تاریخ انتشار: ۱۳:۴۹ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۸

دلایل افزایش اسکناس در دست مردم چیست؟/ پول به جای سفته‌بازی به سمت بخش مولد اقتصاد برود

هادی حق شناس گفت: بهترین راهکار و راهبرد هدایت پول این است که به سمت بخش مولد اقتصاد در جریان باشد نه بخش سفته بازی و دلالی و به عبارت دیگر پول باید به سمت بخش واقعی اقتصاد برود.
دلایل افزایش اسکناس در دست مردم چیست؟/ پول به جای سفته‌بازی به سمت بخش مولد اقتصاد برود
رویداد۲۴ بر اساس آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی طی پنج سال اخیر کوچ اسکناس و مسکوک از بانک‌ها به سمت مردم رفته است به طوری که اسکناس و مسکوک در دست مردم از ۳۳.۴ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۲ به ۵۴.۷ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۷ رسید، یعنی بیش از ۶۳ درصد رشد داشته است.

طی این سال‌ها بیشترین میزان رشد اسکناس و مسکوک در دست مردم مربوط به سال ۱۳۹۷ بوده که نسبت به سال ۱۳۹۶، بیش از ۲۳ درصد رشد داشته، یعنی حجم اسکناس‌ها به جای اینکه در بانک‌ها سپرده‌گذاری یا به اشکال دیگر سرمایه‌گذاری شود در دست مردم باقی مانده بود.

دلایل افزایش اسکناس در دست مردم چیست؟/ پول به جای سفته‌بازی به سمت بخش مولد اقتصاد برود

چرایی افزایش اسکناس در دست مردم

در همین رابطه هادی حق شناس کارشناس بانکی درباره رشد اسکناس در دست مردم گفت: هر سال نسبت به سال گذشته هم با افزایش جمعیت روبه‌رو می‌شویم و هم اقتصاد بزرگتر می‌شود، پس میزان پولی که برای مبادله نیاز است افزایش پیدا می‌کند، به همین دلیل در هر سال میزان اسکناس در دست مردم نسبت به سال گذشته روند صعودی را طی می‌کند.

وی افزود: در همه کشور‌ها اگر بررسی دقیقی صورت گیرد متوجه آن می‌شویم که میزان پول چاپ شده، در هر سال افزایش می‌یابد، زیرا اقتصاد جهان رو به بزرگتر شدن است. افزایش اسکناس و مسکوک، ناشی از افزایش بزرگی اقتصاد است که عوامل دیگر هم بر آن اثر می‌گذارند مانند چاپ پول و یا رشد نقدینگی و در آخر هم پول پر قدرت.

حق شناس بیان کرد: پول پر قدرت اثرات منفی را هم بر اقتصاد دارد که یکی از آن افزایش تورم است.

راهکار و راهبرد هدایت پول

این کارشناس بانکی در پاسخ به این سوال که شکل صحیح هدایت پول به کدام سمت و سو باید باشد؟ افزود: بهترین راهکار و راهبرد هدایت پول این است که به سمت بخش مولد اقتصاد در جریان باشد نه بخش سفته بازی و دلالی و به عبارت دیگر پول باید به سمت بخش واقعی اقتصاد برود. اگر نقدینگی به سمت بخش واقعی اقتصاد و یا تولید برود، مولد است و موجب افزایش ثروت در کشور می‌شود، اما اگر هدایت نشود می‌تواند آثار زیانباری برای اقتصاد داشته باشد که یکی از آثار، افزایش تورم است.

هادی حق شناس با بیان اینکه اگر دولت شاخص‌های کل پولی را کنترل کند می‌تواند پول‌هایی که در دست مردم قرار دارد را جذب کند و مردم می‌دانند که تورم نه تنها کاهشی بلکه هیچگاه دیگر دو رقمی نخواهد بود. راهکار دیگر نرخ سود‌های بانکی است که حکم مسکن را دارند و راهکار اساسی این است که دولت سیاستی اتخاذ کند که تورم یک رقمی شود و اثر مثبتی هم خواهد داشت.

حق شناس اظهار کرد: در دنیا، پول مردم در بازار سرمایه جذب می‌شود. سرمایه‌های خرد جذب بورس و بازار سرمایه می‌شوند و مردم سهامدار بنگاه‌های کوچک و بزرگ می‌شوند، اما برای پول‌های بزرگتر در واقع مشوق‌های سرمایه گذاری ایجاد می‌شود. دونوع پول در بین مردم وجود دارد که اولی سرمایه‌های خرد که جذب بازار سرمایه و بورس می‌شود و دومین مورد سرمایه‌های کلان است که دولت در بخش‌هایی که نیاز است سرمایه گذاری کند با مشوق‌هایی مانند معافیت‌های مالیاتی و یا تسهیلات ارزان قیمت پول‌های بزرگ را در آن بخش و بنگاه‌ها جذب و سرمایه گذاری می‌کند.
منبع: اقتصاد24
برچسب ها: اسکناس ، رشد نقدینگی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان