر افزایش قیمت سیب‌زمینی را افزایش هزینه‌های تولید دانست و اظهار کرد: هزینه‌های تولید از جمله قیمت بسته‌بندی، بذر، کود و سایر نهاده‌ها و همچنین قیمت قطعات ماشین‌های کشاورزی بسیار بالا رفته به طوری قیمت بعضی از قطعات یدکی نسبت به سال گذشته چهار برابر شده است.

نیازی همچنین گفت که افزایش قیمت سایر محصولات دیگر از جمله برنج و گوشت نیز بر افزایش قیمت سیب‌زمینی بی تاثیر نبوده است.

وی با اشاره به اینکه کارخانه‌های فرآوری سیب‌زمینی در خرید این محصول از کشاورزان آن‌قدر تعلل می‌کنند تا سیب‌زمینی را به نازل‌ترین قیمت بخرند، گفت: کارخانه‌های فراوری در سال‌های گذشته این کار را می‌کردند و تعادل بازار را به هم می‌ریختتند یعنی انبوهی سیب زمینی در بازار وجود داشت و آنقدر سیب زمینی به کارخانه‌ها می‌رفت که کارخانه با دست باز با کیفیت‌ترین سیب‌زمینی را انتخاب می‌کردند و آنچه را که نمی‌خواستند به سازمان میادین باز می‌گرداندند.

نیازی ادامه داد: قیمت سیب‌زمینی که اینگونه به تره‌بار‌ها می‌آمد باز هم ارزان‌تر می‌شد و همین مسئله باعث شد در سال ۹۷ کشاورزان از کشت سیب زمینی دلسرد شوند و به سراغ محصولات دیگر بروند و یکی از علل گرانی سیب‌زمینی نیز همین مسئله است.

سخنگوی انجمن ملی سیب‌زمینی در پایان گفت: اکنون سیب‌زمینی با قیمتی مناسب از کشاورزان حریداری می‌شود و کشاورز نیز از این قیمت راضی است، اما باید قیمت متعادل باشد که هم مصرف کننده و هم تولید کننده نفع ببرد.
منبع: اقتصاد24
نظرات شما
پیشخوان